Undervisning til nyretransplanterte pasienter
SAMMENDRAG: Hvert år utføres det over 200nyreog nyrepancreastransplantasjoner ved kirurgisk avdeling på Rikshospitalet. Å endre status fra nyresyk til nyretransplantert, medfører store endringer i pasientens liv,og skaper et stort behovfor undervisning. I en årrekke har sykepleierne benyttet et standardisert veilednings- og undervisningsprogram med individuelle samtaler samt utdeling av skriftlig materiale. Pasientens kunnskapsnivå testes før utreise, og en eventuell støtte som pårørende eller hjemmesykepleien kontaktes hvis pasienten selv ikke makter å tilegne seg nødvendige kunnskaper. Høsten 2002 ble det gjort fokusgruppeintervjuer (FGI) med et utvalg sykepleiere. Resultatene blir presentert i denne artikkelen.
Hvert år utføres det over 200 nyre- og
nyrepancreastransplantasjoner ved kirurgisk avdeling på
Rikshospitalet. Å endre status fra nyresyk til nyretransplantert,
medfører store endringer i pasientens liv,og skaper et stort behov
for undervisning (1,2,3).
I en årrekke har sykepleierne benyttet et standardisert
veilednings- og undervisningsprogram med individuelle samtaler samt
utdeling av skriftlig materiale. Pasientens kunnskapsnivå testes
før utreise, og en eventuell støtte som pårørende eller
hjemmesykepleien kontaktes hvis pasienten selv ikke makter å
tilegne seg nødvendige kunnskaper.
På grunn av den medisinske utviklingen og økte krav til
sykepleiernes undervisningsfunksjon (4,5,6,7)ble det våren 2002
startet et kvalitetsforbedringsprosjekt for det eksisterende
undervisningsprogrammet. Studier viser at manglende informasjon og
undervisning er en av de hyppigste årsakene til pasienters misnøye
med helsevesenet. Dette kan skyldes at sykepleierne har begrenset
tid til å ivareta denne oppgaven og/eller manglende pedagogisk
kunnskap (8). Litteraturstudier og observasjoner i praksis(9,10,11)
viser at sykepleiere legger vekt på ulike faktorer, både
innholdsmessig og metodisk,i sin pasientundervisning. Sykepleiernes
syn på egen rolle som undervisere bestemmer hvordan de ønsker å
utvikle sin kompetanse på feltet (12). Før det ble utarbeidet en
plan for kvalitetsforbedring, var det viktig å kartlegge
sykepleiernes eget syn på styrken og svakheten i den undervisningen
de tilbyr.
Sentrale forskningsspørsmål var:
1.Hvilke faktorer i det eksisterende undervisningsprogrammet
fungerer godt/mindre godt, og hvorfor?
2.Hva oppfatter sykepleierne som de viktigste forutsetninger og
begrensninger for å kunne gi god undervisning og veiledning?
Metode
Høsten 2002 ble det gjort fokusgruppeintervjuer (FGI)med et
utvalg sykepleiere. FGI har bakgrunn i kartlegging av
konsumentpreferanseri det private næringsliv (13,14,15). De blir
ogsåi økende grad benyttet i helsevesenet til kartlegging av
pasienters og helsepersonells opplevelser,holdninger og verdier
(16,17,18,19,20,21).Bruk av FGI for å kartlegge arbeidstakeressyn
når ny praksis skal introduseres,bidrar tilat sykepleiere opplever
en større grad av medbestemmelse.Det kan også gi arbeidsgivere
ogsystemutviklere gode retningslinjer (18,19).Gruppedynamikken
utnyttes til å fremskaffekvalitativt gode data,og metoden egner
segspesielt godt til å få dybdekunnskap om klartdefinerte og smalt
avgrensede tema.Meningsog holdningsutveksling gjennom
diskusjonbelyser konflikter som det ellers kan være vanskelig å få
øye på gjennom individuelle intervjuer eller observasjon av praksis
(22).FGI kanbrukes selvstendig,men brukes ofte i kombinasjon med
andre metoder som spørreskjemaog dybdeintervju (14,19,23).
Etter prinsipper for strategisk utvalg (24)bleni av postens
sykepleiere forespurt om å delta,og alle samtykket.Etter
sinerfaring med nyretransplanterte pasienterble de inndelt i tre
grupper;en gruppe «kliniske spesialister » med 1020 års erfaring,en
gruppe «erfarne » med 510 års erfaring,og en gruppe «mindre erfarne
» med 25 års erfaring.Dette ble gjort for å skape relativt homogene
grupper,og for å kartlegge om erfaringsbakgrunnville ha innvirkning
på besvarelsene.Gruppene er relativt små i forhold til
litteraturens anbefalinger (14,16),men dette kan forsvares utfra
målet som var å skaffe ny kunnskap om etsmalt,klart definert og
lite kontroversielttema,samt økonomiske og organisatoriske
begrensninger.Gruppene antas å gi en tilfredsstillende avspeiling
av totalutvalget.
Intervjuene tok ca en time.Det ble benytteten semistrukturert
intervjuguide med åttespørsmål om sykepleiernes opplevelser når
detgjelder undervisningens innhold,bruk av metode,ressurstilgang og
begrensninger for undervisning.En studieansvarlig som ikke sto i
etoverordnet forhold til sykepleierne var ordstyrer.En medleder med
formell veiledningskompetanse fungerte som ordstyrerens
assistent,og bidro med å oppsummere og presisere problemstillinger
underveis.
Analyse
FGI-analyse blir beskrevet på forskjellige måter (22,24,25),
avhengig av hva som skal undersøkes.Vi valgte følgende strategi:
1.Ordrett transskribering og anonymisering av intervjuene.
2.Identifisering av relevante tema og utsagn.
3.Sammenlikning av intervjuene ved fremstilling i
tabell.Betegnende sitater ble også fremstilt i tabellen.
4.Kategorisering av funn i fire kjernetema.
5.Identifisering av konsensusgraden omkring ulike kjernetema
innad i,og mellom gruppene.
6.Validering av resultatene gjennom separat analyse av tre
ulike personer,som ble drøftet i fellesmøter for å sammenfatte og
vektlegge funn.
Undervisningens innhold
Sykepleierne var relativt enige i definisjonenav et
minimumsinnhold i undervisningen,oghva som skulle ha høyeste
prioritet.Utover dette var beskrivelsene mer upresise,og noe
personavhengig når det gjaldt hvilke tema somble tatt opp.Temaer
som ble betegnet som vanskelige var blant annet informasjon
omkringtransplantasjonens innvirkning på seksualitetog
samliv.Sykepleierne oppga flere årsaker:Demanglet et faglig
språk,de var redd for at pasientene skulle oppleve ubehag ved
dette,av og til syntes de det var ubehagelig for egen del,dehadde
for få kunnskaper om pasienters faktiske problemer på dette
området.
Bivirkninger av medisiner fremsto også somet problematisk
tema.Sykepleierne oppga forskjellige årsaker til at dette temaet av
og til blirutelatt i undervisningen.De mindre erfarnesykepleierne
kunne utelate temaet fordi desyntes det var ubehagelig å gi
pasientene negativt ladet informasjon.
De mer erfarne sykepleierne oppgav derimotat temaet kunne bli
utelatt av hensyn til pasienten for at pasienten ikke skulle bli
skremt.I alle intervjuene snakket sykepleierne myeom individuell
informasjonen,at de brukte tidpå å finne hva som var viktig for den
enkeltepasienten,og at de gjerne ville at dette skullestyre
innholdet.De ga uttrykk for at dette kanvære vanskelig å få til i
praksis,både på grunnav tidspress og press fra seg selv og andre på
åkomme gjennom et fast «pensum».Den standardiserte pleieplanen
fungerer som en disposisjon som sjelden fravikes.Sykepleieren
blirgjerne den aktive part i undervisningen medet faglig bidrag til
den lyttende pasienten.Sykepleierne fremhevet hvor viktig det er
åha et felles utgangspunkt for informasjonen,så pasienter som
undervises og veiledes av ulike sykepleiere ikke blir forvirret.De
mindre erfarne sykepleierne ønsket større kunnskaper om pasientenes
opplevelser,ogveiledning fra mer erfarne sykepleiere.De kliniske
spesialistene fokuserte mer enn de andre gruppene på betydningen av
å bygge på dekunnskaper pasienten allerede har,samt åoppklare
misforståelser.
Undervisningskvalifikasjoner
Et sentralt tema i intervjuene var sykepleiernes beskrivelser
av hvilke kvalifikasjoner en sykepleier som underviser pasienter
bør ha.Hervar det viktig å ha tilstrekkelige fagkunnskaper og
erfaring som sykepleier,samt kjennskap til pasientgruppen og
pasientenes opplevelser etter utreise.
Sykepleierne fremhevet også hvor viktig deter å være
strukturert og å kunne etablere enplan for
undervisningen.Sykepleieren bør innhente forhåndskunnskaper om
pasienten oghans/hennes situasjon,og hjelpe pasienten tilå
organisere informasjonen slik at den fremstår som oversiktlig.
Sykepleierne opplever at det er aksept for åoverlate ansvaret
til andre dersom «kjemien »ikke stemmer.Flere diskuterte også
betydningen av å ha gode kommunikasjonsevner og åkunne skape et
trygt og godt klima for undervisning.
De kliniske spesialistene fokuserte ikke påpedagogiske
kvaliteter,men kom kun inn påsykepleierens erfaring og kunnskap som
relevante kvalifikasjoner for god undervisning.
Undervisningsrammer
Sykepleierne var fornøyd med tilgjengelige
undervisningslokaler, og at egen faggruppe og samarbeidspartnere
aksepterte at det brukes tid på undervisning.
De uttrykte derimot frustrasjon over at det ofte blir for liten
tid til undervisning. De begrunnet dette med kort liggetid og
problemer med å planlegge egen og pasientens tid. Sykepleierne var
også utilfredse med at de måtte begynne med undervisning før de
mente at pasienten var klar til å ta imot informasjon.
«
Jeg tror at mange pasienter er i en sjokkfase etter
transplantasjonen, og ikke mottakelige idet hele tatt. De klarer å
lære seg akkurat det de må, men ikke så mye mer. De hadde kanskje
hatt andre forutsetninger hvis de hadde hatt mer tid...»
Tilgang på tid ble fremhevet som både den viktigste
forutsetningen og begrensningen for god undervisning.
Undervisningsmetode
Sykepleierne var ganske fornøyde med dagens metode, men ønsket
seg bedre hjelpemidler i form av bedre skriftlig materiale og
undervisningsvideo.
De ønsket å beholde de individuelle samtalene med pasientene,
men trodde også at deler av undervisningen kunne tilrettelegges
bedre som gruppeundervisning. Dette for å utnyttetiden bedre, og
for at pasientene skal kunne støtte hverandre, bruke sine
kunnskaper og etablere sosiale kontakter.
For bedre å kunne sikre undervisning når pasienten selv er klar
og føler behov for den, ønsket sykepleierne et tettere samarbeid
med egen poliklinikk og utredningssykehusene. Deønsket også tettere
kontakt med pårørende, men var i tvil om de selv tok tilstrekkelig
initiativ til å inkludere dem i undervisningen.
Undervisningsoppfølging av en primærkontakt samt konkretisering av
den eksisterende pleieplanen ble nevnt som mulige tiltak for
åstyrke pasientundervisningen.
Under intervjuene fremsto sykepleierne som engasjerte og
entusiastiske, med mange kreative ideer og forslag til løsninger på
hverdagslige problemer i undervisningen. De var istor grad kritiske
til egne prestasjoner som undervisere, men likevel stolte over det
undervisningstilbudet avdelingen deres kunne tilby pasientene.
Diskusjon
Relativt ulike betraktninger om hva undervisningen bør
inneholde, taler for at den eksisterende, veiledende standarden for
undervisning bør revideres og gjennomgås. Vi vet også at pasienter
og sykepleiere ikke nødvendigvis legger vekt på det samme i
sykepleien. Vi trenger derfor studier om pasientopplevelser for å
belyse hva som bør stå sentralt (26, 27, 28, 29).Tilgjengelige
livskvalitetsundersøkelser, pasientinnlegg i tidsskrifter og i
kurssammenheng og publikasjoner av studier om hva pasientene har
behov for i pasientundervisningen, vil kunne bidra til dette.
Det synes som om sykepleierne mener atinnholdet i
undervisningen må ta utgangspunkt i pasientens situasjon,
forventninger ogr essurser, men at de trenger veiledning og trening
i hvordan de skal kommunisere og tolke pasientenes signaler.
Undervisningen blir ofteen enveiskommunikasjon fra en profesjonell
sykepleier til en lyttende, ikkekompetent pasient. Fra litteraturen
vet vi at sykepleiere som underviser ut fra det de tror pasienten
har behov for, ofte overser pasientenes signaler, og ikke fanger
deres interesse. Dermed blir undervisningen mindre relevant for
pasientene, og utbyttet av informasjonen svekkes (30, 31).
Naturlig nok oppleves det som ubehagelig å skulle gi negativt
ladet informasjon, som foreksempel hvilke bivirkninger medisiner
gir. Vi vet imidlertid at konsekvensene av manglende informasjon
kan være store, og kanskje er det mer skremmende for pasientene å
finne ut av bivirkningene på egen hånd, uten støtte av
helsepersonell? Misforståelser, og historier omandre pasienters
vanskelige opplevelser, kan også bidra til at pasienter blir skremt
av kunnskap. Dette kan kanskje begrenses ved konkret, utfyllende og
individuelt tilpasset informasjon med utgangspunkt i pasientens
forståelse. Gjennom den nye helselovgivningen er helsepersonell i
større grad enn før forpliktet til å gi relevant informasjon (5,
6).
Sykepleiere er ofte blitt kritisert for å være formye
biomedisinsk og for lite pedagogisk rettet i pasientundervisningen
(9, 30, 32, 33, 34). Dette viser seg også til en viss grad i dette
prosjektet. De nyligst utdannede sykepleierne reflekterte mer
omkring det at pedagogiske kvalifikasjoner hos sykepleieren har
betydning for undervisningen enn erfarne sykepleiere, som fokuserte
på fagkunnskaper og erfaring.
Helsevesenet er under sterkt press om effektivisering og
rasjonalisering (35). Effektiv ressursutnyttelse stiller krav til
de systemer vi arbeider i, at de hjelpemidlene vi har i
undervisningen er optimale, at vi planlegger tiden vi har til
rådighet ved hjelp av velfungerende dokumentasjonssystemer, og at
alternative løsninger til undervisning eksempelvis etter utreise
blir vurdert. I denne studien hadde sykepleierne mange forslag til
tiltak som både kan tenkes å effektivisere og bedre kvaliteten på
pasientinformasjonen. Forslagene var preget av entusiasme og
kreativitet.
Sykepleiernes bekymring over dårlig tid til undervisning bør
tas på alvor. Også i andre studier kommer det frem at høyt
arbeidspress ogknappe tidsrammer kan forringe pasientundervisningen
(11, 33). Det er også kjent at pasienter må være motiverte for
undervisning for å oppnå læring (11, 20, 33).
Konklusjon
Sykepleierne er i stor grad fornøyde med og stolte av sin
undervisning, men gjennom prosjektet har de belyst områder som kan
forbedres. Det vesentlige i fortsatt arbeid med kvalitetsforbedring
av undervisningen blir å videreføre og støtte sykepleiernes
engasjement og stolthet over egen rolle som undervisere. Videre bør
det gjøres en innsats for å fokusere påpasientgruppens ønsker,
behov og preferanser, og gjøre disse kjent for sykepleierne.
Bakgrunnslitteratur i pedagogisk metodeteori bør gjøres lett
tilgjengelig, og i større grad implementeres i praksis. Programmet
bør revideres av sykepleierne selv ut fra egne erfaringer og
litteraturstudier, slik at det kan bli mer effektivt, mer
individualisert og mer pasientfokusert enn det er i dag.
Det er grunn til å tro at effektiviseringen av helsevesenet med
kortere liggetider, mer utstrakt bruk av poliklinisk konsultasjon
og reduserte ventelister vil innvirke på pasientenes forberedthet
og tilgang på informasjon i alle ledd også før innleggelse og etter
hjemreise. Ved kirurgisk avdeling, Rikshospitalet, er sykepleiernes
undervisning et ledd i en større kjede av informasjornstilgang, og
kan ikke ses isolert fra øvrige helseinstanser som har kontakt med
nyresyke pasienter. Informasjons- og undervisningstilbudet
før/etter innleggelse vil være ulikt, og sykepleietjenesten kan
sikkert tjene på å bruke mer tid på å kartlegge hvor pasienten
kommer fra og hvor han går videre.
Litteratur
1. Harysko C. Kidney Transplantation. Nursing Clinics of North
America1989; 24:233237.
2. Hauser et al. Predicted and actual quality of life changes
followingrenal transplantation. American Nephrology
Nurses`associationJournal 1991; 18:299304.
3. Prichard M. Psychological pressures in a renal unit. British
Journal ofHospital Medicine 1992; 27:512518.
4. Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere. NSFserien 2/01;
5, 6+14.
5. Ot. prp. nr. 40 (199899). Lov om Pasientrettigheter.
6. Ot. prp. nr. 13 (199899). Lov om Helsepersonell m v 2002.
7. Sosialog helsedepartementet. Brosjyren Til deg som er
pasient ellerpårørende, s. 46.
8. Wellard et al. Nurses as patientteachers:exploring current
expressions of the role. A Journal for The Australian Nursing
Profession 1998; 7:1217.
9. Johansson et al. Patient satisfaction with nursing care in
the contextof health care:a litterature study. Scandinavian Journal
of Caring Sciences 2002; 16:337344.
10. Driscoll, A. Managing postdischarge care at home:an
analysis ofpatients`and their carers`perceptions of information
recieved during their stay in hospital. Journal of Advanced Nursing
2000; 31:11651173.
11. Bremhaar et al. Inadequacies of surgical patient education.
PatientEducation and Counceling 1996; 28:3144.
12. Rosenqvist, U. Patient education new trends in Sweden.
PatientEducation and Counceling 2001; 44:5558.
13. Reed et al. Focus groups:issues of analysis and
interpretation. Journal of Advanced Nursing 1997; 26:765771
14. Morgan, DL. Focus Groups. Annual Reviews Sociology 1996;
22:129152.
15. Kjølstad S, Høverstad T. Fokusgrupper presentasjon av en
kvalitativforskningsmetode. Tidsskr Nor Lægefor 1991; 26:31946.
16. Wiig Berge A. Fokusgruppeintervju; metodebeskrivelse og
erfaringer. Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning 1999; 3:124131.
17. Strøm, A. Forum til fortrolighet og mestring Vård i Norden
2000; 57: 1014.
18. Darbyshire P. The practice politics of computerised
information systems:a focus group study. Nurse Researcher 2000;
8:417.
19. VanCott et al. The use of focus groups to assist in the
design and implementation of a new nursing model. Journal of
Nursing Staff Development 1997; 13:8387.
20. Reutter et al. Enhancing client competence:melding
professional. and client knowledge in public health nursing
practice. Public Healt h Nursing 1997; 14:143150.
21. Crabtree Tonges et al. Sources of satisfaction in hospital
nursing practice. Journal Of Nursing Administration, 1998; 28:4761.
22. Morgan DL. Focus groups as qualitative research. SAGE,
1997.
23. Reiskin H. Focus groups:a useful teqnique for research and
practice in nursing. Applied Nursing Research 1992; 5:197201.
24. Shamdasani PN, Stewart DW. Focus Groups. Theory and
Practice, SAGE, 1990.
25. Goss et al. Focus Group Interviews:A methodology for
socially sensitive research. Clinical Excellence for Nurse
Practitionners 1998; 2:3034.
26. Eijkelberg et al. Patient focus groups about nurseled
shared care for the chronically ill. Patient Edication and
Counseling 2002; 47:329336.
27. Bonnet et al. Difficulties of diabetic patients in learning
about their illness. Patient education and Counseling 2001;
42:159164.
28. Bonnet et al. Lerarning difficulties of diabetic patients:a
survey ofeducators. Patient Education and Counseling 1998;
35:139147.
29. Reiley et al. Discharge planning:Comparison of patients`and
nurses`perceptions of patients following hospital discharge. Image
the Journal of Nursing Scholarship 1996;28:143147.
30. Bensing J. Bridging the gap. The separate worlds of
evidencebasedmedicine and patientcentered medicine. Patient
Education andCounseling 2000;39:1725.
31. Poskiparta et al. From nursecentered health counceling to
empowermental health counseling. Patient Education and
Counseling2001;45:6979.
32. Cooper et al. Chronic disease patient education:lessons
from metaanalysis. Patient Education and Counseling 2001;44:107117.
33. BarberParker ED. Intergrating patient teaching into bedside
patientcare:a participantobservation study of hospital nurses.
Patient Education and Counseling 2002;48:107113.
34. Kettunen et al. Communicator styles of hospital patients
duringnursepatient counseling. Patient Education and Counseling
2000;41:161180.
35. Helsedepartementets styringsdokument for de regionale
helseforetakene. Helse Sør,
2003.
0 Kommentarer