fbpx Malin ble bare 21 år gammel. Det siste hun sa, var: «Ingen kan hjelpe meg» Hopp til hovedinnhold

Malin ble bare 21 år gammel. Det siste hun sa, var: «Ingen kan hjelpe meg»

Bilde viser ambulansearbeidere som står utenfor ambulansen i et gatemiljø

Brukere med psykiske helseutfordringer utløser mange oppdrag for AMK, ambulanse og politi. Hvorfor er det slik? Ukom prøver å gi noen svar i sin nyeste rapport.

19. mars publiserte Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) rapporten «Ingen kan hjelpe meg. Hvorfor ble «Malin» nødetatens ansvar?

Pasientgruppe som er storforbrukere av akuttfunksjoner

Utgangspunktet for undersøkelsen er en bekymringsmelding Ukom fikk fra en av landets ambulanseavdelinger. 

– Bekymringen gjaldt brukere med psykiske helseutfordringer som over tid forårsaker mange oppdrag for AMK, ambulanse og politi, skriver Ukom.

Ukom har prøvd å finne ut hvilke faktorer og årsakssammenhenger som kan bli bedre for at pasienter med sammensatte tilstander sjeldnere vil aktivere nødetatene.

– Det er verdt å merke seg at denne pasientgruppen utgjør svært få personer, men for noen kommuner kan én pasient «velte lasset» for kommunens kapasitet til å ivareta pasientens oppfølgings- og omsorgsbehov, skriver Ukom.

Også Sykepleien har skrevet om dette temaet, noe som blir referert i rapporten.

I rapporten ramser Ukom opp følgende årsaker:

  • Komplekse tilstander utfordrer hjelpeapparatet. 
  • Uenighet om diagnose og behandling påvirker helsehjelpen. 
  • Malin ble verre selv om hun fikk omfattende hjelp. 
  • Nødetatene ble hjelpeapparatets sikkerhetsventil og ønsker et tettere samarbeid med kommunene. 
  • Nødetatene savner en tverretatlig samhandlingsplan. 
  • Malins behandlingsforløp var ressurskrevende uten at hun selv opplevde at noen kunne hjelpe henne.

Historien om «Malin»

Viser en dame i motlys som står foran et vindu

Ukoms rapporter har som mål å finne forbedringspunkter som gjør at alvorlige hendelser ikke skjer igjen. I rapportene tar Ukom ofte utgangspunkt i konkrete pasienthistorier. Denne gang er det «Malins» og «Siljes» pasienthistorier som danner bakteppe.

Først får vi høre «Malins» historie:

Malin gikk til regelmessig behandling i psykisk helsevern. Hun hadde en kompleks tilstand med symptomer som kunne forstås på flere måter. Hun opplevde at ingen klarte å hjelpe henne. Da symptomtrykket var høyt på kveld og natt, ble Malin ofte nødetatenes ansvar. Malin ble bare 21 år gammel. Det siste hun sa før hun tok livet sitt, var: «Ingen kan hjelpe meg».

Spiseforstyrrelser, selvskading og BUPA

Malin vokste opp sammen med mor, far og to søsken. Hun var utadvendt, faglig flink og hadde venner på skolen. Endringen begynte på ungdomsskolen, da Malin begynte å føle på på utenforskap. Hun fikk utfordringer med spising og selvskading. Malin opplevde seg utestengt og isolerte seg mer og mer. Både skole og foreldre var bekymret for utviklingen. 

Da hun var 15 år, ble hun henvist til Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA) med mistanke om depresjon og tvangslidelse. BUPA ønsket å utrede henne for mulig spiseforstyrrelse. Malin ønsket ikke behandling i BUPAs lokaler, men foreldrene mottok veiledning i en kortere periode.

På videregående skole henviste en helsesykepleier Malin til psykisk helsetjeneste for barn og unge i førstelinjetjenesten. Omtrent ett år senere ble Malin på nytt henvist til BUPA, men ønsket fortsatt ikke hjelp derfra.

Rus og selvmordstanker

Da Malin var 17 år, fortalte hun til en ansatt i et lokalt lavterskeltilbud for ungdom at hun slet med tanker og ønsker om å dø. Hun fryktet negative konsekvenser om foreldrene fikk vite om det, og det ble sendt bekymringsmelding til barnevernstjenesten.

I 17-årsalderen begynte Malin å ruse seg. Barnevernstjenesten ble igjen koplet på etter en overdose.

– Malin hadde nå et økende rusproblem, suicidalitet og hyppig kontakt med politiet, skriver Ukom.

Barnevernstjenesten fattet et akuttvedtak og plasserte Malin på barnevernsinstitusjon to måneder før hun fylte 18 år.

– Der ble hun eksponert for enda mer rus, skriver Ukom.

Barnevernstjenesten opprettet en ansvarsgruppe hvor ungdomskontakten Malin hadde fått i politiet, foreldrene, oppfølgingstjenesten (OT) og distriktspsykiatrisk senter (DPS) deltok. Da tvangsplasseringen opphørte, flyttet hun hjem.

Malin fikk oppfølgingsteam og ansvarsgruppe

I tillegg til disse faste kontaktpunktene knyttet Malin seg til en kontaktperson i politiet. Denne personen ble svært viktig for henne over lang tid.

– Hun fikk på dette tidspunktet hjelp til å søke plass ved dagbemannet, kommunal bolig for unge som ønsker hjelp til å komme seg ut av rus. Etter innflytting fulgte hun boligens tilbud om støtte- og gruppesamtaler og psykoedukasjon, skriver Ukom.

Malin fulgte opp alle tiltak som var lagt til ungdomsstraffen, som ble avsluttet da hun var 19 år. 

Ville jobbe i ambulansetjenesten

Den første tiden i boligen hadde hun tett oppfølging av ungdomskontakten i politiet, og det gikk bedre med Malin. Hun trente fast, gjenopptok skolegang og fullførte videregående skole. 

– Malin ønsket å søke plass på ambulansefagutdanning og jobbe i ambulansetjenesten. Men uten plettfri vandel var det ikke mulig å få praksisplass. På dette tidspunktet fikk Malin diagnosen Aspergers syndrom, skriver Ukom.

I hjelpeapparatet var det uenighet rundt denne diagnosen, og noen støttet seg på andre mulige årsaker til hennes symptomer.

– Malins funksjonsnivå ble gradvis dårligere. I boligen så de ansatte at det de kunne tilby, ikke var nok. Malin ble fulgt tett opp i bolig, hos fastlegen og ved DPS. Hun opplevde likevel, i økende grad, at ingen kunne hjelpe henne, skriver Ukom.

God kontakt med foreldrene

Malin hadde daglig kontakt med foreldrene. Mor var ofte svært bekymret for Malin dersom tekstmeldinger uteble, eller når hun fortalte om farlige situasjoner hun hadde utsatt seg for. 

– Det siste halvåret hun levde, hadde Malin ett selvmordsforsøk, ble ved en anledning skutt på og ved to anledninger utsatt for voldtekt, skriver Ukom.

I denne perioden falt funksjonsnivået hennes ytterligere. Malin håndterte tidvis vonde følelser ved å gå tynnkledd ute på vinterstid. Hun gikk langs veier og utsatte seg for farlige situasjoner. Forbipasserende kontaktet nødetatene, som plukket henne opp for vurdering ved legevakt og noen ganger i psykisk helsevern.

– Siden hun var godt kjent hos politiet, kjørte de henne enkelte ganger tilbake til bolig. Andre ganger ble hun innlagt akutt ett døgn, for så å skrive seg ut neste morgen, skriver Ukom.

20 utrykninger på tre uker

DPS og fastlege var ansvarlig for Malins helsehjelp. De forsøkte ved flere anledninger å motivere henne til innleggelse i psykisk helsevern, men det ønsket hun som oftest ikke. 

– Personalet i boligen fulgte opp Malin på tidspunkter med bemanning frem til klokken 22 alle dager. Etter dette ble hun nødetatenes og legevaktens ansvar når symptomtrykket økte, skriver Ukom. 

De siste tre ukene hadde ambulansetjenesten 20 utrykninger for å hente Malin.

– Ingen kan hjelpe meg

Malin tok til slutt livet sitt, på den måten hun lenge hadde uttrykt planer om.

– Nødetatene var til stede og ble vitne til selvmordshandlingen, skriver Ukom.

Hjelpeapparatet hadde kjent til funksjonsfallet, planene hennes og det vedvarende ønsket om å ta sitt eget liv. Ingen klarte likevel å forhindre utfallet.

– Det siste Malin sa, var at ingen kunne hjelpe henne, skriver Ukom.

Nødetatene får rolle som «sikkerhetsventil»

Bildet viser Linn Merethe Hagedal Bæra

Ansatte i ambulansetjenesten og politiet forteller i intervjuer med Ukom at de ofte ser at brukere som Malin er plassert på et for lavt behandlings- og omsorgsnivå når de henter dem. 

Ukom skriver i rapporten at Malins gjentatte og omfattende kontakt med nødetatene tyder på at de fikk rollen som kommune- og spesialisthelsetjenestens «sikkerhetsventil». 

– De måtte kompensere for at Malin ikke klarte å dra nytte av den helsehjelpen og oppfølgingen hun fikk, skriver Ukom.

Ansatte i nødetatene har hyppig kontakt med enkelte brukere over flere år. 

– De opplever det svært belastende å være vitne til gradvis forfall uten at de kan gjøre noe for pasientene. En ansatt beskrev avmaktsfølelse i møte med disse brukerne. Dette oppleves vanskeligere å håndtere enn andre akutte, potensielt traumatiserende oppgaver, skriver Ukom.

Sykepleierne kan bidra

Linn Merethe Bæra er leder for brukererfaring hos Ukom og har vært med å skrive rapporten.

– Er det områder sykepleierne kan bidra?

– Ja, sier Bæra.

Hun trekker frem flere eksempler:

– Hvordan man møter pasientene. Det gjelder både innen spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. Pasientene trenger å bli møtt med kunnskap og nysgjerrighet om hva den enkelte trenger. Dette er pasienter med kompliserte sykdomsbilder, og de må møtes av fagfolk som kan skille ut hva som er hva, sier hun.

Viktig at pasientens stemme blir hørt

At sykepleiere er med å løfte pasientens stemme inn i tverretatlige samarbeid, er et annet viktig område.

– Pasientens stemme må bli hørt – også når det oppstår uenighet.

I pasienthistoriene i Ukoms rapport er det tydelig at både Malin og Silje får mye helsehjelp av både kommune- og spesialisthelsetjenesten gjennom sine sykdomsforløp. Likevel opplever de det ikke selv som hjelp, og de føler seg «uhjelpelige».

– Det er en av grunnene til at vi påpeker at det er viktig med gode rutiner for evaluering av hjelpetiltak, slik at de kan justeres dersom nytten stopper opp eller begynner å gå feil vei og forverrer sykdomstilstanden, sier Bæra.

Helsearbeiderne i alle deler av behandlingsapparatet som Ukom har snakket med, forteller at de kjenner på en avmaktsfølelse når de ikke kan gi den hjelpen pasienten trenger.

– Det er enda en god grunn til å jobbe tverretatlig og ha godt samarbeid mellom alle involverte etater og avdelinger i kommuner og sykehus. Da blir det lettere å sette inn gode strukturerte tiltak som tilpasses den enkelte pasient. Det er også lettere å evaluere og justere det som ikke virker, sier hun.

Storforbruk av akuttjenester indikerer at hjelpen bør justeres

En god indikator på om hjelpen som er satt inn, fungerer, er å se om pasientens bruk av akuttjenester er økende.

– Et høyt forbruk av akuttjenester for denne gruppen er et klart signal om at noe bør endres. Disse pasientene har først og fremst behov for hjelp andre steder i helsetjenesten, sier hun.

Du kan lese hele Ukom-rapporten her.

Fakta
Ukoms læringspunkter oppsummert

I denne undersøkelsen ønsker Ukom å trekke fram lærings- og forbedringspunkter som kan bidra til at helse- og omsorgstjenesten bedre kan forstå og imøtekomme behovet for helhetlig oppfølging hos pasienter med sammensatt tilstand.

  • Helse- og omsorgstjenestene må legge en grundig utredning av pasientens ressurser, funksjon og motivasjon til grunn for valg av behandlingstiltak. Utredningen må gjøres i samarbeid med pasienten, i tillegg til at det innhentes komperentopplysninger. Noe av det som bidrar til bedring hos pasienten, kan ligge utenfor det som defineres som helsehjelp. Hjelp i form av omsorgs- og miljøtiltak, utdanning og arbeid kan være like viktig for pasienten som helsehjelpen.
  • Det er nødvendig at ledere i spesialisthelsetjenesten tydeliggjør og legger til rette for aktiv bruk av behandlingsplan som utgangspunkt for det kliniske arbeidet med pasienten. Aktiv bruk av behandlingsplan sammen med pasienten sikrer pasientinvolvering og bidrar til valg av behandlingstiltak som samsvarer med pasientens funksjonsnivå, forståelse, ønsker og mål. Det er behov for at ledere formidler betydningen av aktiv bruk og minstekrav til innhold i behandlingsplanen, som beskrevet av Helsedirektoratet (39). En plan for evaluering av tiltak skal også inngå som en del av behandlingsplanen for å sikre at tiltakene treffer pasientens behov.
  • Ukom finner behov for at en tverretatlig samhandlingsplan for håndtering av akutte situasjoner må ligge til grunn for samarbeidet rundt pasienter nødetatene ofte kommer i kontakt med (multibrukere). Det er behov for å avklare ansvar. Ukom foreslår følgende som hjelp til hensiktsmessige avklaringer:
    Ansvaret for planen bør formelt ligge hos behandlingsansvarlig i kommunen (fastlegen).
    Ansvaret for den akutte håndteringen som beskrives i planen, bør legges til lokal legevakt.
    Alle involverte bistår lokal legevakt i den akutte håndteringen.
    Kommuneoverlegen vil i mange tilfeller stå i posisjon til å motta henvendelsene fra nødetatene og koordinere planarbeidet.
    Den tverretatlige samhandlingsplanen må være oppdatert, gjelde hele døgnet og inngå som en del av pasientens IP (eller annet samarbeidsverktøy).
  • Helse- og omsorgstjenesten i kommunen må sørge for at det settes av ressurser til å drifte IP. Opplæring til ledere og ansatte er en nødvendig forutsetning. Tilbud om IP må presenteres for brukerne på en måte som gjør det klart at dette er pasientens plan og mulighet for informert medvirkning i behandlings- og oppfølgingstiltak.
    Koordinatorrollen må anerkjennes ved at det settes av tid til prioritering av koordinatoroppgaven, slik at den ikke kommer i tillegg til ordinære oppgaver. Koordinator må ha god systemforståelse og særlig kompetanse på IP-arbeid/samarbeidsverktøy.
  • Det er verdt å merke seg at denne pasientgruppen utgjør svært få personer, men for noen kommuner kan én pasient «velte lasset» for kommunens kapasitet til å ivareta pasientens oppfølgings- og omsorgsbehov. Ut ifra antallet pasienter vil det ikke være hensiktsmessig å opprette et eget tjenestested i kommunen, men ivareta hver enkelt pasient gjennom den utvidede samhandlingsplikten som er beskrevet i Forskrift om individuell plan ved ytelse av velferdstjenester (27).
  • Det må gjøres en vurdering av barnets beste før det treffes avgjørelser på vegne av barn eller avgjørelser som får konsekvenser for barn (22,40). Når helserettslig myndige barn ønsker konfidensialitet i behandlingen uten foresattes involvering, må helsepersonell:
  • gjøre en konkret og faglig vurdering av barnets beste som vurderer alle sider av barnets helse og velferd.
  • vektlegge barnets mening, men ikke basere beslutningen utelukkende på denne.
  • sikre at avgjørelsen er basert på en omfattende vurdering av barnets beste.
    FNs barnekomite har pekt på momenter som bør være med i en barnets beste vurdering. Disse kan brukes som bakteppe og beslutningsstøtte.
  • Det er behov for at ledere i helse- og omsorgstjenestene anerkjenner at hjelpere som er i kontakt med pasienter med sammensatte tilstander, kan føle på avmakt. Det gjelder spesielt når man ikke lykkes i å gi virksom hjelp. Dette kan over tid prege kontakten med pasientene negativt. Av hensyn til både pasient og hjelper er det derfor viktig at ingen står alene i møte med denne pasientgruppen over tid, og at leder legger til rette for at ansatte får nødvendig støtte og oppfølging.

Byttet ut bildet av Bildet viser Linn Merethe Hagedal Bæra til et med hyere oppløsning.

3 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Nina Danielsen

Leder LEVE Selvmordsforebygging
7 months 3 weeks siden

Viktig sak fra "Sykepleien" og fornuftige anbefalinger fra Ukom. Hva må til for at praksis endres i hele landet?

Slike pasienter er sjeldne, men krever ofte mye ressurser og får ofte mye oppmerksomhet som kan forsterke myter og påvirke folks holdninger til psykiatri negativt.

Elisabeth

Erfaringskonsulent
7 months 2 weeks siden

Recovery!
«Malin» sa selv hun ikke fikk hjelp, hvilken hjelp var det hun ønsket da?
Mange i hennes posisjon vil også ofte ikke klare å gjenkjenne dårlig kjemi med behandler, så her burde behandler se litt inn i seg selv. «Kunne en annen gitt denne brukeren en bedre behandling?»
Men helt klart er Recovery løsningen. Brukerne må være kaptein i eget liv

Anonym i sammenlignbar situasjon

Økonomi
7 months 2 weeks siden

Gjengangeren er gjerne at feil hjelp til feil tid. Pasienten gir uttrykk for at den har det dårligere og forfaller mellom hvert besøk av amk. Derav er det mye som tyder på at det som blir gjort, gjør pasienten sykere. Hvis man presser pasienten til å gjør ting, fratar de frihet, setter inn mer støtte og hjelp uten å faktisk lytte til pasienten men det er hva boka og hva som er riktig i det byråkrati man arbeider i så vil dette være situasjoner som blir mer av.
Min del, jeg ville ikke leve som barn. Ble fordi jeg hadde gode søsken jeg ikke kunne forlate. Hardt mobbet og utøvet vold mot og et støtteapparat som fortalte det var min feil at jeg ble slått og sparket og mobbet daglig. Bup, skole, ppt osv alle med sittende bevis på at jeg har utviklet ptsd av hendelsene. Forteller at jeg må forandre meg, og at mobbere som utviklet seg med årene til rundt 40 stk fikk fortsette. Bytte av skole hjalp noe. Men dette var av mine foreldre men for sent. Utagerende, frykt og selvmordstanker som skal være med resten av ungdomstiden. Fortsetter i støtteapparat som ikke hjelper på noen måte, men de bruker det for å dokumentere alt. Voksen alder. Fikk et barn, hadde lyst å leve. Gjorde ting bedre. Til barnevern tok barnet fordi jeg hadde hatt en dårlig barndom. Ikke fordi jeg var dårlig forelder eller lignende. Livet raste igjen. Holdt fast i et håp om å få barnet tilbake hvis jeg gjorde alt rett.
Alle møter med instansene følses som opprivende i sorgen, jeg får aldri sørget ferdig. Håpet å få barnet hjem er borte. Livs gnisten er borte. Mer møter som bare river opp i sorg og skade. Det bidrar til mer selvmordstanker og planlegger eget selvmord. Prøver å finne ting som jeg kan holde fast i som håpet jeg hadde. Men det har vært vanskelig å finne noe.
Poenget er at isteden for å bli hørt så blir man overkjørt. Sendt rundt i en sirkel hvor man blir påminnet istedenfor hjulpet. Pasienter/ brukere føler hjelpesløshet og avmakt fordi andre styrer livet så mye at det griper inn i følelsen av at man har et valg. Følselsen av selvmord er nærmere i disse situasjonene for min del. Og derav grunnen til å være anonym.
Jeg har ikke vært en belastning for amk, psykisk helseteam eller lignende. Jeg var under psykisk helse hjelp i flere år som gjorde meg dårligere, men aldri vært i en ambulanse eller på legevakt uten faktisk skade av ytre årsaker. Jeg bruker nå samtaler hos privat aktør som hjelper noe med å dempe tankene, jeg har jo lyst å finne grunner til å leve. Men belastningen med samtaler om opprivende situasjoner gjør det vanskelig å se noe lyst.

Synes det er helt forferdelig malins død brukes som enda en grunn til å sette på enda mer som skal hjelpe, men som trolig ikke gjør det. Sykepleiere er ikke i stand til å løfte pasientens ord. Pasienten selv må få si hva som blir bestemt. Og hjelpe teamet burde lytte ! Kanskje det ville vært mer hjelp?

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse