Demenssyk ble sendt hjem i pysj og tøfler
Demenssyke Sissel Møller (73) ble sendt hjem fra Ullevål sykehus, kun iført pysjamas, morgenkåpe og tøfler, uten at sykehuset hadde forsikret seg om at det var noen hjemme.
Nå har stedatter Tone Ims Larssen, med støtte fra Møllers ektemann, politianmeldt Ullevål universitetssykehus (OUS) for omsorgssvikt. Det var Dagsavisen som først omtalte saken.
– Dette er én hendelse i en lang rekke. Hadde det ikke vært annet enn en enkelthendelse, hadde det ikke utløst en politianmeldelse, sier Larssen til Sykepleien.
– Jeg føler at det er noe som skurrer veldig i samhandlingsreformen og vil slenge det tilbake til dem, sier hun.
Feil på feil
Før nyttår falt Sissel Møller i hjemmet sitt og knuste skulderen. Hun ble lagt inn på Ullevål sykehus, men det gikk fem døgn før det ble oppdaget at hun også hadde seks brudd i ryggen. Ifølge Dagsavisen fikk hun også utført en unødvendig ultralydundersøkelse av nyrene som egentlig skulle vært gjort på en annen pasient.
Møller ble liggende på Ullevål sykehus i stedet for å få plass på helsehus for rehabilitering. Da hun fikk plass på Ryen Helsehus, var det bare blitt søkt om korttidsopphold. Hun ble etter hvert flyttet til en annen etasje på helsehuset, der hun fikk bedre oppfølging.
– Det skal ikke være sånn at man må klage for å komme dit det er bra. Når du trenger hjelpen, skal du få den, sier Larssen.
Pustebesvær og kramper
I mars ble Møller igjen lagt inn på sykehuset midt på natten på grunn av pustebesvær og kramper. To dager senere ble hun skrevet ut. Sykehuset ringte til ektemannen på formiddagen og sa at Møller kunne komme hjem. Mannen ba dem om å kontakte bydel Østensjø for å hjelpe til med hjemtransport, fordi han ikke hadde bil eller mulighet til å hente henne selv. På grunn av den siste tidens påkjenninger var han selv blitt syk, og stedatteren vurderte å ta ham med til legevakten.
Uten at sykehuset hadde vært i kontakt med andre pårørende eller forsikret seg om at det var noen hjemme, ble Møller sendt hjem i taxi, i bare pysjamas, en morgenkåpe og tøfler, og med full tissebleie.
– Hun har ikke mistet all verdigheten sin selv om hun er 73 år og dement, sier Larssen.
Hun legger til at de ikke kan vite om sykehuset hadde skiftet bleie på Møller før hun ble sendt hjem.
– Sånn kan vi ikke ha det
Møller kom hjem kl. 16.30 og forteller at hun er sulten og trøtt. Larssen antar at det er lenge siden hun har fått mat. De vet heller ikke hvor lenge hun har sittet og ventet på hjemtransporten.
– Jeg anmeldte fordi det er rutinesvikt, og sånn kan vi ikke ha det, uansett hvem som styrer og sitter med makta. Vi har en plikt for omsorg hele veien, sier Larssen.
Traff en nerve
– Hvis jeg bare får et brev i posten om at anmeldelsen er avvist på grunn av kapasitetsproblemer, så kommer jeg til å ta det videre. Men jeg håper de tar det på alvor, og at sykehuset tar det på alvor.
– Hvis ikke må jeg fortsette denne kampen og lage et folkeopprør, sier Larssen.
Etter politianmeldelsen har Larssen delt et innlegg om hendelsen både på sin private Facebook-side og på siden hun har som leder i Oslo Frp. Hun forteller at hun har fått over 3100 delinger og over tusen kommentarer.
– Innlegget har truffet en nerve hos folk, og de forteller også om liknende ting. Dette er noe som engasjerer så mange mennesker. Vi kan ikke være vitne til dette.
– Det har vært et sjokk å komme inn i disse tingene, spesielt som politiker, og se forskjellen på hvordan vi tror det fungerer og hvordan det er, sier hun.
Ullevål sykehus beklager
Nevrologisk avdeling ved Oslo universitetssykehus beklager at det oppsto uheldige hendelser ved utskriving av denne aktuelle pasienten, skriver Dagsavisen.
– Pårørende var informert om utskrivelse, og det ble i dette tilfellet også inngått en avtale med hjemmesykepleien om at pleier skulle møte pasienten ved ankomst til hjemmet, skriver avdelingsleder Hanne Harbo i en e-post til Dagsavisen.
– Vi vil gjennomgå våre rutiner på nytt og bruke denne saken som et utgangspunkt for å bedre kommunikasjonen mellom vår avdeling og bydelene. Vi har beklaget hendelsen overfor familien, og vi vil behandle klage eller anmeldelse som mottas etter vanlige retningslinjer. I tillegg vil vi invitere familien til ytterligere samtale om saken, dersom de ønsker det. Vårt mål er å yte den beste helsehjelp til alle våre pasienter, sier Harbo til Dagsavisen.
Ønsker systemendring
Larssen synes ikke beklagelsen fra OUS er tilfredsstillende. Avtalen som ble inngått med hjemmesykepleien, om at en pleier skulle møte pasienten ved hjemmet, er noe Larssen ikke visste om.
– Ingen fortalte meg det. Og hjemmesykepleien har ikke nøkkel hjem til Sissel. Sykehuset har ikke forsikret seg om at det var noen hjemme, og det er kritikkverdig, sier hun.
Larssen understreker at dette ikke er et angrep på sykepleiere, hjelpepleiere eller enkeltpersoner.
– Det er ikke enkeltpersoner jeg vil til livs, men et system som ikke fungerer.
Hun forteller at de ansatte løper beina av seg på Ryen Helsehus, og at det ikke er deres skyld. Hun blir opprørt når hun hører om folk som sier opp fordi de ser at de ikke klarer å utøve omsorgen de skal.
– Da har vi kastet bort fantastisk personell, og det må vi ta innover oss, sier hun.
0 Kommentarer