Jobber med å forbedre helsetjenester gjennom oppfinnsomme ideer
På Sunnaas sykehus får de ansatte takkekort for ideer som kan forbedre helsetjenestene på sykehuset. Innovasjonsenheten på Sunnaas arbeider stadig med å gjøre tjenestene på sykehuset bedre.
– Det er mest ansatte som melder inn ideer, men det hender vi har fått pasienter som har kommet innom oss med en idé, forteller innovasjonsrådgiver ved Sunnaas sykehus, Anne Karine Dihle.
På intranettet kan både ansatte og pasienter melde inn ideer i idébanken. Rundt 95 prosent av ideene handler om forbedring, forteller Dihle. Men det hender at det kommer en idé som kan forandre helsetjenestene på sykehuset helt.
Hver gang innovasjonsenheten blir tipset om en idé, får personen som kom med ideen, et takkekort og en twistpose, forteller Dihle.
– Vi ser at det skaper oppmerksomhet når en person får det kortet. Det gjør at det genereres flere ideer. Nå reklamerer vi ikke for idébanken lenger, fordi ideene kommer av seg selv.
Får pasientene i aktivitet
I 2011 etablerte Sunnaas sykehus innovasjonsenheten og avdeling for innovasjon. Det er her Dihle jobber. I løpet av året hender det at enheten arbeider med rundt 20 til 30 innovasjonsprosjekter.
Selv jobber hun med prosjektet Det aktive sykehuset. Målet er å få pasientene mer i aktivitet i sykehuset.
– Mange av pasientene føler de har mer tid og krefter til trening enn det de får tilbud om. Vi ser på omgivelsene for å se om det er noe vi kan gjøre, som for eksempel å sette ut treningsapparater og å finne aktiviteter i fellesområdene.
Utstyret som settes ut, kan være så enkelt som et bordtennisbord. Det viktigste er å vise pasientene at det finnes et tilbud, forteller Dihle.
Har utviklet helautomatisk desinfiseringsløsning
I januar 2019 kunne sykehuset ta i bruk en ny helautomatisk desinfiseringsløsning. Prosjektet ble utviklet av Sunnaas sykehus sammen med firmaet Decon-X. Da administrerende direktør i Decon-X, Bjørn Platou, ble rammet av en sykehusinfeksjon, utviklet han en robot som fjerner smitte.
Gjennom dyser sendes hydrogenperoksid ut i smitterommet, forteller Dihle. Før man setter i gang desinfiseringsprosessen, går renholdere inn og klargjør rommet.
– Man bruker en skjerm på utsiden av rommet slik at man kan avstenge det helt, og starter desinfiseringen fra utsiden.
Det er til sammen plassert tre dyser i smitterommet. En i gangen, et i hovedrommet og et på toalettet. Ventilene lukker seg automatisk, og det tar rundt fire timer å desinfisere rommet helt. Resultatet av desinfiseringsløsningen har vært bedre HMS, og at det trengs mindre personellressurser – i tillegg rengjør roboten bedre enn hvis det hadde vært gjort manuelt. Bakterier, virus og sopp blir tilintetgjort med en sikkerhet på 99,999 prosent, uten skadevirkninger på elektronikk eller tekstiler.
Ny applikasjon hjelper sykepleiere med å samle pasientinformasjon
Dihle forteller at en av sykepleierne, Carine Haakestad Aasgaard, er i gang med å lede prosjektet Nimbel. Dette er en applikasjon som skal gjøre det lettere for blant andre sykepleiere å loggføre informasjon om pasienter. Applikasjonen koples direkte med sykehusets journalsystem. Personalet kan også sende meldinger, legge inn bilder og fylle inn skjemaer med applikasjonen.
– Sykepleiere kan legge inn info om pasienten direkte, ved sykehussengen. Man slipper å løpe frem og tilbake for å registrere eller beskrive tilstanden til pasienten. Det er mye tryggere å kunne ta bilde av for eksempel sår og legge det direkte inn i applikasjonen, forteller Dihle.
Applikasjonen brukes først og fremst av sykepleiere, men den skal etter hvert også brukes tverrfaglig.
Lager verktøy for å inkludere de ansatte i prosjektutviklingen
Dihle mener det er viktig å inkludere helsepersonell som ikke har vært med på et innovasjonsprosjekt før. Hvis en av de ansatte har kommet med en god idé, er det den personen som fortrinnsvis skal lede prosjektet fremover, forteller hun.
Det er også veldig mange som blir overveldet første gangen de skal gå i gang med et prosjekt. Derfor har hun sammen med kollegene utviklet et verktøy i form av en guide, som skal hjelpe.
– Det er ofte sånn at de som skal i gang med et prosjekt, finner guider og verktøy som er altfor kompliserte. Derfor har jeg sammen med noen kolleger laget et verktøy som ligger på et grunnivå. Dette for å blant annet dempe panikken for den sykepleieren eller fysioterapeuten som får et prosjekt i fanget for første gang.
Guiden går steg for steg gjennom prosjektprosessen fra start til slutt. Prosjektet er ennå ikke fullført, men de har allerede fått mange gode tilbakemeldinger, forteller Dihle.
0 Kommentarer