Fast følge
De fleste mennesker er sjelden på sykehus. Å havne i en
sykehusseng med en lidelse man ikke vet utgangen på, er derfor i
seg selv en hendelse fylt av dramatikk og følelser. Du blir revet
bort fra hverdagen din, og befinner deg plutselig på et sted hvor
det kryr av mennesker du ikke kjenner, men er helt avhengig av. Et
sykehus er som en moderne jungel hvor det ikke er gitt alle å
overleve. Det lukter vondt, alt er upersonlig og stadig dykker nye
ansikter opp med både gode, dårlige og særlig uforståelige
nyheter.
Et sykehus anno 2014 er som en godt oljet maskin som produserer
mer eller mindre ferdigbehandlete pasienter i et tempo som
tilfredsstiller departementets standarder. Det er en
kunnskapsbasert, arbeidsintensiv virksomhet som når sine mål
gjennom betydelig arbeidsdeling. Denne går ut på at lege B godt kan
fullføre det som lege A har begynt på, mens lege C stikker innom om
natta og lege D sjekker en eller annen prøve. Dokumentasjon og
kvalitetssikringsrutiner på sykehuset skal sikre at mange kan jobbe
med samme pasient gjennom et forløp uten at pasienten behøver å ta
skade.
Kropp og sjel
Det siste er bare sant hvis du kun tenker sykdom og utfall. Men
å være sykehuspasient har selvfølgelig også en annen side. Du er jo
ikke bare en kropp som blir behandlet, men gjerne også et menneske
som er sårbar, usikker, sint, oppgitt eller bare deprimert. Du vil
gjerne vite hva som skjer, du vil gjerne snakke med noen som vet,
du vil gjerne gi utrykk for din smerte til en som kan gi deg svar
du forstår. Du vil gjerne ha en som tar ansvar for deg og dine
spørsmål.
Heldigvis har vi sosialmedisineren Per Fugelli. Da han ble
rammet av kreft, havnet han på sykehuset og oppdaget at antallet
leger som var innom sengen hans ikke kunne telles på to hender.
Ikke på fire en gang. I en bok han har skrevet om sine
pasienterfaringer, kalte ham dem «engangsleger». Det var leger som
kom og forsvant. Stadig å måtte forholde seg til slike leger var en
alvorlig tilleggsbelastning, mente Fugelli. Særlig når den
nyankomne ikke visste hva den nettopp forvunnede hadde kommet fram
til.
Dette har nå rørt helseminister Bent Høie i en slik grad at han
har foreslått at alvorlig syke pasienter skal få en lovfestet rett
til kontaktlege. Denne skal gi informasjon til pasienten, være
tilgjengelig for ham eller henne og ha en rolle i
behandlingsteamet. Det overordnede målet med den nye ordningen er
«at pasienter og pårørende skal føle seg trygge».
Tragikomisk
For meg høres forslaget ut som om Petter Stordalen i et øyeblikk
av genialitet skulle komme på den tanken at hans hoteller faktisk
trenger noen i resepsjonen. Høies forslag, hvor godt det enn er
ment, har derfor et lett tragikomisk skjær over seg. Fra før har
pasienten en «koordinerende lege». Men dette har tydeligvis ikke
virket. Fortsatt føler alvorlig syke pasienter at de ikke blir hørt
og/eller sett, mens høyt utdannede legespesialister traver videre i
korridorene.
Spør du meg, er det trist at norske helsemyndigheter må finne
opp en lov som tvinger leger til å ta pasientens mange spørsmål mer
på alvor. Skal vi lete etter årsaker, skal vi likevel ikke først og
fremst bebreide legene for ufølsomhet. Selv om en liten ekstra
porsjon innlevelse ikke hadde skadet hos noen hvitkledte, tror jeg
at de fleste legene gjør så godt de kan. Problemet er at vi har
organisert våre sykehus på en slik måte at arbeidet som den enkelte
gjør, er blitt ekstremt fragmentert. Det helhetlige ansvaret for
hver enkel pasient er blitt ofret til fordel for en struktur hvor
spisskompetansen deles ut i små porsjoner over mange pasienter. Det
gjør pasientene frustrerte, men gleder byråkratene. Hvis jeg ikke
tar feil, så er også mange leger lei av alt maset en moderne
sykehusorganisasjon sender sine ansatte ut i. De studerte neppe
medisin for at de skulle ende opp med å stresse rundt i
korridorene med pasienters tekniske data.
Slutt på NPM?.
Her kan det være en trøst at det finnes signaler i det fjerne om
at andre måter å organisere helsetjenesten på kan komme. København
i Danmark innførte for en tid tilbake en såkalt «tillitsreform» i
den kommunale hjemmesykepleien. Sykepleierne der skal i mindre grad
styres av stramme forhåndsbestemte tidsskjema. De skal kunne utøve
mer faglig skjønn og være mer følsomme og fleksible for pasientens
individuelle behov. Dette har bidratt til å styrke tillitsforholdet
mellom pasient og behandler, og har ikke gjort tjenesten mindre
effektiv.
I papirutgaven av Sykepleien finner du denne måneden også en
større reportasje fra Nederland. Der har en ny modell med små,
selvstyrte lag rundt få hjemmeboende pasienter gjort at sykepleiere
har fått tilbake gnisten for faget. Helhetsansvaret for pasienten
har gjort arbeidet attraktivt igjen, etter mange år med oppdelt
stoppeklokkestress. Sykepleiere føler at de får tillit, og har
grepet sjansen begjærlig. Modellen sprer seg nå til andre store
kompetansebedrifter som politiet og bankvesenet.
Betyr dette at vi aner slutten på en æra med New Public Management? Det kan vi ikke se bort fra. Bent Høies forslag om at pasienten og sykehuslegen i framtiden skal ha «fast følge» kan virke litt sært fordi det egentlig burde vært helt unødvendig å gjøre det til en lov. Men vi kan også se på det som starten på noe nytt: At politikere nå begynner å ferkjenne at leger best utøver sitt fag ved å se hele pasienten, og ikke bare en kropp med noen interessante deler som skal repareres.
Når legen setter av tid til å "finne" mennesket bak pasienten gjennom en tett dialog, vil helsetjenesten lettere kunne lykkes med sitt egentlige oppdrag.
barth.tholens@sykepleien.no
0 Kommentarer