Doktorgrad
Publisert
Simuleringstrening for ikke-akutte situasjoner
Kan simuleringstrening gjøre studenter flinkere til å samarbeide på tvers av profesjoner?
I sitt doktorgradsarbeid har sykepleier Lene Lunde sett på simulering som strategi for å trene studenter i tverrprofesjonelt samarbeid i kliniske, ikke-akutte, situasjoner som håndteres i primærhelsetjenesten.
- Doktorand: Lene Lunde
- Disputas: 22. februar 2023
- Utgått fra: Universitetet i Oslo
3 svar fra Lunde
- Hva tilfører denne forskningen av ny innsikt? Simuleringstrening med vanlige, ikke-akutte, scenarioer fra primærhelsetjenesten virker lovende for å utvikle helsefagstudentenes tverrfaglige samarbeidskompetanse. Instrumentvalideringen av The Interprofessional Collaborative Competency Attainment Survey (ICCAS) sikrer tilgang til et validert verktøy for å vurdere studentenes egenrapporterte tverrfaglige samarbeidskompetanse etter tverrfaglig samarbeidslæring.
- Hvilke metoder har du brukt og hvorfor? For instrumentvalideringen ble det brukt kvantitative metoder for å undersøke den norske versjonens validitet. Vi brukte interaksjonsanalyse av videoopptak av simuleringen for å utforske som foregikk når studentene deltok i scenarioene. Vi brukte også fokusgruppeintervju rett etter simuleringen for å utforske studentenes opplevelser av å delta i simuleringen. For å supplere de kvalitative dataene fylte studentene ut spørreskjemaet ICCAS.
- Hvem vil kunne dra nytte av forskningen i klinisk praksis? Alle som driver med opplæring og utdanning i praksis vil kunne dra nytte av forskningen. Forskningen retter oppmerksomheten mot at ikke-akutte hverdagssituasjoner i helsevesenet kan gi gode læringsmuligheter for tverrfaglig samarbeid.
0 Kommentarer