Studenttett post funker for de fleste
Mange studenter på samme praksissted styrker det faglige og psykososiale miljøet.
Deltakere involvert i veiledning av sykepleierstudenter mener det er positivt at mange studenter gjennomfører sin praksisperiode sammen på samme sykehuspost. En sykepleier må ha det overordnete ansvaret. Oppfatningen er at studentenes læring er tilfredsstillende.
En organisering av praksis med mange sykepleierstudenter på
samme praksissted har i løpet av noen år fått stor utbredelse både
nasjonalt og internasjonalt (1–3). Denne organiseringen blir i
Norge ofte omtalt som studenttett post. Antall studenter en post må
ha for å kalles studenttett er det ingen entydig definisjon på, men
litteraturen viser at det som regel er flere enn seks (1–3).
Noe av årsaken til fremveksten av studenttette poster kan være
at både praksisstedene og utdanningsinstitusjonene har måttet tenke
nytt om organisering av praksisstudiene som følge av reduksjon i
antall senger i spesialisthelsetjenesten og et økt antall
studenter.
Samarbeid
Flere studier viser at studenter opplever det som positivt å ha praksis på studenttett post (1–4). Noe av det positive som trekkes fram er at studentene samarbeider og er delaktige i hverandres læreprosess (1-4). Det finnes derimot lite kunnskap om sykepleiernes og høyskolelektorenes erfaringer med studenttett post, men en studie fant at majoriteten av de ansatte opplevde at det influerte positivt på det faglige og psykososiale miljøet på posten. De opplevde også at denne måten å organisere praksis på var positiv for studentenes faglige utvikling (2).
Veilederrollen
Generelt finnes det mye kunnskap om studentveiledning og sykepleiernes oppfatting av denne. Sykepleiere beskriver veilederrollen med ord som givende, inspirerende og lærerik (5). Negative sider ved rollen som nevnes er stress, stort ansvar og utydelig rollebeskrivelse (6). De fremhever mangel på tid til veiledning som en utfordring (5–7). Fillingnes og Hylen (2012) fant at sykepleiere kan oppleve usikkerhet i veilederrollen, og at et for nært forhold påvirket veiledningsforholdet. Videre opplevde de vurderingssituasjonene som utfordrende, og hadde behov for støtte fra kolleger og praksislærere ved vurderingen av studenter med svak teoretisk kompetanse (7).
Hensikt
Til tross for at denne kunnskapen også er relevant for veiledning på studenttette poster, trenger man mer kunnskap om hvordan de involverte aktørene på studenttette poster oppfatter både organiseringen av veiledningen og studentenes læring. Foruten studentene er dette avdelingsleder, studentansvarlig sykepleier, sykepleiere som gjennomfører den daglige veiledningen og høyskolelektor. Hensikten med artikkelen er å synliggjøre hvordan de ulike aktørene på studenttette poster oppfatter studenters læring og den praktiske gjennomførbarheten av en slik organisering?
Metode
Artikkelen bygger på intervjuer av ansatte på studenttette poster ved et universitetssykehus studieåret 2011–2012. Seks poster ble invitert til å delta, og fem takket ja. Fra hver post ble avdelingslederen, den studentansvarlige sykepleieren og to sykepleiere som hadde den daglige veiledningen intervjuet, totalt 20 personer. Fem høyskolelektorer med erfaring fra studenttett post ble invitert, og fire takket ja. Intervjuene ble gjennomført i perioden desember 2011 til januar 2012. Semistrukturert intervju ble benyttet, og intervjuguiden ble utformet på bakgrunn av problemstillingen og forfatternes erfaring. Det ble i forkant av analysen utarbeidet noen kategorier på bakgrunn av forfatternes forforståelse, mens andre kategorier kom frem underveis. Forfatterne leste gjennom alle intervjuene hver for seg og arbeidet selvstendig med analysen, deretter diskuterte man den i fellesskap.
Resultater
I denne studien ble det ikke funnet noen ensartet beskrivelse av
hva som kjennetegner en studenttett post. Derimot kom det fram at
organiseringen av studenttett post har noen felles kjennetegn og
noen forhold som er ulike. I tabell 1 gis det en oversikt over
hvordan aktørene oppfatter organiseringen av studenttett post.
Se tabell 1.
Læring
De fleste som deltok sier det er tilstrekkelig med læresituasjoner, og at læringsutbyttet er tilfredsstillende for de fleste studenter. Noen nevner at studentene lærer av hverandre gjennom diskusjon og samarbeid om sykepleieoppgavene. Flere av sykepleierne sier at å være mange studenter sammen bidrar til trygghet i praksis for studentene.
Veiledning
Studentene veiledes av flere sykepleiere, noe de
studentansvarlige sykepleierne og avdelingsledere ser på som
positivt. De sier at slik veiledning gir studentene mulighet til å
lære ulike måter å utføre sykepleieoppgaver på.
Høyskolelektorene sier at kontaktsykepleierordningen ville
passet bedre for studenter som trenger tettere oppfølging.
Sykepleierne har ulike oppfatninger av hvordan veiledning fra flere
innvirker på studentene. En sier at dette gjør studentene mer
selvstendige, mens andre sier at de ikke tør å la studenten være
selvstendig fordi man ikke har god nok innsikt i studentens
utvikling. Avdelingssykepleierne hadde ulik oppfatning av om
veiledning fra flere førte til at man fanget opp studenter som
presterer lavere enn forventet.
Logg
Studentene skriver logg slik at sykepleierne kan følge opp presentasjonene deres. Mange av sykepleierne sier at det kan være utfordrende å dokumentere studentenes prestasjoner på logg-skjemaene både innholdsmessig og tidsmessig. Noen av de studentansvarlige sykepleiere sier at det er vanskelig å få sykepleierne til å gi skriftlig tilbakemelding, og noen sykepleiere nevner at det er spesielt vanskelig å gi tilbakemelding når studentens kompetanse ikke er tilfredsstillende. En av høyskolelektorene sier det er problematisk for enkelte studenter å bli vurdert daglig.
Delt ansvar
Majoriteten av deltakerne vurderer det som fordelaktig at sykepleierne deler på ansvaret for veiledningen. En sykepleier sier hun liker ordningen, for da har man også andres vurderinger å støtte seg til. Noen studentansvarlige sykepleiere sier at man unngår problematikken med at student og kontaktsykepleier ikke fungerer tilfredsstillende sammen når man har flere veiledere.
Studentansvarlig sykepleier
Høyskolelektorene og avdelingssykepleierne understreker at studentansvarlig sykepleier har en viktig rolle, noe som uttrykkes av avdelingssykepleiere med ord som; helt avgjørende, en forutsetning, primus motor og en suksessfaktor. Flere av de studentansvarlige sier at ansvaret med fordel kunne vært delt mellom to på grunn av arbeidsmengden. En nevner at det kan være litt ensomt å ha ansvaret alene. Høyskolelektorene mener det er viktig at det er én sykepleier som har hovedansvaret.
Samarbeid
Majoriteten av de studentansvarlige sykepleierne og avdelingssykepleierne har et godt samarbeid med høyskolelektoren, noe høyskolelektorene bekrefter er viktig. Sykepleierne nevner at studenttett post fører til mindre direkte samarbeid mellom høyskolelektoren og sykepleierne. Høyskolelektorene sier de gjerne skulle hatt mer tid til samarbeid.
Antall studenter
Høyskolelektorene og majoriteten av sykepleierne er positive til
studenttett post og ønsker å fortsette med det. Andre er usikre
fordi de også ser fordeler med kontaktsykepleieordningen. Noen sier
at å ha mange studenter er en ressurs for posten, og at det kan
frigjøre tid for sykepleierne til andre oppgaver. To
høyskolelektorer fremhever at det er praktisk å ha mange studenter
på en post. Avdelingssykepleierne er positive til studenttett post
og ser fordeler som å få ekstravakter og fremtidige
sykepleiere.
Majoriteten av aktørene sier at studentantallet posten har er
passende i forhold til pasientantallet. Ved postene som tar imot
studenter tre–fire ganger i året sier avdelingslederne og
sykepleierne at det kan bli for tett mellom praksisperiodene.
Diskusjon
Aktørene fremhever at studentansvarlig sykepleier har en sentral
rolle. Vi finner støtte for dette i litteraturen (8). Dette styrker
inntrykket av at en studentansvarlig sykepleier har stor betydning
for å få en studenttett post til å fungere. En utfordring med
veiledningsmodellen med studentansvarlig sykepleier, er at den
enkelte sykepleier kan føle mindre ansvar for veiledningen. I et
prosjekt hvor kontaktsykepleierordningen var erstattet med en
modell med hovedveileder og daglige veiledere, tok de daglige
veilederne mindre ansvar i studentveiledningen enn som
kontaktsykepleier (9).
Disse synspunktene kom ikke direkte fram i vår studie, men noen
av de studentansvarlige sykepleierne sa det kunne være vanskelig å
få sykepleierne til å gi skriftlig tilbakemelding på studentens
prestasjoner. Det kan skyldes at den enkelte sykepleier ikke
opplever sin rolle som vesentlig for veiledningen. Det kan også
skyldes at sykepleierne oppfatter at det er mangel på tid
(5–7).
Tar sykepleierne for lite ansvar for veiledningen kan
studentansvarlig sykepleier oppleve å få et større ansvar enn
tiltenkt. Dette kan gjøre at hun opplever rollen som ensom. At
rollen kunne oppleves ensom kom også fram i vår studie. Jobber
studentansvarlig med å involvere sykepleierne mer i
studentarbeidet, kan det tenkes at følelsen av å stå alene med
ansvaret oppleves i mindre grad. Det vil sannsynligvis også øke
engasjementet blant sykepleierne.
Stort ansvar
I en studie ved en norsk sykehusavdeling fant man at de fleste sykepleierne foretrakk å dele på veiledningsansvaret framfor å beholde kontaktsykepleiermodellen (8). Dette samsvarer med forskning som viser at å ha ansvaret alene kan oppleves som stressende. Stresset skyldes stort ansvar, manglende støtte fra andre sykepleiere og høyskolen, og at innholdet i veilederrollen ofte er utydelig beskrevet (5–7). Å være flere om vurderingen av studentene opplevde også sykepleierne i vår studie som positivt. Dette støttes av studier som viser at kontaktsykepleiere opplevde det som krevende å være alene med vurderingsansvaret (7,8,10).
Pulverisering
Til tross for at sykepleierne i vår studie sier det er positivt
for dem å være flere om veiledningen, kan det være negativt for
studenten. Når flere sykepleiere samarbeider om veiledningen kan
resultatet bli at ingen tar ordentlig ansvar. En slik pulverisering
kan medføre at ingen ser den individuelle studenten nok til å gi en
tilfredsstillende veiledning eller relevant vurdering. Dette er
problematisk.
En annen problematisk side som ble nevnt i studien er at
studenter som ikke har forventet progresjon, ikke fanges opp. Hvor
stort dette problemet er, eller om det er større ved en studenttett
post framfor en organisering med en kontaktsykepleier, har vi ikke
funnet holdepunkter for i litteraturen. Det kan derimot tenkes at
det er lettere å fange opp studenter som har en mindre
tilfredsstillende utvikling når det er flere som veileder og
vurderer studenten.
Prisgitte
Sykepleierstudenter mener relasjonen til veilederen betyr mye (11,12). De sier blant annet at de er prisgitt den sykepleieren de får tildelt, og at en dårlig relasjon til praksisveileder kan være ødeleggende for praksisperioden. Deltakerne i vår studie mente denne problematikken kan reduseres når studentene veiledes av flere sykepleiere. Man kan unngå et for vennskapelig forhold mellom student og veileder, som igjen kan føre til mindre læring og vanskeliggjøre en objektiv vurdering av studenten (7,12).
Kontinuitet
En problematikk som kom fram i vår studie var at noen
sykepleiere ikke turte å gi studentene ansvar og «slippe dem fri».
Begrunnelsen var at de ikke kjente studentenes kompetanse godt nok
på grunn av manglende kontinuitet i veiledningen. Dette samsvarer
med funn i andre studier som viser at manglende kontinuitet når
flere har ansvar for veiledningen oppleves både av studenter og
sykepleiere (2,4). Dette er problematisk når et mål for studiet er
at studentene skal utvikle selvstendighet (13).
En utfordring når studentene veiledes av flere blir derfor
hvordan man kan sikre kontinuitet i studentens utvikling. Ved
studenttette poster har man forsøkt å ivareta dette gjennom
studentenes loggskriving, hvor også sykepleierne skal gi skriftlig
tilbakemelding. I vår studie kommer det fram at tilbakemelding på
logg ikke alltid er lett å gjennomføre.
Forvirring
Veiledning fra flere kan gjøre at studentene opplever at sykepleie kan utføres på forskjellig måter, noe deltakerne i denne studien trekker fram som positivt. Liknede funn er gjort i en annen studie (14). Motsatt kan det å se sykepleie bli utført på forskjellige måter også forvirre studenten. En slik forvirring kan være negativt for læring (12), men kan også bidra til refleksjon og dermed øke studentens læringsutbytte.
Tilfredse
Deltakerne i vår studie mener det er tilstrekkelige læresituasjoner og at læringsutbyttet er tilfredsstillende for de fleste studenter. Disse funnene støtter opp om en tidligere studie som viste at majoriteten av personalet opplevde studenttett post som positiv for studentens utvikling (2). Flere studier viser at studenter mener det er tilstrekkelig læresituasjoner og at læringsutbyttet er tilfredsstillende selv med mange studenter på samme post (1–3,15). At både sykepleiere og studentene selv sier det samme tilsier at denne måten å organisere praksis på er mulig. Det viser også at læringsutbyttet kan bli tilfredsstillende. Hvorfor denne organiseringen ikke fungerer tilfredsstillende for noen få studenter, er det ikke et entydig svar på. Det er viktig at det er mulig å lage et tilpasset opplegg innenfor organiseringen studenttett post for disse studentene.
Konklusjon
Deltakerne mener at studenttett post fungerer for de fleste
studenter og at læringsutbyttet er tilfredsstillende. Man er
enige om at en sykepleier bør ha hovedansvar for studentene.
Veiledning fra flere sykepleiere har fordeler, men også
problematiske sider. Det er en styrke for studenttett post som
organiseringsmåte at de fleste aktørene ønsket å fortsette med
denne formen for organisering av praksis. Noen, spesielt
sykepleiere som hadde den daglige veiledningen, kunne oppleve
veiledningsmodellen som utfordrende. Likevel var det ingen som ga
uttrykk for at de ikke ønsket å jobbe på en studenttett post.
Artikkelen kan være et bidrag til debatten som pågår om
praksisveiledningen. Med de store studentkullene vi har i dag og
den stadige reduksjonen av antall sengeplasser i sykehus, kan en
naturlig løsning være flere studenter på samme post. Funnene fra
denne studien kan bidra med ideer til gjennomføringen av
studenttette poster. •
Takk til alle som deltok i studien.
REFERANSER:
1. Bjerkvold MP, Myhren AB, Sørlie K.
Alternativ praksismodell. Tidsskriftet Sykepleien 2003; 17: 39–42.
2. Halse K, Hage AM. An acute hospital ward,
densely populated with students during a 12-week clinical study
period. J Nurs Educ 2006; 45(4): 133–36.
3. Bourgeois S, Drayton N, Brown AM. An
innovative model of supportive clinical teaching and learning for
undergraduate nursing students: the cluster model. Nurse Education
in Practice 2011; 11(2): 114–118.
4. Strand K, Devold K, Dihle A.
Sykepleierstudenters erfaringer med praksisstudier som er
organisert som studenttett post. Sykepleien Forskning 2013;
8(1):54–60.
5. Bengtsson M, Kverhäll J, Svedberg P.
Svenska sjuksköterskors upplevelser av handledningsprocessen vid
sjuksköterskestudenters verksamhetsförlagda utbildning. Vård i
Norden 2011;31(4):47–51.
6. Omansky GL. Staff nurses› experiences as
preceptors and mentors: an integrative review. J Nurs Manag 2010;
18(6): 697–703.
7. Fillingsnes AB, Thylén I.
Praksissykepleieres pedagogiske utfordringer i klinisk veiledning
av sykepleierstudenter. Nordisk sygeplejeforskning
2012;2(04):242–62.
8. Kleiven IF, Jøndal S, Snilsberg LM.
Studenttett post med fokus på kunnskapsbasert praksis:
videreutvikling av modellen «studenttett post». Gjøvik: Høgskolen i
Gjøvik, 2010.
9. Steinseth EB, Børdahl B. Fra
kontaktsykepleier til hovedveileder. Erfaringer med ny
veiledningsmodell. Elverum: Høgskolen i Hedemark, 2009.
10. Aigeltinger E, Haugan G, Sørlie V.
Utfordringer med å veilede sykepleierstudenter i praksisstudier.
Sykepleien Forskning 2012; 7(2):160–166.
11. Haugan G, Aigeltinger E, Sørlie V.
Relasjonen til veileder betyr mye for sykepleierstudenter i
sykehuspraksis. Sykepleien Forskning 2012; 7(2): 153–8.
12. Haddeland K, SöderhamnU. Haddeland K,
SöderhamnU. Sykepleierstudenters opplevelse av
veiledningssituasjoner med sykepleiere i sykehuspraksis – En
fenomenologisk studie. Nordisk Sygeplejeforskning 2013;2(1)18–32.
13. Kunnskapsdepartementet, Rammeplan for
sykepleierutdanning. 2008.
14. Callaghan D, et al. The experience of two
practice education models: Collaborative learning unit and
preceptorship. Nurse Education in Practice 2009; 9(4): 244–52.
15. Roberts D. Learning in clinical practice:
the importance of peers. Nurs Stand 2008;23(12):35–41.
0 Kommentarer