– Ikke informert
I romjula hørte leder på Lambertseter sykehjem, Arne Mæhlum, de første ryktene om at sykehjemsprosjektet skulle nedlegges.
Les også:
Starter samhandling med å kutte
– Jeg har ikke fått noen formell orientering om at vi ikke
lenger kan benytte oss av sykehjemsprosjektet. Jeg må nesten bare
forholde meg til at vi fremdeles kan ringe og be om hjelp
dersom vi trenger det, sier leder på Lambertseter sykehjem, Arne
Mæhlum.
- Beboere må flyttes
I romjula hørte han de første ryktene om at prosjektet, som han
selv var med på å starte for åtte år siden, skulle legges ned fra
nyttår.
– Hva blir konsekvensen for dere, når dette tilbudet forsvinner?
– Det er skremmende ikke å skulle ha den backupen vi har hatt fra observasjonsposten på Ullevål. Der er det sykepleiere som jobber med akutt syke pasienter hver dag, sier Mæhlum.
– Har vi problemer med en beboer som skal ha en viss prosedyre
som vi ikke er gode på, for å kunne iverksette en behandling, så må
beboeren nå overflyttes til sykehus for å få denne behandlingen,
sier han.
- Færre å spørre
– På kveld og helger er det færre sykepleiere på vakt enn på
dagtid, og det er færre å spørre hvis sykepleieren er usikker.
Sykehjemsprosjektet har vist samhandling på sitt beste, ved at man
har overflyttet ekspertise, framfor å flytte beboere, sier Mæhlum.
Minst fem flyttinger
Ved en sykehusinnleggelse må pasienten ifølge Mæhlum flyttes
minimum fem ganger: fra seng til ambulanse, inn i mottak, til
røntgen en eller to ganger, plassering på sengepost eller
observasjonspost. I tillegg er det ofte flyttinger fra rom til rom.
– Eldre med kognitiv svikt får ofte tilstanden sin forverret av
denne flyttingen. Dersom pasienten i tillegg er terminal, er det i
de aller fleste tilfeller best å ligge i ro i kjente omgivelser.
- Uforståelig
Fagleder ved Lambertseter sykehjem, Camilla Andersen, har
tidligere jobbet på observasjonsposten.
– Min første tanke da jeg hørte om samhandlingsreformen, var at sykehusledelsen kom til å forsterke sykehjemsprosjektet. Så skjer det motsatte. Det er uforståelig, sier hun.
Akuttmedisinsk klinikk sliter i tillegg med overbelegg av pasienter.
– Vi frykter at beboerne våre vil bli kasteballer i systemet. Her hadde vi en ordning som fungerte svært bra, sier Mæhlum. Om den planlagte samhandlingsarenaen på Aker, har de hørt svært lite.
– Det er ikke slik at vi i morgen kan ringe til Aker og be om
råd når vi har en syk pasient. Samhandlingsreformen startet 2012,
dette er å gå helt feil vei, sier Mæhlum.
0 Kommentarer