Jæren: Startet ungdomsbedrift i håp om å hjelpe eldre
Med et ønske om å skape nye og små, men betydningsfulle livsgnister hos de eldre, startet de tre jentene fra Jæren ungdomsbedriften Eldregnisten.
Jentene fra Tryggheim videregående skole startet bedriften i fjor gjennom valgfaget Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
– Ideen om produktet kom fra egne erfaringer. Vi har alle besteforeldre, og farfaren min har Alzheimers, sier Malin Rosnes (17), som er markedsføringsansvarlig i bedriften.
Dette pratet jentene om sammen. Slik førte deres erfaringer og samtaler til produktet Eldreboksen.
– Vi la merke til at selv om farfaren til Malin ikke alltid husket henne, var han blant annet god på å huske og fullføre gamle ordtak, sier Sunniva Muren (18), daglig leder.
Og nettopp dette ønsket de å bygge videre på. Eldreboksen består av spørsmålskort der man blant annet blir bedt om å fullføre ordtak og huske sangtitler.
Bedriften Eldregnisten tilbyr også tjenesten Eldretoner, en sangtjeneste som kan benyttes av eldrehjem og liknende. Den er fylt med musikk og sanger tilpasset de eldre.
Bringer frem minner
– Det er en ganske tøff prosess når noen går fra å være en oppegående farfar til å plutselig ikke være det lenger, forteller Muren.
Det hun forteller er basert på erfaringer fra hennes egne familie. En eldre i familien hennes har nylig fått demens, og hans nærmeste pårørende opplevde Eldreboksen som betydningsfull og hjelpsom i en ellers krevende periode.
– De fant hjelp i å kunne ha noe å snakke om når samtalen gikk av sporet, eller når han plutselig ville ut og gå eller stikke av.
På noen av kortene i boksen er det bilder av ulike redskaper med oppgaveteksten «identifiser redskapet». Da den eldre slektningen så et slikt kort, begynte han å snakke om hjemmet sitt.
– Og slik kommer gamle minner frem, sier Muren.
Samtaler på tvers av generasjoner
– Vi ønsket å skape en enkel samtalestarter på tvers av generasjoner, som både kan bidra til å utvikle en helt vanlig samtale, men også skape litt konkurranse. Jeg tror det er viktig med litt konkurranseinstinkt av og til, sier økonomiansvarlig Marta Elvira Eidsaa Bjorland (17).
I researchfasen hentet de mye hjelp fra de eldre i sine egne familier, men også fra sykehjem, hvor de testet en prototype.
– Vi ville jo kvalitetssikre boksen, sjekke om den funket og få tilbakemeldinger fra de ansatte om hva det burde være mer eller mindre av, sier Bjorland, som opplevde det som en ekstra trygghet å kunne teste ut boksen på et sykehjem, og ikke bare på de eldre i familien.
Sitter igjen med mye
De tre jentene ønsket at Eldreboksen skulle fungere som en ressurs både for institusjoner, sykehjem og omsorgsboliger, men også for ansatte og pårørende. Rosnes opplevde etter hvert med sin farfar at det var vanskelig å vite hva hun kunne snakke med ham om.
– Demente klarer ikke alltid å huske alt, og man kan ikke nødvendigvis få svar på hvordan de har det, sier hun.
Å kunne ta frem boksen og skape samtaler, opplever jentene at er bra for de eldre. Det har de også fått bekreftet fra Stavanger demensforening og ulike institusjoner som har brukt boksen.
– Vi ville skape noe som kunne få andre til å føle seg bra og bidra til samtaler. Vi sitter igjen med noe mye større enn bare penger og PR, og har fått veldig mye igjen for dette, sier Bjorland.
– Fint å kunne slippe de eldre til
Boksen tas ikke bare i bruk av demente, men også eldre mennesker som ønsker å mimre litt. Rosnes ga Eldreboksen i julegave til sin grandtante i fjor, som endte opp med å sitte med venninner og spille i flere timer.
– Hun er frisk og rask og bor hjemme, men hun koste seg veldig med boksen sammen med venninnene sine, forteller Rosnes.
Jentene opplever at de eldre synes det er veldig gøy å fortelle yngre generasjoner om hvordan de hadde det da de var yngre.
– Nå er det jo veldig fokus på ungdom og dagens samfunn, men det er fint å kunne slippe de eldre litt til. Alt fokuset trenger ikke være på oss, sier Muren.
Stakk av med premier
I norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter dro jentene inn to premier: Førsteplass for beste regnskap og andreplass for beste sosiale entreprenør. Fra de startet en liten ungdomsbedrift i regi av skolen, har jentene nå oppnådd å opprette et aksjeselskap (AS), til tross for at to av dem ikke er fylt 18 år ennå. For å opprette AS hentet de derfor inn hjelp fra to fedre som nå eier bedriften sammen med Muren, frem til Rosnes og Bjorland også har fylt 18.
– Som ungdomsbedrift er det egentlig ikke lov til å drive i to år, men vi var jo så godt i gang og ville ikke slutte, forteller Muren og legger til:
– Så da spurte vi om det var mulig å drive videre som et AS. Skolen har lagt veldig godt til rette for det, men jeg vet ikke om det er så vanlig at ungdomsbedrifter oppretter AS, sier hun og ler.
Jentene har opplevd prosessen med bedriften som svært lærerik og spennende. De tror Eldregnisten er en god erfaring for dem å ha med seg videre. De har et stort engasjement for prosjektet og blir motivert av tilbakemeldingene.
– Vi driver ikke med dette kun for oss selv, vi gjør det først og fremst for andre, sier Bjorland.
– Det vil alltid være en eldregenerasjon, og det ønsker vi å bevisstgjøre om, legger Rosnes til.
Har kunder rundt om i landet
Til å begynne med fikk jentene kunder lokalt, gjennom bekjente, familie og venner.
– Det var først og fremst lokale sykehjem i begynnelsen, men i det siste har vi også fått veldig mange bestillinger fra privatpersoner, sier Muren.
At de nådde langt i NM, tror de kan ha bidratt til at folk fikk høre om dem. I år skal de fokusere mer på markedsføring.
– Nå har vi kunder litt spredt, alt fra i Namsos, til i Kristiansand. Det er veldig gøy at ordet har spredt seg, sier Rosnes.
– Ja, da vi først fikk bestillinger som ikke var lokalt, tenkte vi «hvordan i alle dager har de hørt om oss?», legger Bjorland til.
Gjettekonkurranse og fellesdans
Blant kundene til Eldregnisten er Sola sjukeheim. Helsefagarbeider Benedicte Skjørestad forteller at boksen er veldig populær hos dem.
– Vi henter alle beboerne og samles i stuen i en ring for å spille. Ofte lager vi en konkurranse hvor det er førstemann til å gjette. Det pleier å bli veldig festlig stemning av det, noen ganger ler de til og med hvis noen gjetter feil.
Videre forteller Skjørestad at spesielt kortene der man skal fullføre ordtak, gjette sangtitler eller navn på blomster, er populære.
– Kortene treffer generasjonen veldig bra, så produktet er godt gjennomført. Det har hendt, for eksempel når de skal gjette sangtitler, at noen ender opp med å fortelle om da de var yngre og danset til akkurat den sangen. Det dukker opp minner hos de eldre, og det er så fint å se.
Noen ganger fører også en runde med kortene i Eldreboksen til en fellesdans i stua på Sola sjukeheim.
Stavanger demensforening har også testet ut Eldreboksen på en erfaringsgruppe som var veldig positive til produktet. De har nå bestilt flere bokser som de tenker å gi i julegave til daghjem og sykehjem. Styreleder Helen Wigestrand synes det er veldig positivt at tre unge jenter har kommet opp med en slik forretningsidé.
– Det å kople generasjoner tror jeg er veldig bra for begge parter. Jeg synes også navnet er helt suverent, det å finne en gnist og skape aktivitet og humør er kjempeviktig.
0 Kommentarer