Hundreogseksten-hundreogsytten
1. september fikk hele Norge felles legevaktnummer: 116117.
I flere år har myndighetene jobbet for å få til løsninger slik at landets legevakter kan nås via ett felles nummer. Når du ringer dette nummeret skal du loses til nærmeste legevakt automatisk. Nå er løsningen klar og er prøvd ut i blant annet Østfold fylke. Fra 1. september fikk alle legevakter nummeret 116117 (uttales hundreogseksten-hundreogsytten). Nummeret skal fungere både fra fasttelefon, mobiltelefon og er gratis og bruke.
Brukervennlig med ett nummer
Helsedirektoratet sier at grunnen til at alle legevakter skal over til ett nummer, er for å gjøre det lettere for befolkningen å huske det.
- Mens en stor del av befolkningen vet at 113 er nummeret til medisinsk nødhjelp, kjenner bare et fåtall til nummeret til sin lokale legevakt. At legevakten flere steder har hatt ulikt nummer til ulike tider på døgnet har ikke gjort det lettere for brukerne, skriver Helsedirektoratet i informasjonsbrevet som er sendt til alle landets kommuner.
Hjemlet i ny forskrift
Den nye akuttmedisinforskriften ble iverksatt 1.mai 2015. Forskriften regulerer blant annet kommunens ansvar for nødmeldetjenesten i paragraf 12.
Her fastslås det at kommunen har ansvar for:
a) å etablere et døgnbemannet telefonnummer med nødvendig linjekapasitet for kobling til et nasjonalt legevaktnummer
b) å etablere et fast og offentlig kjent 8-sifret direktenummer til legevaktsentralen
c) å etablere og drifte døgnbemannet legevaktsentral
d) å legge til rette for sikker drift av nasjonalt legevaktnummer, blant annet å sørge for alternative svarsteder Legevaktnummeret 116117 er klart til bruk fra 1. september og oppfyller § 12 a. Helsedirektoratet har jobbet med legevaktsentralene for å få dette til teknisk og - 2 - løsningen er snart ferdigstilt. Imidlertid har noen kommuner legevaktsentralordninger som ikke dekker forskriftens krav til § 12 b og c.
Det gamle består
Selv om det blir felles nummer fra 1. september, skal de gamle legevaktnummerne fremdeles virke.
- Dette skal dekke publikums behov for å få kontakt med en bestemt legevaktsentral i gitte situasjoner, som for eksempel dersom man ringer for et sykt familiemedlem som oppholder seg i en annen kommune, melder Helsedirektoratet.
Ansvarsfordelingen består
Oppgavefordelingen mellom fastlege og legevakt skal ikke forandres. Legevakten skal bare benyttes for å dekke øyeblikkelig hjelp som ikke kan håndteres av egen fastlege. For pasienten skal prioriteringene fortsatt være som følger:
- Du skal ringe fastlegen din i kontorets åpningstid
- Du skal ringe legevakt når fastlegen ikke er tilgjengelig og hjelpen ikke kan vente
- Du skal ringe 113 når det er akutt og står om liv
Erfaringer fra Østfold
Myndighetene gjennomførte et prøveprosjekt med ett legevaktnummer i Østfold i 2011. Erfaringene viste at noen få henvendelser kom til feil legevaktsentral. Andre feil som oppsto skyldes at adresse fra innringer ikke var oppdatert, eller at man har feil geografisk posisjonering for mobiltelefon.
- Disse må håndteres manuelt, ved at en legevaktsentral setter over trafikken til riktig sentral. Brukeren har ikke gjort feil, men er teknisk rutet til feil legevaktsentral. Det er kommunens ansvar at alle legevaktoperatører får opplæring i korrekt håndtering av feilruting, og overføring til riktig legevaktsentral, melder Helsedirektoratet.
Kommunenes ansvar
Helsedirektoratet vil i løpet av kort tid komme med utfyllende informasjon i et opplysningshefte om hvordan opplæring bør gjennomføres ute i kommunene.
- Opplæring av legevaktoperatøren skal sikre at innringer stilles gode spørsmål som gir operatøren informasjon om hastegrad og tilhørighet. Målet er at feil raskt siles ut og at innringer overføres til riktig legevaktsentral eller om nødvendig, AMK-sentral, melder direktoratet.
LES OGSÅ:
Vil skjerpe kravene til akuttmedisinske tjenester
Høringsfrist for akuttforskrift
0 Kommentarer