Innlegg av Camilla Olaussen som høgskolelektor og stipendiat:
Sykepleierstudenter lærte mest av kombinert praksis i sykehjem
Praksismodeller som delvis erstatter praksistimer med simulering, har fått større aksept internasjonalt. Her hjemme kan simulering være en god erstatning for praksistimer i sykehjem.
– Kan simulering bidra til å løse praksisutfordringer?
– Simulering kan møte den politiske ambisjonen om å utdanne flere sykepleiere samtidig som kvaliteten på utdanningen opprettholdes, eller enda bedre – at den bedres, skriver Olaussen, Rolland og Karlemilsdatter.
Delirium er en tverrprofesjonell utfordring. Slik forberedes våre sykepleierstudenter
Allerede i første studieår tilegner våre studenter seg ferdigheter slik at de kan avdekke om en pasient er rammet av delirium, skriver sykepleierutdannere fra Lovisenberg og Universitetet i Sørøst-Norge.
Glemmer det enkleste – hånden
I arbeidet med antibiotikaresistente bakterier er det ikke nok å bare fokusere på feilbruk og utvikling av nye preparater, ifølge artikkelforfatterne.
Motiverer til videre læring
Fullskalasimulering er ressurskrevende, men gir faglig utbytte og motiverte studenter.
Innlegg av Camilla Olaussen som doktorand:
Studenters erfaringer med simulering i sykehjemspraksis
Simuleringstrening i forbindelse med praksis på sykehjem ga sykepleierstudenter blant annet økt kunnskap, selvtillit og mestringsfølelse ifølge Camilla Olaussens doktorgrad.