fbpx Forsyningsportøren sørger for at sykepleierne har det de trenger Hopp til hovedinnhold

Forsyningsportøren sørger for at sykepleierne har det de trenger

Sykepleierne på Øvre gastro på Ahus trenger ikke tenke på om utstyrsskuffene på posten er fylt opp før helgen. 

Det har Christopher Feste Larsen for lengst tenkt på. Allerede på onsdag har han oversikt over hva som må bestilles for å ha skap og skuffer fulle av stomiposer, engangshansker og smittefrakker.

Startet som pilotprosjekt

Ahus universitetssykehus har 14 forsyningsportører som bistår på sengepostene og enkelte andre avdelinger. 

Forsyningsportørene har base i logistikkavdelingen, og de har andre oppgaver enn de tradisjonelle portørene. Stillingen ble opprettet som et pilotprosjekt i 2013.

Frem til da var det alt fra spesialsykepleiere til merkantilt personell som gjorde varebestillingene. Avdeling for innkjøp opplevde mye feilbestillinger, mange varer ble kjøpt utenfor avtaler og det var liten interesse for oppgaven.

Les også:– Helsefagarbeiderne må inn i sykehusene igjen

Avlaster

– For at sykepleierne skal kunne konsentrere seg mest mulig om pasienten, tar vi hånd om alt som handler om varelogistikk. Mye av verdien i det vi gjør, handler om å avlaste pleierne, sier Christopher Feste Larsen.

I snitt bestiller forsyningsportørene varer for 3,8 millioner kroner i måneden.

Larsen har hatt jobben i fire år og kjenner sykehuslogistikken som sin egen bukselomme. Varer, senger, rent tøy, skittent tøy, pappesker … Det er en stor infrastruktur som må fungere hele døgnet, hele året for at pasientflyten skal kunne gå som den skal. 

Alltid orden

Sonja Kristoffersen er seksjonssykepleier på Øvre gastro på Ahus. Hun har bare gode ord å si om ordningen generelt og Christopher Feste Larsen spesielt:

– Det er alltid orden i skapene, vi sykepleierne trenger ikke lete etter utstyr på lageret eller bestille varer selv. Alt går gjennom Christopher, sier hun, og peker på nytten av at det er én som har oversikt over varelageret.

– Det er god økonomi i dette. Vi slipper doble bestillinger og det at ingen vet hvem som har bestilt hva. Vi slipper også plunder og heft med retur og feilbestillinger, sier hun.

– Christopher har blitt en del av arbeidsmiljøet, det er lett å rope på ham om det skulle være noe, og han er med på det sosiale. Han har vært med på seminarer, der har han undervist oss, sier Kristoffersen.

Standardiserer

Basert på pasientbelegg, tilgjengelig statistikk over hvor mye som vanligvis går med av forskjellig utstyr, personlig erfaring og sesongvariasjoner ved for eksempel influensa, gjør Larsen et anslag over varer han skal fylle opp og hva han tror det er nok av.

– Vi forsøker å standardisere skapene og hyllestrukturen på alle sengepostene, sier han, og åpner et skap hvor alt er i sin skjønneste orden:

Tidligere på dagen har Larsen gått gjennom alle skuffene og etterfylt og ryddet.

– Vi har et to-bakkesystem. Det betyr at skuffene har to rom. Pleierne forsyner seg fra det ytterste rommet, og så etterfyller vi i det bakerste rommet. Når innholdet i det fremste rommet minker, henter vi fra det bakerste, sier han.

På den måten unngår de at utstyr går ut på dato.

– Å ha et bevisst forhold til hva og hvor mye vi til enhver tid har på lager, er med på å holde en god økonomi. Vi ser både forbruket på avdelingen og kostnaden ved innkjøp, så vi kan tilpasse slik at vi hele tiden har en fornuftig lagerbeholdning, sier han.

Får hjelp av robotene

Hovedbestillingen av varer skjer en gang i uka, på onsdager. Dersom noe mangler utenom hovedbestillingen, sendes det bestillinger på formiddagen hver dag.

På ettermiddagen kommer lastebilene med bestilte varer. Det er gjerne tre lastebiler med leveranser til sykehuset hver dag. De fleste varene fraktes med robottralle opp til avdelingene. Forsyningsportørene henter varene fra roboten, og fordeler ut på lager eller ut på sengeposten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er hovedoppgavene og ansvarsområdene til forsyningsportørene:

  • Holde orden i skap og på lager 
     
  • Ha kontroll og oversikt over varesortiment, gjøre nødvendige endringer ut ifra avdelingens behov og forbruk 
     
  • Bestille artikler – riktig mengde i forhold til forbruk 
     
  • Fylle på artikler i skap/skuffer – nok til at det ikke går tomt i løpet av kveld/natt/helg 
     
  • Sjekke utgangsdatoer på varer, samt rullere disse 
     
  • Gå gjennom mottatte artikler og registrere mottak på disse 
     
  • Oppdatere bestillingskort/info 
     
  • Melde ifra om varer som trenger avtale 
     
  • Håndtering av leveranser fra robottrallene (AGV-ene)  
     
  • Melde avvik ved leveranser 
     
  • Sende avfall og tomme bur i retur 
     
  • Bistå ved brannalarmer 
     
  • Håndtere retur av feilbestilte/-leverte varer 
     
  • Bidra med å rydde senger og bårer 
     
  • Frakte tomme gasskolber ned og nye gasskolber opp til avdeling 
     
  • Ved behov, bistå på tvers av fagområder i seksjonen

Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse