Ny guide kan bidra til nyskapende helseprosjekter
En nyutviklet guide skal hjelpe ledere i helsesektoren med å gjennomføre innovasjonsprosjekter. Det er første gangen informasjonen er samlet på ett sted.
Design og Arkitektur Norge (DOGA) har utviklet en guide som skal gjøre det lettere å gjennomføre innovasjonsprosjekter.
– Guiden er en samling av kunnskap, eksempler, og verktøy som gjør at man fort kan sette seg inn i et område som for mange er ganske ukjent, forteller seniorrådgiver i DOGA, Tarald Trønnes til Sykepleien.
Målet med guiden er å gjøre det lettere for dem som ønsker å gjennomføre et innovasjonsprosjekt. Guiden inneholder blant annet råd, artikler, illustrasjoner og huskelister. Den viser også konkrete eksempler på prosjekter.
Guiden er en bestilling fra Næringsdepartementet, og er satt sammen av DOGA. I statsbudsjettet for 2020 peker regjeringen på å bruke mer brukerorientert tjenestedesign. Dette vil si prosjekter som bidrar til å skape bedre tjenester og mer effektiv administrering.
Har utviklet multiverktøy for dobesøk og hudsjekk
Firmaet Independence Gear kjenner godt til innovasjonsguiden til DOGA. Da de skulle utvikle verktøyene Spectum og Dignum, brukte de flere av prinsippene fra guiden.
– Det viktigste prinsippet fra guiden er å sette brukeren i sentrum. Hvis du er i stand til å gjøre det, så vil du treffe i mye større grad med det du lager, forteller daglig leder i Independence Gear, Carl Christian Sole Semb.
Da de utviklet verktøyene, valgte de å involvere sykehusene, helsepersonell og pasientgrupper. Et annet viktig prinsipp fra guiden er å lage prototyper, forteller Semb.
– Prototyper gir merverdi når man kommer tilbake til brukeren, eller sykepleieren. Når man ønsker å få tilbakemeldinger, er det mye lettere å ha en fellesforståelse om hva man snakker om. Det er lettere når man har noe fysisk, enn når det kun er ord.
Hjelper pasienter til et mer selvstendig liv
Både Spectum og Dignum har som utgangspunkt å gjøre det lettere for personer med for eksempel ryggmargskader å leve et mer selvstendig liv.
– Spectum er et produkt for brukere som sliter med å se enkelte deler på kroppen.
Pasienten kan bruke verktøyet til å sjekke både hverdagslige ting, som å sjekke under rullestolen for løse skruer, eller til daglig oppfølging av hud.
Dignum er et toaletthjelpemiddel for å gjøre brukeren i stand til å tømme tarmen sin og gå på do på egen hånd.
– Evnen til å passe på sin egen kropp er en utrolig viktig del av menneskers hverdag. Det er ikke så lett å innse om man selv ikke er i situasjonen hvor dette er vanskelig, eller er tett på noen som er det, sier han og legger til:
– Vi ønsker med disse løsningene å gjøre brukerne mer selvstendige i hverdagen.
Begge verktøyene er utviklet i samarbeid med Sunnaas sykehus. Verktøyene har blitt godt mottatt av brukere og sykehus, sier Semb.
Innovasjonsrådgiver synes guiden er motiverende
Sunnaas sykehus er et av sykehusene i Norge som jobber aktivt med innovasjon i sykehushverdagen. Innovasjonsrådgiver Anne Karine Dihle på Sunnaas kjente ikke så godt til guiden før den ble lansert, men førsteinntrykket er godt.
– Jeg liker videosnuttene med personer som har ledet innovasjonsprosjekter. Det er godt å høre deres råd og tips, å høre eller se gir en annen opplevelse enn å lese seg frem til det samme, sier Dihle til Sykepleien.
Fra før av kjenner hun til flere liknende guider, men hun synes guiden til DOGA har best visuell fremstilling.
– Den er fargerik, har super grafikk, og korte forklarende videoer. Riktignok fungerer ikke alt like bra ennå, men det kommer sikkert.
Savner å vite hvorfor man skal bruke tjenestedesign
Dihle forteller at guidene hun har brukt før og guiden til DOGA mangler noe vesentlig, nemlig hvorfor man skal bruke tjenestedesign i stedet for vanlig prosjektledelse.
– Jeg savner noe som straks gir en aha-opplevelse om hvorfor jeg skal lære meg en ny metode og et nytt tankesett for å gjennomføre en forbedring eller for å utvikle noe nytt, sier hun og legger til:
– Flere enn meg trenger å oppleve magien og treffsikkerheten i fremgangsmåten for å forstå hvorfor tjenestedesign er et så nyttig redskap.
0 Kommentarer