fbpx Pårørende etterspør støttesamtaler Hopp til hovedinnhold

Pårørende etterspør støttesamtaler

«Hvis ikke du hadde vært der, vet jeg ikke hvem jeg skulle ringt.» 

Jo tidligere familiemedlemmer til døende får omsorg i form av telefonbasert støtteprogram, desto bedre livskvalitet får de. Dette viser resultater fra ENABLE 3-studien, som ble lagt frem på den prestisjetunge kreftkongressen American Society of Clinical Oncology i Chicago i mai 2014.

Familieomsorgspersoner er en viktig del av teamet for pasientbehandlingen. Fordi trivsel til den ene påvirker den andre på en gjensidig måte, kan begge parter dra nytte av at omsorgspersonen får palliativ omsorg, sier forskerne bak studien, Marie Bakitas og Marie L. O`Koen ved University of Alabama School of Nursing i Birmingham.

Forskerne har undersøkt to grupper av omsorgspersoner som mottok palliativ oppfølging via telefon fra sykepleiere. En gruppe fikk støtten umiddelbart, mens en annen gruppe startet tolv uker senere.

Forskerne fant at pårørende hadde mindre depresjon, bedre livskvalitet og var mindre tynget av omsorgsoppgaver når de fikk palliativ støtte fra tidspunktet for når pasienten fikk sin fremskredne kreftdiagnose.

Lavterskel

Kreftkoordinator skal være synlig og tilgjengelig og være et lavterskeltilbud. En viktig oppgave er å være en ressursperson for kreftrammete og deres pårørende, å vise vei i en vanskelig livssituasjon.

Det varierer hva pårørende trenger av meg som kreftkoordinator. Som oftest er det en å snakke fortrolig med, andre ting de etterspør kan være hjelp til å finne ut av praktiske ting, kurstilbud, spørsmål i forbindelse med sykdom og behandling og bivirkninger mm. Samtalene skjer både via telefon og ved hjemmebesøk.

Kreftforeningen delfinansierer kreftkoordinatorstillinger i cirka halvparten av landets kommuner, og rapporter fra kommunene viser at det er støttesamtaler pårørende etterspør mest. 

Takknemlige

Min erfaring er at tidlig oppfølging gir god gevinst for pårørende. Flere pårørende sier at det gjør hverdagen lettere at de har en kontaktperson å forholde seg til og at de kan ta direkte kontakt og slipper en «kanossagang» mellom forskjellige tjenester.

«I tråd med anbefalinger i Hagen-utvalgets og Kaasa-utvalgets utredninger vil regjeringen utforme en politikk som skal bidra til at pårørende blir verdsatt og synliggjort. Regjeringen legger i denne meldingen fram et program for en aktiv og framtidsrettet pårørendepolitikk. I første fase av programperioden legges det vekt på tiltak som støtter pårørende og styrker samspillet mellom helse- og omsorgstjenestene og pårørende: fleksible avlastningsordninger, pårørende støtte, informasjon, opplæring og veiledning, samspill og samarbeid, forbedring av omsorgslønnsordningen, forskning og utvikling.» (Morgendagens omsorg 2012–2013 – Det kongelige Helse- og omsorgsdepartement).

Tilbakemeldinger fra pårørende:

«Takk skal du ha for at du også var til stede for meg og ikke bare for min syke datter»

«Hvis ikke du hadde vært der, vet jeg ikke hvem jeg skulle ringt»

Min opplevelse er at kreftkoordinator fyller en rolle som er etterspurt og dette viser også tilbakemeldinger fra samarbeidspartnere.

Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse