Uniform-krøll
Det skal bli helt slutt på privat tøy-bruk i hjemmesykepleien.
– Uniformene er ikke tilpasset vår arbeidssituasjon ute i hjemmesykepleien, sier Stephanie Anita Bahl.
I 2013 besøkte Arbeidstilsynet hjemmesykepleien i alle Oslos bydeler. Under tilsynsbesøkene fant Arbeidstilsynet at de ansatte i hjemmesykepleien gikk i privat tøy når de skulle hjem til brukerne. Det likte Arbeidstilsynet dårlig og ga kommunene klar beskjed: Innfør arbeidstøy!
Stovner først ut
Våren 2014 kunne Stovner bydel stolt proklamere at arbeidstøy for ansatte i hjemmesykepleien var fullført.
Nå går de ansatte i kittel, bukser og ytterjakke. Det nye antrekket har ført til at bydelen også har måttet etablere garderobeplass og en vaskeriavtale, skrev lokalavisa groruddalen.no.
Men dette er ikke noe Oslo-fenomen. Både Røros, Stavanger, Bergen, Karmøy og Skien er noen av kommunene som fikk sammen beskjed fra Arbeidstilsynet.
Arbeidstøy skal forebygge
Så hva er grunnen til at Arbeidstilsynet reagerer så sterkt på at hjemmesykepleiere bruker privat tøy når de drar hjem til pasientene? En av de viktigste årsaken sier Arbeidstilsynet er oppblomstringen av multiresistente bakterier.
– Arbeidstakere både på sykehjem og i hjemmesykepleien kan komme i kontakt med sykere pasienter enn tidligere, skriver Arbeidstilsynet på sine nettsider.
Selv om de er klar over at risikoen er liten for å smitte via arbeidstøy, er den til stede.
– Når man ikke kan utelukke smitte og de alvorlige konsekvenser smitte kan medføre, er det viktig å forebygge. Arbeidstakere som kan bli utsatt for smitte, må derfor få utlevert, og pålegges å bruke arbeidstøy, skriver Arbeidstilsynet.
Smittevernet som forsvant
Stephanie Anita Bahl jobber i hjemmesykepleien i en av Oslos bydeler. Også de har fått arbeidstøy, og de siste bydelene skal ha dette på plass i løpet av 2016. Så da skulle jo alt være greit, eller?
– Uniformsbruk i hjemmesykepleien er positivt. Men ... smittevernet forsvinner når vi må bruke vårt eget tøy under uniformen og jakker over uniformen, på grunn av været, sier Bahl.
– Hvordan burde deres uniformer vært?
– En tykk ytterjakke hadde gjort seg. Da hadde man for eksempel sluppet å fått røykelukt i eget tøy, sier hun.
Passer ikke inn i hverdagen
Uniformene er de samme som helsepersonell som kun jobber inne på institusjon bruker.
– En kortermet skorte og en bukse fungerer fint inne på institusjon, men for oss blir det for kaldt. Jeg bruker eget ulltøy under, sier hun, mens hun tar av seg jakka og viser frem en blå ulltrøye i nesten samme farge som uniformen.
– Uniformene er ikke tilpasset vår arbeidssituasjon. Vi må ut i minusgrader, storm og regn. Derfor må vi bruke eget tøy under og over, ergo forsvinner smittevernet som er grunnen til at vi skal gå med uniform, sier Bahl.
Arbeidsgivers ansvar
Det er arbeidsgivers ansvar å ha oversikt over hvilke arbeidstakere som risikerer å bli utsatt for smitte. Arbeidstilsynet mener arbeidsgiver, som et minimum, må inkludere ansatte i hjemmesykepleien og ved sykehjem som risikogrupper.
Arbeidstøyet ansatte i hjemmesykepleien bruker, skal tas av når arbeidsdagen er slutt, desinfiseres og rengjøres før det tas i bruk igjen. Arbeidstøyet skal ikke vaskes hjemme.
For å være sikker på at virus og bakterier blir drept i vaskeprosessen, må vaskemaskinen klare og holde minimum 85 grender i minimum 10 minutter (såkalt termisk desinfeksjon).
Det krever at arbeidsgiver kjøper inn arbeidstøy som tåler å desinfiseres, melder Arbeidstilsynet.
Skal ha garderobe
Men det er ikke bare selve tøyet Arbeidstilsynet stiller krav til. De ansatte skal også ha tilfredsstillende garderobeforhold. Arbeidstilsynet kan faktisk pålegge ombygging eller utbedring av garderobe, dersom garderoben ikke tilfredsstiller kravene til funksjonalitet.
0 Kommentarer