fbpx Mat for Mons Hopp til hovedinnhold

Mat for Mons

Tallerken med fiskemiddag

Vi spiser mindre fisk og sukker, men får i oss mer kjøtt og ost, ifølge Helsedirektoratets årlige kostholdsrapport.

I dag la Helsedirektoratets frem sin årlige kostholdsrapport.

– Nordmenns kosthold er jevnt over ganske bra, sa divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet på en pressekonferanse i dag.

Men på tross av flere positive utviklingstrekk i matvareforbruket de siste årene har kostholdet i Norge fortsatt klare ernæringsmessige svakheter. De øker risikoen for utvikling av ikke-smittsomme sykdommer (NCD) som kreft, hjerte- og karsykdommer og type 2-diabetes, ifølge rapporten.

tabell over norsk kosthold fra 2014 til 2015

Spiser for mye kjøtt

Kartleggingen av vårt spisemønster viser at forbruket av kjøtt har økt over lang tid. I de siste ti årene har kjøttforbruket økt med rundt 7 prosent. Kjøttforbruket gikk noe ned i 2014, men økte igjen i 2015. Fiskeforbruket er vesentlig lavere enn kjøttforbruket. Foreløpige beregninger tyder på lite endring i fiskeforbruket fra 2014 til 2015.

– Det er helt nødvendig å spise mer fisk i stedet for kjøtt. Effekten av dette er dobbel; mens et for høyt inntak av kjøttprodukter øker risikoen for NCD-er, beskytter fisken mot dem, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund.

Helsedirektoratet sier at nordmenn kan redusere risikoen for hjertesykdom ved å bytte ut en del av det mettede fettet med flerumettet fett. Enkle måter å gjøre dette på er å velge magre meieri- og kjøttprodukter og å bytte ut smør med myk margarin samt å bruke planteoljer for eksempel fra oliven, raps og solsikke.

Sukkerforbruket går ned, men ...

De siste ti årene har sukkerforbruket på engrosnivå blitt redusert med nesten 25 prosent, og forbruket gikk også ned fra 2014 til 2015. Omsetningen av sukkerholdig brus minsket fra 63 til 55 liter per innbygger fra 2010 til 2015. Kostens innhold av tilsatt sukker er redusert fra 17 til 13 prosent av kostens energiinnhold i perioden 2000–2015.

– Dette er en klart positiv trend. Forbruket er likevel fortsatt for høyt, sier Granlund.

– Det er brus, sukker og søtsaker som er de største sukkerkildene i kostholdet, og her har man mest å hente ved en reduksjon.

Sammenlignet med 2014 spiste vi mer ost, kjøtt, korn, grønnsaker og sjokolade og godteri – mens vi fikk i oss mindre fisk, margarin, frukt og bær, melk, sukker og brus med sukker.

Kilder: NTB og Helsedirektoratet

0 Kommentarer