Verst i test
For noen uker siden fikk jeg øye på hovedoppslaget i engelske Nursing Standard. «Sykepleiere bruker helt ny teknologi for å avsløre om barn har ADHD!», jublet tidsskriftet.
På side 22 fant jeg ut hvordan dette miraklet kunne være mulig. Utstyrt med et infrarødt bevegelseskamera i pannen gjør en liten gutt en såkalt QbTest under veiledning av to sykepleiere fra Liverpool. Testen avslører hvordan gutten responderer på en serie spørsmål i en databasert test. Grønne blink indikerer etterpå riktige svar, mens røde indikerer feil. Blinker det rødt ofte nok, er kurven på sykepleiernes skjerm tindrende klar: ADHD.
«Having a definitive answer saves both time and money»,
konstaterer sykepleierne tilfreds. Og Nursing Standard viser
hvordan sykepleiernes test har gjort foreldre glade. Der de
tidligere har måttet krangle med skolen om årsakene til guttenes
atferd, gir sykepleiernes lettbegripelige testkurver nå et konkret
bevis på hva som er problemet: Endelig en diagnose. Gjort på en
blunk!
Man kan bli deprimert av mindre.
Inngangsport
Det kan godt hende at denne QbTesten er et godt verktøy, og at
den gir sykepleiere en ny arena for sin profesjonelle utvikling.
Men det er også en illustrasjon på en tendens vi har sett lenge: At
diagnoser er blitt vår tids nøkkel til all helsehjelp. Der
diagnoser i utgangspunktet var ment som en måte å forstå pasientene
bedre på, er de i dag det som utløser ressurser, behandlingsforløp,
medisinering og ikke minst rettigheter. Uten diagnose har en person
med et helseproblem lite sjans til å bli tatt på alvor. En diagnose
skiller mellom alvorlig og ikke alvorlig, mellom behandlingsverdig
og ikke behandlingsverdig, mellom haster og haster ikke. Uten
diagnose kan du ikke påkalle deg Norheim-utvalgets tapte leveår
eller tapt livskvalitet. Du vil ikke bli prioritert. Du er ikke. I
hvert fall ikke ordentlig.
Paradoksalt nok er denne utviklingen et resultat av to gode
hensikter. Gjennom en hurtig og sikker diagnose skal pasienter
sluses inn til de dyktigste legene på området, og til de
legemidlene som har best dokumentert effekt. Samtidig skal
helsetjenesten gjennom et finmasket diagnosesystem organisere sine
tilbud på en mest mulig kostnadseffektiv måte. Standardiserte
pasientforløp er blitt svaret på altfor mye synsing i
doktorbransjen.
Men noe har gått galt underveis. Diagnosene er ikke bare blitt
mer finmasket, men de har også blitt langt flere. Vi lider
plutselig av ting vi tidligere ikke ante eksisterte, eller av ting
som var «normale» før. Historisk sett har dette særlig skjedd i
psykiatrien. Avvikende sosial atferd er blitt til nevrologiske
tilstander som kan behandles gjennom kjemi, og diagnosekriteriene
er blitt utvidet for å finansiere dette. Nå kommer også somatikken
etter. Offentlige screeningsprogram og mer avansert teknologi
avdekker nye (potensielle) symptomer som skriker etter å bli
håndtert.
Diagnose, ergo sum
Det problematiske med denne utviklingen er ikke at flere enn før
nå kan sette et navn på noe de har eller føler at de har.
Utfordringen ligger i at antallet diagnoser har økt, mens
samfunnets ressurser forblir de samme. Vi vet mer, vi finner mer,
men alle kan ikke komme lengst fram i køen. Da er diagnosen et
viktig middel for å bli sett som hjelpetrengende. Det hele minner
litt om atomkappløpet da jernteppet ennå delte Europa: Vi trodde de
nye våpnene skulle gi oss stadig mer trygghet; men faktum var at de
gjorde det motsatte.
Heldigvis ser vi nå at noen roper et varsko. Portvokterne til
diagnosene, det vil si leger, psykiatere og psykologer, har det
ikke lenger så morsomt på jobben. Deres faglige skjønn er blitt mer
og mer byråkratisert. Der de tidligere kunne bruke både intuisjon
og hodet, har myndighetene nå utstyrt dem med testverktøy som skal
sortere pasienter etter grupper med de samme symptomene, slik at de
tilfredsstiller kriteriene som tilhører en diagnose, som igjen
fører til et predefinert pasientforløp.
For pasientene har diagnosekappløpet ført til at de kan miste
noe av sin individualitet for samfunnet. Når diagnosen først er
satt, vil de bli behandlet slik man behandler alle andre med samme
diagnose. Det er kanskje mest effektivt for helsetjenesten, men er
vi egentlig sikre på at alle med samme diagnose skal behandles helt
likt?
Identitet
Verre er det likevel at pasienter kan komme i skade for å identifisere seg mer og mer med den diagnosen de mottar av behandlerne. Ikke så rart, for diagnosen kan styrke pasientenes status, men den kan også gjøre at pasienter begynner å se på seg selv som et resultat av sin diagnose. Hvor feil det kan bli, kan illusreres ved et eksempel som minner litt om ADHD-testen i Liverpool:
Bare noen få dager før jeg skulle avgårde på bilferie i fjor,
varslet displayet i min 4 år gamle Peugeot at motoren hadde blitt
alvorlig syk. Meldingen kunne ikke overses. Bilen gikk riktignok
som en klokke, men computerens beskjed var ikke til å misforstå:
Bare et verksted kunne forlenge livet til min trofaste venn.
Pokker, tenkte jeg. For det kommer jo alltid ubeleilig.
Hos Peugeot ga de meg rett i at jeg hadde oppsøkt hjelp. Sånt er
ikke til å spøke med, forklarte de mens de demonstrativt ignorerte
mine observasjoner om at motoren hadde en fin lyd.
Nå var det ikke snakk om at en godslig kar kunne legge seg
under bilen og banke litt på vitale deler for å finne ut om noe
hadde gått sund. Å nei, den skulle koples til en diagnosemaskin.
Bilens elektroniske innmat skulle saumfares av verkstedets
ufeilbarlige computer som ville komme til en sikker konklusjon.
Sånt tar selvfølgelig litt tid, sa den slipskledde fyren bak
skranken megetsigende.
Så var det bare å vente på dommen.
Slettet
Bilen min tilbrakte flere døgn tilkoplet Peugeots vidunderlige
diagnosemaskinen, mens ferien nærmer seg faretruende. Den var
«syk», men uten å vite hvorfor. Til slutt måtte den dresskledde
servicemannen bak skranken erkjenne at de ikke hadde klart å finne
noen feil.
– Det går nok greit å dra på ferien med den, beroliget
servicemannen.
– Men hva med advarslene da?
– Vi har bare slettet loggen på bilen, så du vil ikke bli
plaget mer av dette.
– Så flott! Og hvor mye koster det?
– 7000 kroner, takk.
0 Kommentarer