Lanserer nettkurs i sykepleiehistorie
Fra og med lunsjtid i dag kan interesserte fra hele verden fordype seg i europeisk sykepleiehistorie, via et Tromsø-utviklet nettkurs.
– Jeg er nok i utgangspunktet litt gammeldags og tradisjonelt anlagt, men synes det er veldig artig og nyttig å bruke mer moderne virkemidler for å nå ut.
Det sier førsteamanuensis ved Institutt for helse og omsorgsfag ved Universitetet i Tromsø, Åshild Fause.
Tradisjoner og historie
I snart to år har hun jobbet med en såkalt MOOC (Massive Open Online Course) om den europeiske sykepleiens tradisjoner og historie.
Det engelsktekstede kurset lanseres rundt lunsjtider i dag, 16. februar, og er åpent og gratis for alle interesserte.
Forskere og historikere fra sju europeiske land har bidratt, alle tilknyttet nettverket European Association for the History of Nursing.
Historie som grunnforskning
Gjennom tre bolker med totalt 18 videoleksjoner og artikler kan deltakerne lære om de ulike tradisjonene innen europeisk sykepleie, om samfunnsinnsats og om utviklingen innen utdanning og praksis.
– Jeg mener historisk forskning er grunnforskning i sykepleie, og kunnskapsgrunnlaget for dagens sykepleie hviler på fagets tradisjoner og historie, sier Fause når vi spør om valget av tematikk.
Spent og nervøs
Studenter, sykepleiere, akademikere og andre fra hele verden kan altså fritt melde seg på, noe som gjør Fause både spent og en smule nervøs på mottakelsen.
– Det vil kanskje kunne være noen som ser på MOOC som et lettvint og useriøst format. Andre kan kanskje være kritiske til våre valg av perspektiver og emner, men alle bidragsyterne er spesialister på sine felt og jeg er trygg på kvaliteten.
På UIT er planen at MOOC-en etter hvert kan inngå i et ti-poengs emne på masternivå, og på sikt vil også kurset også knyttes til bachelorutdanningen.
Praktiserende sykepleiere som bare ønsker å friske opp eller utvide sin historiske kunnskap, ønskes selvsagt også velkommen.
– De kan se en video eller to på bussen, for MOOCen er tilpasset mobil, skryter Fause.
Historiens plass
Ikke alle virker like opptatt av å gi historiekunnskap romsligere plass innen sykepleierutdanningen.
I et intervju med Dagens Medisin 12. februar, uttalte for eksempel legen bak e-læringsverktøyet SykepleiePluss, Nils Christian Tvedt Karlsen, følgende:
«Florence Nightingale ville vridd seg i grava om hun visste hvor mye tid studentene bruker på å lære om henne.»
– Jeg kan forstå holdningen, for det er enormt mye som skal inn i grunnutdanningen i dag, sier Fause.
– Jeg mener likevel det er viktig å kjenne historien, ikke bare for å kunne vise til en stolt tradisjon, men også fordi fortiden representerer kunnskap vi trenger i dag.
Hun mener det har mye å si hvordan man formidler i historien og forholder seg til fortiden i klinisk praksis.
– Det er viktig å komme bort fra den anekdotiske tilnærmingen. Selv inkluderer jeg hele tiden historiske perspektiver i undervisningen og mener det gir studentene dypere forståelse av hvorfor sykepleiere gjør ting slik som vi gjør i dag.
0 Kommentarer