Hvordan gi god pasientveiledning?
Sykepleierne trenger tid og opplæring for å ivareta pasientenes behov for informasjon og veiledning.
Artikkelen er basert på et samarbeidsprosjekt om pasientveiledning mellom ansatte ved Høgskolen i Narvik (HiN) og en kirurgisk sengepost. Hovedmålet med prosjektet var å gi pasienten et bedre grunnlag for å mestre egen hjemmesituasjon etter utskrivelse fra sykehus. For å oppnå dette ønsket vi å utvikle og bedre kvaliteten på den informasjon og veiledning vi gir pasienten. I denne artikkelen vil vi beskrive erfaringer, og diskutere ulike utfordringer rundt veiledning av pasienter og prosjekt som samarbeidsform.
Innledning
Pasienter har lovfestet rett til informasjon som har betydning
for deres helsetilstand (1). Forskning viser at pasienter som lever
med smerter eller som trenger kompleks omsorg har behov for
forberedelse og undervisning før utreise fra sykehus (2). Hensikten
med god informasjon er både å forebygge sykdom og skape et grunnlag
for å kunne mestre akutte og kroniske tilstander (3). Sykepleiere
skal gi tilstrekkelig og tilpasset informasjon, og forsikre seg om
at informasjonen er forstått (4). Imidlertid har personalets tid og
muligheter for å gi informasjon blitt redusert, og mange pasienter
opplever at den informasjonen de får er mangelfull (3, 5-9).
Kirurgiske pasienter får informasjon gjennom hele sykehusoppholdet.
Imidlertid er denne ofte generell og lite tilpasset pasientens egne
behov for informasjon (7). Sykepleierens pedagogiske funksjon
innebærer blant annet de handlinger sykepleieren har ansvar for, og
som har til hensikt å legge til rette for utvikling og mestring hos
pasientene (10).
Bakgrunn
Sykepleierstudentene ved HiN har et arbeidskrav i praksis der
de skal lage et veiledningsopplegg for en valgt pasient og/eller
pårørende. Studentene opplevde at de hadde få gode rollemodeller i
praksis, og fikk lite hjelp av sykepleierne. Det ble derfor viktig
å øke sykepleierens engasjement. Da en kirurgisk sengepost var
villig til å samarbeide, ble et prosjekt om pasientveiledning
etablert. Vi definerte veiledning som en formell, relasjonell og
pedagogisk istandsettingsprosess. Hensikten med denne prosessen var
å styrke mestringskompetansen gjennom dialog basert på kunnskap og
humanistiske verdier (10:79).
Hovedmålet med prosjektet ble delt i tre:
Delmål 1: Øke sengepostens fokus på sykepleiernes pedagogiske
funksjon.
Delmål 2: Skape rutiner for muntlig veiledning, og utvikle og
samle den skriftlige informasjonen i sengeposten.
Delmål 3: Øke sykepleierstudentenes pedagogiske kompetanse
gjennom systematisering og utvikling av arbeidskravet
”pasientveiledning”.
Prosjektet
Det ble etablert prosjektgruppe og styringsgruppe som besto av
ansatte ved sengeposten og sykepleierutdanningen.
Prosjektbeskrivelse med avklaring av mål, tiltak, fremdrift og
budsjett ble utarbeidet. To sykepleiere fra sengeposten ble delvis
frikjøpt i prosjektperioden. Disse fikk ansvar for utvikling av
informasjonsmateriell og rutiner, og for informasjon og veiledning
av personalet og studenter. Studentene utarbeidet skriftlig
pasientinformasjon i tråd med Retningslinjer for utarbeidelse av
skriftlig pasientinformasjon (11). De brukte dette i sin muntlige
veiledning av pasientene. Det ble gjennomført spørreundersøkelser
blant sykepleierne i sengeposten før prosjektstart og etter et
halvt år, for å se om tiltakene hadde hatt noen effekt knyttet til
delmål 1 og 2. Resultatet fra undersøkelsene og evaluering av
prosessen medførte en revidering av prosjektet, og prosjektperioden
ble forlenget. Det ble også gjort en spørreundersøkelse blant
studentene i siste del av perioden for å undersøke deres
læringsutbytte.
Resultat
Flere av de planlagte tiltakene ble ikke gjennomført etter
planen, og delmålene ble nådd i varierende grad. Mangel på vikarer
ved sykdom og annet fravær i personalgruppa, reduserte den
frikjøpte tiden til sykepleierne. Oppgaver ved den daglige driften
ble prioritert på bekostning av prosjektaktivitet. Begge
spørreundersøkelsene viste at sykepleierne mente de både
informerer, underviser og veileder pasienter og pårørende.
Halvparten svarte at de i hovedsak bruker ett til ti minutter på
dette, og at det foregår inne på pasientrommene ved siden av annen
aktivitet. Samtlige mente at det ikke var satt av tid for
veiledning av pasient før utreise. De fleste svarte at de ikke
ivaretar pasientenes krav til informasjon og veiledning. Svarene
var relativt like ved de to undersøkelsene.
«Lommemal»
I siste del av prosjektperioden fikk informasjon og veiledning
av pasienter og pårørende større fokus i sengeposten. Rutiner rundt
utreisesamtalen ble gjennomgått og endret. Det ble bestemt at
samtalen skulle gjennomføres, helst dagen før hjemreise. Det ble
også utarbeidet en ”lommemal” for innholdet i utreisesamtalen.
Sengepostens skriftlige informasjonsmateriell ble utviklet videre
ved hjelp av studentens bidrag, forbedret og samlet på et sted.
Studentenes skriftlige pasientinformasjon fokuserte på det
pasienten hadde gjennomgått på sykehuset og det han eller hun kunne
forvente etter hjemkomst. Dette ble godkjent av lærerveileder og
kvalitetssikret av legene ved sengeposten. I tillegg ble
studentenes arbeidskrav systematisert, og veiledningen fra
sykepleierne ble noe bedret. Halvparten av de 24 studentene som
deltok på spørreundersøkelsen svarte at arbeidskravet hadde gitt
dem handlingskompetanse i veiledning av pasienter i stor grad.
Diskusjon
Sykepleiernes pedagogiske funksjon så ut til å ha sammenheng
med sengepostens rutiner og praktiske begrensninger. Dette
sammenfaller med funn i andre studier som hevder at mangel på tid,
personalressurser og egnete lokaler er en klar begrensning for
gjennomføring av pasientveiledning (5, 6, 8, 12, 13). Sykepleiernes
pedagogiske funksjon i sengeposten fikk økt fokus, men planlagte
tiltak ble i liten grad gjennomført. Sengepostens skriftlige
informasjon var fortsatt mangelfull etter prosjektperioden.
Skriftlig informasjon skal underbygge den muntlige og øke graden av
forståelse hos pasienter og pårørende (13).
Lite tid
Sykepleierne i denne sengeposten sa at de informerte pasientene
i løpet av sykehusoppholdet, men mye tydet på at de i liten grad
ivaretok hensynet til å øke pasientens mestringskompetanse. Det er
alvorlig hvis sykepleiere ikke klarer å ivareta det behovet
pasientene har for informasjon og veiledning. Den tiden pasienter
tilbringer i sykehus blir stadig kortere, og dette vil stille enda
større krav til planlegging av informasjon og veiledning for
sykepleierne som vil få mindre tid til rådighet (5, 7, 12). Lite
skriftlig informasjon og mangelfull tid til å gi muntlig
pasientveiledning, vil medføre større utfordringer for pasientene i
forhold til å klare seg selv etter sykehusoppholdet.
Avklare begreper
Informasjon, undervisning og veiledning er ulike begreper som
benyttes i situasjoner der pasienter og pårørende skal forberedes
på blant annet hjemreise etter et sykehusopphold. I prosjektet ble
avklaring av begreper gjort tidlig. Likevel kan meningsinnholdets
betydning ha vært forskjellig blant prosjektdeltakerne. Dette kan
ha medført at effekten av tiltakene ikke har gitt de ønskede
resultatene. Tveiten (10) påpeker at utilstrekkelig informasjon
både kan ha sammenheng med sykepleiernes pedagogiske kompetanse, og
hva som legges i begrepene informasjon, undervisning og veiledning.
Det er derfor viktig å definere innholdet når man benytter disse
begrepene, både skriftlig og i praksis.
Nedprioritert
Granum (5) hevder at sykepleiere både har behov for kunnskap om
det de skal undervise om, men også om hvordan de skal utøve
pasientundervisning. Sykepleierne som deltok i prosjektet hadde til
dels lang erfaring fra sengeposten. Vår oppfatning var at
sykepleiernes pedagogiske funksjon ble nedprioritert i forhold til
andre gjøremål. Det er mulig at dette også kan ha sammenheng med
manglende kompetanse om hvordan man utøver pasientundervisning.
Felles forståelse
Det at vi ikke nådde målene vi hadde satt for prosjektet kan
også skyldes liten kjennskap og erfaring med prosjektarbeid på
forhånd, og at vi hadde for høye forventninger i forhold til
kapasitet. Hauken (14) kaller det naivitet å tro at prosjekter kan
gjennomføres uten å avsette nok tid og personell. Hun mener også at
felles forståelse og aksept for et prosjekt er nøkkelfaktorene for
suksess. Vår erfaring er at prosjektarbeid krever god planlegging
og ledelse, at mål og tiltak må være svært konkrete, og at alle
deltakerne må prioritere prosjektet like høyt og sette av nødvendig
tid og ressurser.
Konklusjon
Studentene økte sin pedagogiske handlingskompetanse, og
arbeidskravet syntes å være godt egnet til dette. Selv om man
vektlegger pasientveiledning ved sykepleierutdanningene, vil gode
rollemodeller i praksis ha stor betydning for integreringen av
denne kompetansen. Den pedagogiske funksjonen må være en naturlig
del av sykepleiernes gjøremål. Om pasientenes rett til informasjon
skal bli ivaretatt, må informasjon og veiledning bli høyere
prioritert i spesialisthelsetjenesten. Imidlertid er det vanskelig
å se hvordan dette skal kunne skje i et stadig mer “effektivt”
helsevesen. Prosjekt som samarbeidsform mellom utdanning og praksis
kan være godt egnet dersom mål, tiltak, tidsbruk og prioritering
avklares og konkretiseres på forhånd, og følges opp av begge
parter.
Litteratur
1. Pasient og brukerrettighetsloven 1999. Lov om pasient- og
brukerrettigheter 1999-07-02 nr. 63. Oslo: Helse- og
omsorgsdepartementet.
2. Soler RS, Canal DJ, Noguer CB, Poch CG, Motge NB, Gil MdMG.
Continuity of care and monitoring pain after discharge: patient
perspective Journal of Advanced Nursing 2009;66 40–48.
3. Selmer ÅW. Pasientinformasjon–undervisning. En utfordring
for sykepleierne. Vård i Norden 1997;18(1): 11 -1 7.
4. Norsk Sykepleierforbund. Yrkesetiske retningslinjer for
sykepleiere: ICN›s etiske regler. Oslo: Norsk Sykepleierforbund,
2007.
5. Granum V. Pasientundervisning krever kunnskap. Sykepleien
2010;15:62-64.
6. Grønnestad BK, Blystad A. Pasienters opplevelse av
informasjon i forbindelse med en operasjon. En kvalitativ studie.
Vård i Norden 2004;24:4-8.
7. Suhonen R, Leino-Kilpi H. Adult surgical patients and the
information provided to them by nurses: A literature review.
Patient Education and Counseling 2005;61:5 -15.
8. Olsen MN, Opdahl L. Pasientundervisning–slik pasienter og
sykepleiere ser det. I: Johannessen B, red. En reise i pasienters
og sykepleieres verdener. Oslo: Tano Aschehoug, 1998. p. 38–61.
9. Østby BA. For travelt på sykehus? Sykepleien. 2012;3.
10. Tveiten S. Pedagogikk i sykepleiepraksis. Bergen:
Fagbokforlaget, 2008.
11. Fagermoen MS, Jacobsen VH. Retningslinje for utarbeidelse
av skriftlig pasientinformasjon 2010 [hentet 30.04.12];
Tilgjengelig fra:
http://www.lds.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=457&iInfoId=15796&iDisplayType=2.
12. Granum V. Praktisk pasientundervisning. Bergen:
Fagbokforlaget, 2003.
13. Tørstad S, Iversen ES. Informasjonsbehov ved utskriving fra
kirurgisk avdeling. Sykepleien 2004;3:44–48.
14. Hauken MA. Hva er et godt prosjektarbeid? Sykepleien
2009;17:62-65.
0 Kommentarer