Sykepleiens avviksundersøkelse
Sykepleien har spurt sitt leserpanel med 7 238 sykepleiere fra hele Norge om deres erfaringer med avviksmeldinger.
Når vi trakk
fra de med lederstillinger, de som jobber andre steder enn i
spesialist- og kommunehelsetjenesten og de som ikke fullførte, satt
vi igjen med svar fra 2 814 stykker. 54 prosent jobbet i
spesialisthelsetjenesten og 46 prosent i kommunehelsetjenesten.
Undersøkelsen ble sendt ut med e-post i januar 2015
.
Hovedfunn:
- De fleste (79 %) har meldt avvik i 2014. Litt fler i
kommunehelsetjenesten og litt færre i spesialisthelsetjenesten.
- De fleste melder mellom 1-5 avvik i året. I
kommunehelsetjenesten har 34 % meldt over 5, mens kun 16 % i
spesialisthelsetjenesten har gjort det samme.
- De fleste (67 %) melder om forhold som angår
tjeneste/bruker/pasient.
- Over halvparten (54 %) kjenner ikke til et godt eksempel fra
sin arbeidsplass på at det nytter å melde avvik. (57 prosent hos de
kommunalt ansatte og 51 prosent hos de i spesialisthelsetjenesten)
- Halvparten (51 %) sier det førte til bevisstgjøring internt.
- En av tre (34 %) sier det ikke ble noen konsekvenser av
avviksføringen.
- 42 % får sjelden eller aldri tilbakemelding fra ledelsen på
avvikene.
- Tre av ti fikk positive reaksjoner fra kolleger og/eller
ledelsen på avviksmeldingen.
- Nesten åtte av ti blir oppfordret av sin nærmeste leder om å
melde avvik, mens drøyt seks av ti blir oppfordret til å gjøre det
av sin lokale tillitsvalgte fra NSF.
- Nesten halvparten bruker mellom 5-10 minutter på å melde et
avvik, 24 prosent bruker mindre, 28 prosent bruker mer.
- De fleste (74 prosent) har fått opplæring i
avviksrapporteringssystemet på sin arbeidsplass, og over halvparten
(55 prosent) sier at de og kollegene har en felles forståelse av
hva et avvik er.
- 21 % meldte ikke avvik i 2014. De hyppigst oppgitte grunnene
til hvorfor det ikke ble gjort, er at ingen avvik skjedde, at de er
usikre på hva som er å anse som et avvik og at de ikke hadde
tid.
- I kommunehelsetjenesten svarte 22 % at grunnen til at de ikke
førte avvik var at de ikke hadde fått opplæring i systemet. I
spesialisthelsetjenesten svarte 12 % dette.
Tallene er gjennomgående hakket verre i kommune- sammenlignet med spesialisthelsetjenesten. Men forskjellen er stort sett så liten at vi har brukt gjennomsnittstallet for de to sektorene sammen i grafene (se saken som heter "Hovedfunn").
I fritekstdelen av undersøkelsen spør vi etter positive og
negative eksempler på at det har nyttet å melde avvik.
To problemområder utpeker seg her:
Uproff ledelse: Avvik diskuteres ikke på
fellesmøter. Meldingene stopper opp eller «lukkes» på
for lavt nivå uten at problemet er løst. De som sender avviket blir
innkalt på teppet og får kjeft. De kan få beskjed om at det er
ingenting å gjøre med mangelen på personal på grunn av dårlig
kommuneøkonomi, eller de kan få beskjed om at de ikke skal føre
avvik på dette. For noen få har avviksføringen resultert i
personalsak.
Dårlig arbeidsmiljø: Å føre avvik «på
hverandre» kan gi dårlig stemning mellom kollegaer. Noen tar
dette som personlig kritikk i stedet for en kilde til
forbedringsarbeid rundt strukturer, rutiner og prosedyrer. Begrepet
heksejakt er brukt av flere.
0 Kommentarer