En utfordring for helsesøster i skolen:Fysisk aktivitet for ungene - viktig rusforebyggende arbeid
Sammendrag: Hvor viktig antas fysisk aktivitet å være for barnas mulighet for utvikling av et godt selvbilde? Vil tilrettelegging for større fysisk utfoldelse i barns skolehverdag kunne virke forebyggende på rusmiddeldebut gjennom for det første, å øke deres mestringsfølelse, og for det andre tilfredsstille enkeltindividets behov for spenning? Spørsmålene er komplekse og vanskelig å besvare helt konkret. Det finnes mange ulike faglige og teoretiske forklaringsmodeller når det gjelder rusmiddeldebut. Noen vektlegger trekk ved den samfunnsmessige arena, andre psykologiske og biologiske faktorer. Sosialiseringsprosesser og interaksjoner mellom individ og miljø er også sentralt. I denne artikkelen drøftes betydningen av individtilpasset fysisk aktivitet i skolen, og hvordan helsesøsters bidrag her blir av stor betydning. I artikkelen viser forfatterne hvordan «voksenverdenens» holdninger bidrar til å hindre barns frie fysiske utfoldelse, og gjennom dette legger til rette for «risiko-utprøving» i form av stimuli fra narkotiske stoffer. Mindre «skoleflinke» barn gis liten eller ingen mulighet til å skape seg et selvbilde basert på fysisk mestring, som kompensasjon for «dårlige» akademiske prestasjoner. Disse barna settes også i faresonen for utprøving av uønskede stoffer.
Barn har behov for fysisk aktivitet.
- Om barn ska klara av att sitta stilla, måste de få røra
sig, sier Bjørn Gustafsson og Sol-Britt Hugoh i boken
Full fart i livet - en väg til kunnskap (1). De sier videre
at det finnes forskningsrapporter som viser at det er en sammenheng
mellom motorikk og barns evne til å lære. Deres påstand er at
fysisk aktivitet øker forutsetningen for å lære, skaper
arbeidsglede, øker konsentrasjonen, selvtilliten og hukommelsen,
utvikler samarbeidsevnene og gir hvile. Gustafsson og Hugoh mener
også at motorisk svake barn oftere får problemer på skolen,
utvikler lese- og skrivevansker og blir «motoriske
sinker/klumsete».
Nina Jahren Kristoffersen skriver i boken
Sykepleie (2), om bevegelseskapasitet som en forutsetning
for egenomsorg. Hun nevner da spesielt balanseevne,
koordineringsevne, leddbevegelighet og krefter.
Det ser ut til å være bred enighet i all litteratur, også i
Læreplanen for grunnskolen (3) og Reform 97, at fysisk
aktivitet er viktig for barns fysiske og mentale utvikling. Flere
forfattere peker på spriket mellom målsetting i rammeverket og
gjengs praksis ute i skolene.
Marit Boyesen sier i en uttalelse til Sosial- og
helsedepartementet at
Forskrift om sikkerhet ved lekeplassutstyr (1996) førte til
en nedmontering av lekeplassutstyr generelt, i frykt for å ha
«ulovlig lekeplassutstyr» (4). Hun påpeker samtidig at
lekeplassutstyr ikke er en betingelse for barns utfoldelse, og at
det må stimuleres til bruk av nærmiljøet generelt. Ifølge Boyesen
skader cirka 6500 barn seg hvert år i den grad at de trenger
legebehandling. Dette tallet viser seg å være stabilt.
Hun legger til at statistikken ikke sier noe om hvor mange av
disse ulykkene som kan knyttes direkte opp mot lekeplassutstyr.
Boyesen vektlegger viktigheten av at barn må eksponeres for fare
for å lære å takle den samme faren. Barn skal ha trygge omgivelser,
men det er umulig å fjerne all risiko.
Inger Åshild By ved Norges idrettshøgskole tror at
begrensningen i barns aktivitet i skoletiden/SFO-tiden
(skolefritidsordning), har med de voksnes holdninger å gjøre (5).
Dette går på hva som er «farlig», og på tilrettelegging av
aktivitet gjennom for eksempel å låne gymnastikksaler. Gunnar
Breivik ved samme institusjon sier det slik:
- I tillegg arbeider det flest kvinner i barnehagen. Dette
skaper et forsiktig og beskyttende miljø som forsterker problemene
ytterligere. Velmenende lærere stopper sklien i skolegården fordi
de er engstelige.
Jeg tror vi gjør barna en bjørnetjeneste ved å beskytte dem
slik(6).
Breivik påpeker videre at en firedel av elevene i dag ligger
etter i motorisk utvikling. Han viderefører dette med å nevne at
aktivitet utvikler hjernens motoriske programvare, og at dette må
ses i sammenheng med det faktum at halvparten av hjernevolumet vårt
brukes til å styre bevegelser.
En av teoriene Breivik beskriver i sine bøker har leken som
utgangspunkt og belyser behovet for lek hos dyr og mennesker. Han
sier også at mennesket er det dyret som leker mest. Vi mennesker
har en sen modning, og vi er også aktive i lek helt til vi er 14-15
år gamle. En rekke forskere mener at leken må ha en viktig funksjon
i og med at mennesket leker så mye og så lenge. En annen teori tar
utgangspunkt i menneskets behov for utfordring og spenning. Det er
jo på mange måter absolutt et paradoks at mange viser interesse og
behov som aldri før, for å teste seg ut gjennom alle slags
aktiviteter der spenning, og muligens også risiko, er en viktig
ingrediens, samtidig som vi har utviklet et samfunn som mer og mer
vektlegger trygghet (7).
- Vekst forutsetter frihet og utfordringer. Det er aldri mulig
å vokse under full sikkerhet og kontroll. Man må gjennom faser av
usikkerhet og risiko. I et slikt perspektiv kan også angst og frykt
være nødvendige positive faktorer fordi de gir
utviklingsmuligheter. (8, s. 211).
Breivik sier det slik:
- Vi putter barna inn i de små «barnefengslene».
Sikkerheten og kontrollen må være så stor at lista for utfoldelse
legges latterlig lavt. Han sier videre at vi har fått en uheldig
utvikling fra selvinstruering til vokseninstruering; fra vind i
håret til hjelm, fra ulltøy til bevegelseshemmende bobletøy og fra
sykkel til bilkjøring. Breivik mener at skolen og barnehagen er
nødt til å åpne seg mot verden utenfor; vi må få flere friområder
og barnehagene må åpnes mot naturen. Breivik mener at vi rett og
slett må stoppe sikkerhetshysteriet og gi ungene kniv og
fyrstikker. Vi må også bygge om det fysiske miljøet, både
skolegårder, lekemiljøer og gymnastikksaler, for å gi barn
utfordringer. Ungdommenes verden er en helt annen i dag enn før,
derfor trenger vi etterutdanning av lærere, økt timeantall og
ressurser i gymnastikk. Barn bør ha en time med fysisk aktivitet
hver dag. Mange av de problemene man får knyttet til stoffmisbruk
og kriminalitet utvikler seg nettopp i ungdomsårene hvor fysisk
aktivitet og spenning er en viktig dimensjon i de unges liv.
- Jeg tror det er på tide at vi gir barna rommet og tiden
tilbake. Dersom vi mener noe med at barne- og ungdomstiden har
egenverdi, må vi la barna og de unge erobre sin egen verden. Vi må
gi dem tilbake risikoen og kjedsomheten, ansvaret og friheten. Og
de må få organisere ting selv, i fellesskap uten
overvåkning (8, s. 213).
Ellen Beate Hansen, vitenskapelig assistent ved Norges
idrettshøgskole, mener at risikoatferd -
sensation seeking - kan ha en forebyggende effekt på
rusmiddelmisbruk (9). Hun utdyper dette med at de som får lite
utfordringer gjennom foreldre og skole ofte er utsatt for å bli
involvert i negativ risikoatferd.
Hvem blir rusmisbruker - to sentrale
forklaringsmodeller
1. Svikt i selvbildet
Andres Evang sier i sin bok Det vanskelige liv at det er bred
enighet om at rusmisbrukere ofte har ulike former for jeg-svakhet
(10). Vanskene i psykisk fungering kom først, og disponerte for
utvikling av misbruk. Evang sier videre at undersøkelser viser at
det er en overhyppighet at boarderline-personligheter blant
rusmisbrukere, og da særlig blant de yngre. Han konkluderer med at
personlighetsforstyrrelser av ulik grad er en viktig risiko for
utvikling av rusmisbruk.
Evang mener at den kjemiske rusen erstatter eller utfører noe i
misbrukerens psykologiske «husholdning». Han er derfor opptatt av
hvordan det står til i denne husholdningen, og av å kartlegge de
faktorer som spiller inn på den. Han påpeker videre at de
grunnleggende følelsesmessige vanskene ligger der, åpent eller
skjult, enten misbruket kommer inn i bildet eller ei. De psykiske
forståelsesmodellene for rusmiddelmisbruk er mange og kompliserte.
Vi har valgt å ta med denne helt korte oversikten for helhetens
skyld, med fare for å reise flere spørsmål enn vi besvarer.
2. Personlige variasjoner i behovet for stimuli -
«høystimuli-barna» - HSS-barn
Når vi søker i litteraturen om problemstillingen er det et ord
som går igjen; stimuli. Ordet kommer fra latin, Stimulus, og betyr
noe som prikker eller stikker og fører til lyst, smerte eller
handling. Å stimulere vil si å gi støtet til opplevelse eller
handling (11). Ifølge Breivik er 80 prosent av alle mennesker
tilfredse med de stimuli vi får gjennom det daglige arbeid og
opplevelser (11). For oss i denne artikkelen, er det de resterende
20 prosent som er interessante. Disse deler seg igjen inn i to
ulike grupper:
Lavstimulisøkende (LSS) og
høystimulisøkende (HSS)-personer. Disse to gruppene utgjør
ifølge Breivik en like stor del i hver ende av en tenkt gruppe.
Antallet og behovet for ekstra/mindre stimuli vil være økende jo
lenger ut mot ytterpunktene vi kommer, samtidig som antallet av
personer i gruppen vil synke. I denne artikkelen vil vi primært se
på HSS- personene. Breivik trekker fram den genetiske disposisjonen
disse menneskene har. Han viser til omfattende forskning som viser
at nivået på transmittersubstanser er svært forskjellig fra den
«normale» delen av befolkningen til HSS - personene.
Dopamin, noradrenalin og serotonin er stoffer som virker inn på
nervebanene. Disse stoffene reguleres av et enzym som heter
monoaminoksidase (MAO). Gjennomgående hadde HSS-personene et lavere
nivå av MAO. Det synes også som om at nivået av Endorfin er noe
høyere hos HSS-personene. Dette betyr i korte trekk at
HSS-personene trenger mer stimuli for å få samme opplevelse av
stimuli som den gjennomsnittlige delen av befolkningen.
Breivik gir disse karakterbeskrivelsen av en utpreget
HSS-person:
- Allerede fra de er små vil HSS-personen være den som kjører
fortest på sykkel, gjerne i nedoverbakke, klatrer høyest i trærne
og er mer nysgjerrig på å utforske omgivelsene. De viser også
større villighet til å ta sjanser, teste grenser og være aktive på
flere plan. Innen idrett har de muligheten til å prøve flere typer
aktiviteter, noe som i seg selv er tilfredsstillende som en stimuli
ved at det gir variasjoner og nye utfordringer hele tiden.
Videre hevder Breivik at vi vil finne disse personene i
utforløypene, som fjellklatrere og i elvestryk, på ishockeybanen og
i bokseringen. At HSS-personer velger sportsgrener som gir dem
sterke opplevelser, er dokumentert gjennom forskning på norske
eliteutøvere de siste 10 årene (11, 7). Også i trafikkbildet vil
HSS-personen kunne skille seg ut. Personen er mer tilfreds når det
går fort, og trives med et vist moment av usikkerhet. Personene
bryter ofte de etablerte regler og nærmer seg det farefulle. Dette
fører blant annet til at HSS-personene er de første som er villige
til å søke stimuli gjennom narkotika (7).
Doktoravhandlingen til Willy Pedersen viser at høystimulisøkere
er overrepresentert blant elever i videregående skole som har prøvd
hasj eller sterkere narkotiske stoffer (7). Men dette betyr ikke at
det er disse personene som automatisk blir avhengige av narkotika.
Breivik hevder at behovet for spenning er en faktor, men andre
faktorer som familiebakgrunn, sosiale omgivelser, hjem, venner,
egne ressurser og ressurser i omgivelsene, er avgjørende faktorer
for om en person blir en avhengig misbruker (7).
Noe skjer!
Bunkeflo-prosjektet var opprinnelig et samarbeidsprosjekt
mellom skolen og det lokale idrettslag i Bunkeflostrand, Sverige.
Ansvarlig var Universitetssykehuset i Malmø. Rektor ved skolen har
selv besluttet at skolen skal være en helsefremmende arena. Han
ønsker at idrett og helse skal være daglige kjerneemner ved skolen,
og være like viktige som tradisjonelle skolefag som lesing,
skriving og regning. Alle barna ved skolen skal ha daglige økter
med fysisk aktivitet/lek. Det handler om å gi barna ferdigheter og
muligheter til selv å ta vare på egen helse i et livslangt
perspektiv. Skolen har et utstrakt samarbeid med lokale
idrettsforeninger, og på skolene er det dannet egne helseråd. I
Sverige er over 900 skoler knyttet til prosjektet. Resultatene så
langt kan tyde på at elevene oppnår både bedre konsentrasjonsevne,
øket skoledyktighet og mindre mobbeproblemer i skolehverdagen (12).
I Norge har Buskerud fylke engasjert seg i Bunkeflo-modellen,
og flere skoler er i gang med prosjektet. Innføring av modellen vil
bety øket satsning på fysisk aktivitet i barne- og ungdomsskolen.
Fylket har som formål at barn og unge skal ha minst en time daglig
fysisk aktivitet og lek. Samarbeidspartnere her er Fylkeslegen i
Buskerud, Fylkeskommunen, Statens Utdanningskontor, Fylkesmannen,
Buskerud Idrettskrets samt kommuner, skoler og idrettslag (12).
Prosjektet
Ruset på risiko ble gjennomført i regi av Norsk
Avholdsforbund.
Prosjektet hadde som mål å tilrettelegge for risikoaktiviteter
som tilfredsstiller målgruppens (ungdommens) spenningsbehov, i
forhold til det å forsøke å forebygge og/eller utsette en seinere
rusdebut. Prosjektet pågikk i perioden 1996-1998 på utvalgte steder
i Norge. Målgruppen var ungdom i alderen 13-18 år. Ungdom i denne
alderen er på jakt etter spenning, og ved å gi de tilbud om
ekstremaktiviteter vil de kunne tøye grenser uten å ty til
rusmidler; de ruser seg på risiko. Risikoaktivitetene som har vært
med er fjellklatring, elvepadling, rafting, sportsdykking og
vintersportsaktiviteter. En forutsetning for at ungdommen skulle få
være med i prosjektet var total avholdenhet fra alkohol og
rusmidler. Etter endt prosjekt kom det tydelig fram at for eksempel
klatring, ga rus nok i seg selv og at dette ga et vel så stort
«kick» som et «skudd» eller liknende. Prosjektet ble ansett som
vellykket.
Mangel på stimuli = risiko for rusmiddeldebut?
- Lack of activity destroys the good condition of every human
being, while movement and methodical physical exercise save and
preserve it, sa Platon (427 - 347 f. Kr.).
Dette utsagnet er like sant i dag, og så uendelig mye viktigere
å huske på. At fysisk aktivitet er viktig for alle, og da spesielt
barn som er i vekst og utvikling, synes det å være bred enighet om
i alle fagmiljøer. Som på mange andre områder er det også her en
avstand mellom teori og praksis. Breivik representerer en gruppe
fagpersoner (Hansen, By, Boyesen, Skard) som påpeker at mangelen på
fysisk aktivitet - og fysiske utfordringer - i seg selv er en
risiko, ikke bare for den framtidige helsen i form av belastnings-
og livsstilsykdommer, men også for valg av livsstil (11). Han
påpeker at individer med sterkere behov for spenning enn
«gjennomsnittspersonen» vil finne andre uttrykk for sin
«stimuli-søken», som å forsøke narkotika, være de første til å
begynne å røyke, drikke mer og kaste seg på «hardrock-bølgen».
Gustafsson og Hugoh er blant mange som understreker viktigheten
av fysisk utfoldelse i lys av barnets mentale utvikling (1). Deres
påstand er at motorisk svake barn ofte blir «sinker» også på det
teoretiske området. Det første utsagnet støttes av Læreplanen for
grunnskolen (1996) som påpeker at fysisk aktivitet er viktig for
barns fysiske og mentale utvikling. Evang er opptatt av dårlig
selvbilde og sviktende jeg-utvikling (10). Sentralt i
jeg-utviklingen er følelsen av mestring, både fysisk og psykisk.
Det er således ingen motsetninger mellom disse ulike kildene,
snarere tvert imot. Breivik synes å være noe mer opptatt av
ekstrem-delen av idretten, men er klar på at alle har ulikt behov
for utfoldelse og utfordringer. Det viktige er at alle blir møtt på
sine behov. Her må vi heller ikke glemme de barna som ikke har
behov for særlig stimulerende tiltak. For dem er det like viktig
bare å få være til stede, som det er for andre og få delta. Breivik
(11,13) og Hansen (9) er for så vidt representanter for det fåtall
som trekker disse «sannhetene» videre, og redegjør for risikoen ved
å begrense barns fysiske utfoldelse gjennom voksenverdenens
holdninger til «hva som er farlig». Skard snakker mye om
det spontane, ekspressive barnet som har evne til grenseløs lek
(14). Hun er opptatt av frispill i motsetning til målspill, og sier
at det drives frihetsberøvelse i dagens skole. Vår erfaring med
egne barn i skolen bekrefter hennes utsagn her.
Det å begrense et individs fysiske utfoldelse kan gi uønskede
atferd. Dette noe vi kjenner fra dyreverdenen. Tar du hunden med
til veterinæren fordi den oppfører seg «umulig» hjemme, tygger sko
og ødelegger sofaen, får du raskt et spørsmål om den får mosjon
nok. Mange har forstått fra egen erfaring at en hund som får nok
mosjon, på egne premisser i fri utfoldelse, er en lykkeligere og
mer harmonisk hund, sannsynlig mer motivert for læring og uten
markeringsbehov i negativ retning. Inger Åshild By ved Norges
idrettshøgskole er opptatt av de voksnes holdninger (5).
Helsesøsters rolle som motivator og koordinator?
Statens helsetilsyn utga i 1998
Veileder for helsestasjon og skolehelsetjenesten, 2/98
(15). I denne framkommer det at skolehelsetjenesten fortsatt skal
spille en viktig rolle innen helsefremmende og forebyggende arbeid
blant barn og unge. Det understrekes at tjenesten ikke skal arbeide
kurativt, men helsefremmende og forebyggende.
Videre understrekes viktigheten av samarbeid mellom ulike
faggrupper. Det er naturlig at vi da tenker oss de faggruppene som
allerede er involvert i skolehelsetjenesten, som fysioterapeut,
lege, PPT (psykologisk-pedagogisk tjeneste), og skolens lærere og
ledelse (2).
En kommune som Drammen viser til at de er klar over at
ressurstilgangen ikke har stått i forhold til de stadig økende
behov for tiltak i skolen. De forklarer dette med høye fødselstall
og økt behov i helsestasjonstilbudet, (Plan for skolehelsetjenesten
i Drammen kommune, 2000). Dette viser at helsesøsters arbeid i
skolen nedprioriteres i forhold til spedbarn/småbarnskontrollen,
noe ressursgruppene vi har snakket med betrakter som veldig
uheldig. Dette dreier seg også om holdninger.
Helsesøsters rolle i skolehelsetjenesten er gjennomføring av
helseundersøkelser, samtaler med elevene i grupper og enkeltvis,
kontakt med foreldre og lærere samt å gjennomføre vaksinasjoner.
Arbeidsfeltet er stort og variert, og gir henne en bred og god
innsikt i så vel miljøet ved skolen, som enkeltindividers trivsel
og helse. Hun er administrativ leder for skolehelsetjenesten og
skal arbeide i henhold til en årsplan som springer ut av kommunens
kvalitetsmålsetting. I Drammen kommune skal det vektlegges
tverrfaglig samarbeid som er tilpasset hver enkelt skole. Dette for
å utarbeide tiltak for enkelt elever, erfaringsutveksling og
ansvarsavklaring. I skolens tverrfaglige team skal det være
representanter fra skolen, PPT, barnevernet og skolehelsetjenesten.
Ut fra sentrale retningslinjer, kvalitetsmål og kunnskap blant
fagpersonell kan det synes som om at det er en enighet om at barn
trenger fysisk aktivitet, mer enn de i dag gis mulighet til, for å
kunne danne et godt selvbilde (jeg-utviklingen), gode fysiske
ferdigheter og få utløp for sin utforskningstrang og «boblende»
energi. Det kan synes som om at helsesøster allerede i dag er
tillagt den «makt» og myndighet som skal til for å ivareta barns
helse både fysisk og psykisk. Det er en forutsetning at
tilstrekkelige midler tilføres, men viktigst er helsesøsters egen
motivasjon og evne til å motivere andre. Helsesøster burde på
bakgrunn av sin faglige kompetanse og faglige nettverk være den
første, og mest kompetente til å igangsette en holdningsendrende
kampanje blant så vel lærere som SFO-personell, med tanke på barns
mulighet for fysisk utfoldelse.
- Inviter kaos på besøk, sier Geva Skard (17). Vi kan
støtte oss til Breivik, Hansen, Evang med flere, når vi sier at
fysisk aktivitet på barns premisser er helt sentrale i
rusforebyggende arbeid. Gjennom fysisk aktivitet styrkes
selvbildet, det gis utløp for spenningsbehovet, grenser flyttes og
fysisk velvære oppnås.
Helsesøster med sitt tverrfaglige team bør kunne bidra til å
tilpasse de fysiske utfordringene til de enkelte barnegrupper, både
gjennom egne og andres observasjoner. Vi ser på dette som et godt
utgangspunkt for helsesøsters rolle i et tverrfaglig samarbeid. HSS
- barna må få aktiviteter som er tilpasset sitt nivå, og de som
synes lette sangleker er utfordrende nok, få tilbud om aktiviteter
på sitt nivå. Her kan helsesøster være en pådriver.
Breivik sier han tror at overbeskyttelse er å gjøre barna en
bjørnetjeneste (6). Vi støtter oss til det, og tror at helsesøsters
arbeid her vil kunne danne grunnlaget for et av de viktigste
rusforebyggende tiltak. Johannessen beskriver forebyggende tiltak
som de tiltak som settes i gang for å hindre sykdom og skade, og
stiller i samme åndedrag spørsmål om dette også handler om å ha et
realistisk syn på livet og døden (18). Hun spør:
- Kan kanskje målet mer handle om å bidra til at menneskene
utvikler evner til å møte de påkjenningene liver gir, enn å
forhindre symptomene i å oppstå? Konklusjonen blir at det rådende
syn på sykdom begrenser den effekt forebyggende sykepleie kan
ha. (18)
Dette handler om mestring. Mestring er sentral i
jeg-utviklingen, og som Evang påpeker er det en overhyppighet av
ulike former for jeg-svakhet hos stoffmisbrukere (10). Fysisk
aktivitet, tilrettelegging og tilpasning er viktig. Her er
Læreplanen for grunnskolen (1996) også helt klar:
- Fysisk aktivitet er en viktig forutsetning for den fysiske,
psykiske og sosiale utviklingen til barn og unge. (...) Barn lærer
med alle sanser, og gjennom å bruke kroppen aktivt. De må derfor få
rikelig med tid til lek og til annen fysisk aktivitet hele
skoledagen, ikke bare i kroppsøvingstimene og friminuttene.
Det kan synes som om at det til en stor grad handlet om
skolepersonalets vilje til nytenkning, og at tilbudet både til
enkeltindivider og grupper er personavhengig. Det vil si hvem som
til enhver tid er ansatt ved skolen. Opplegget ved skolene kan
derfor bære preg av tilfeldigheter. Dette bekreftes også av Samdal
i artikkelen
Helse -og trivselfremmende arbeid i skolen. I artikkelen
sier hun:
- Mange satsinger i skolen er drevet av ildsjeler, og når disse
går trøtt eller flytter, dør satsingen ut fordi der ikke er en
struktur som ivaretar videre oppfølging. (19).
Et interessant prosjekt i Drammen kommune hadde tittelen (20).
Ansvarlig for prosjektet var Fysio- og ergoterapitjenesten i
Drammen. Deres konklusjon var at treningsgym kan være et godt
tilbud til risikobarn fordi det kan gi et positivt påfyll. De
påpeker også viktigheten av samarbeid mellom hjem og skole, samt
mellom faggrupper.
Prosjekter som Bunkeflo-prosjektet, er av Buskerud Fylke
vurdert såpass viktig at de ønsker å integrere det i fylkets
skoler. Dette kan synes som et signal «fra toppen» om at
holdningene der er i ferd med å endres. Erfaringen kan vise at det
å endre holdninger som begrenser barns aktivitet i skoletiden, til
tross for nye forskrifter og gode prosjekter, kan vise seg å bli en
lang prosess. Selv om kunnskapen om barns behov for fysisk
utfoldelse er til stede, har ikke mange sett dette i sammenheng med
adfredsproblemer. Fysisk aktivitet ses ofte kun i sammenheng med
fysisk utvikling, styrke og utholdenhet.
Det ligger i sakens natur at det å aktivisere «problembarn»
gjennom fysisk aktivitet på et tidlig tidspunkt, krever en
holdningsendring fra alle involverte parter. Tendensen i dagens
samfunn er klart et
reparasjons-samfunn framfor et
forebyggings-samfunn - dessverre.
Prosjekt som
Ruset på risiko peker i retning av at individuelt tilpasset
tilbud om fysisk aktivitet kan ha en rusforebyggende effekt, men vi
er av den oppfatning at denne typen tilbud må settes inn mye
tidligere og være en del av en helhetlig satsning på fysisk
aktivitet.
Skal man akselerere prosessen med holdningsendring i skolen kan
det bli nødvendig med styrking av tilbudet om etterutdanning til
lærere og personell ved SFO. Gjennom informasjon og opplæring innen
barns muligheter og behov, i regi av Breivik eller hans
meningsfeller?
Til slutt
Når vi i denne artikkelen har forsøkt å belyse spørsmålet om
holdninger faktisk er til hinder for barns utfoldelse, som igjen
kan disponere for lysten til å prøve rus, så er det ut fra et behov
for å se noen sammenhenger. Vi håper at vi gjennom å redegjøre for
barns faktiske, individuelle behov for utfoldelse har skapt en
forståelse hos leseren for viktigheten av en satsning på dette
området. Vi mener også å ha funnet belegg for at begrensninger i
barns aktivitet kan ha uheldige effekter, ikke bare på deres
fysiske utvikling, men kanskje aller mest på deres muligheter for
en sunn og god mental utvikling. Sist, men ikke minst håper vi å ha
argumentert godt for det faktum at det er holdningene de ute som er
den største begrensningen, ikke lovverk og direktiver. Dersom
leseren kan være enig i at vi har lyktes i vår dokumentasjon, mener
vi å ha gitt en utfyllende redegjørelse for problemstillingen.
Mange kloke tanker har vært presentert fra ulike fagmiljøer.
Mest imponert er vi nok av Gunnar Breivik ved Norges
idrettshøgskole, og vi overlater det siste ordet til han:
- Det er ingen aktiviteter i seg selv som løser problemer. Alle
aktivitetene er alltid en del av en større sammenheng - en kultur
og et miljø med holdninger og verdier - og det er det totale
miljøet som blir avgjørende når man skal vurdere hvilke virkninger
de forskjellige aktivitetene kan ha. (Breivik, 2001)
Litteratur
1. Gustafsson B, Hugoh SB. Full fart i Livet - en väg til
kunnskap. Mjölby: Cupiditas Discendi, 1987.
2. Kristoffersen NJ. Generell sykepleie 1. Oslo:
Universitetsforlaget AS, 2000.
3. Det kongelige kirke-, utdannings- og forskningsdepartement.
Læreverket for den 10-årige grunnskolen. Det kongelige kirke-,
utdannings- og forskningsdepartement, 1996.
4. Sosial- og helsedepartementet. Barn i bevegelse. Sikkerhet
og utfoldelse - ja takk begge deler. Intervju med bl.a. Marit
Boyesen. 30.01.02
5. Sosial- og helsedepartementet. Barn i bevegelse. Gjennomslag
for aktiviteten. Intervju med Åshild By. 30.01.02
6. Sosial- og helsedepartementet. Barn i bevegelse. Kraftsalve
fra Gunnar Breivik. Intervju med Gunnar Breivik. 30.01.02
7. Breivik G. Sug i magen og livskvalitet. Oslo: Tiden Norsk
Forlag AS, 2001.
8. Jahr E. Barn drikker ikke caffè latte - om barn i by. Oslo:
Akribe forlag, 2001.
9. Sosial- og helsedepartementet. Barn i bevegelse. Heller
klatrevegg enn røykehjørne. Intervju med Ellen Beate Hansen.
30.01.02
10. Evang A. Det vanskelige liv. Oslo: Cappelen Akademiske
Forlag as, 1997.
11. Breivik G. Jakten på spenning. Oslo: Norges
idrettshøgskole. Institutt for samfunnsfag, 1998.
12. Hansen R. Bunkefloprosjektet, s 17 - 20, I: Kroppsøvning,
Årg. 51; 4, 2001.
13. Breivik G, Kvikstad I. Stoffmisbrukere og fysisk aktivitet.
Oslo: Universitetsforlaget AS, 1990.
14. Sosial- og helsedepartementet. Barn i bevegelse. Fritt
spill uten grenser. Intervju med Haldor Skard. 30.01.02
15. Statens helsetilsyn. Veileder for helsestasjons- og
skolehelsetjenesten. Statens helsetilsyn, 1998.
16. Drammen kommune - Forebyggende seksjon, helseavdelingen.
Plan for skolehelsetjenesten i Drammen kommune. Drammen kommune,
2000.
17. Skard G. Invitèr barna til å klatre, klyve, hoppe og sveve,
s.7, I: Drammen 3000 (Internavis for Drammen kommune), ukjent
årgang.
18. Johannessen B. Forebyggende sykepleie. Oslo: Tano, 1999.
19. Samdal O, et al. Helse- og trivselsfremmende arbeid i
skolen - hvorfor og hvordan, s. 22-27, I: Spesialpedagogikk nr. 5,
2001.
20. Cartner K. Kan treningsgym være med på å fremme en positiv
utvikling hos risikobarn? Drammen kommune, Fysio- og
ergoterapitjenesten for barn og unge, 2000.
0 Kommentarer