Sier de ikke bruker forskning
Ferske sykepleiere har lært at de skal bruke forskning. Likevel oppgir de at de i liten grad bruker forskning i jobb. Det er tema når Henrietta Forsman snakker til sykepleierkongressen i dag.
Det er forventet at ferske sykepleiere skal bruke forskningsbasert kunnskap når de begynner å jobbe, sier Henrietta Forsman, universitetslektor ved Högskolan Dalarna i Sverige.
– Men når jeg spurte, svarte rundt halvparten at de i liten grad bruker forskning. Det bekymrer meg.
I fjor avla hun doktorgraden med avhandlingen Registered nurses’ research use – a national survey on extent, patterns, intentions and associated factors in undergraduate education and the first years of clinical practice.
Kan sammenlikne
Ved hjelp av spørreskjema fulgte Forsman nyutdannete sykepleiere i tre år. Studien er gjort i Sverige, men hun mener funnene kan overføres til norske forhold.
– I Norge er det gjort studier som antyder det samme, sier hun.
Forsman spurte sykepleierne om de brukte forskning på tre områder. Om forskning påvirket hva de konkret gjorde, om forskning påvirket tanker og holdninger eller om de brukte forskning til å påvirke kolleger og ledere. En av tre svarte at de brukte forskning i konkrete handlinger. En av fire svarte at forskning påvirket tanker og holdninger og færre enn en av ti svarte at de brukte forskning for å påvirke kolleger eller ledere.
Trenger verktøy
Forsman jobbet selv tre år på kirurgisk sengepost da hun var ferdig sykepleier.
– Jeg hadde selv en intensjon om å bruke forskning når jeg begynte å jobbe, men kom inn i en organisasjon og en kultur som gjorde at jeg ikke reflekterte så mye over det. Som nyutdannet blir man veldig opptatt av å mestre de tekniske tingene. Det er en krevende periode.
– Men kan man da forvente at nyutdannete bruker ny forskning i sin praksis?
– Nei. De alene har ikke forutsetningene for å ta ansvar for dette. En stor del av ansvaret ligger hos arbeidsgiver og utdanningene.
Forsman mener skolene må gi studentene verktøy.
– Studentene skal ikke bare lære at de skal bruke forskning, men hvordan de skal gjøre det, sier hun.
Reflekterer ikke
Forsman understreker at hun ikke har undersøkt om sykepleierne faktisk bruker forskning eller ikke. – Jeg har bedt dem oppgi i hvilken grad de selv mener de gjør det, sier hun.
– Jeg har ikke belegg for å si at de ikke jobber forskningsbasert. Det kan være at de bruker forskningsbasert kunnskap uten å være klar over det. Men det mener jeg også er problematisk, fordi det i så fall forteller at de ikke reflekterer over hvorfor de gjør som de gjør.
Må samarbeide
– Overrasket funnene deg?
– Ja. De burde hatt med seg et mer reflektert forhold til forskning fra utdanningen. Og de kommer ut i en klinisk virkelighet hvor det å bruke forskningsbasert kunnskap ikke alltid er en selvfølge. Det er en utfordring både for praksis og for skolene. De må i større grad samarbeide og utdanne sykepleiere til virkeligheten. I dag hender det at studenter i praksis får høre at «sånn gjør de det på skolen, men sånn gjør vi her».
Ulike kulturer
I Forsmans materiale utmerket sykepleiere i psykiatrien seg ved å oppgi lite bruk av forskning.
– Jeg vet ikke hvorfor det er sånn. Men det kan henge sammen med ulike pleiekulturer. Jeg vil anta at kultur og organisasjon har innflytelse på bruken av forskningsbasert kunnskap. For å gjøre forbedringer, må man kanskje se på den enkelte arbeidsplass. Det fins ingen universalløsning, sier Henrietta Forsman.
0 Kommentarer