Ble mer aktive med hund
Lite aktive barn ble mer aktive ved å delta i hundesporten agility.
Fysisk aktivitet er viktig for barns nåværende og fremtidige helse. I hundesporten agility må både hund og hundefører være fysisk aktive i gjennomføringen. I prosjektet « Aktiv med hund» ble agility benyttet i en dyreassistert intervensjon for lite aktive barn. Barna samhandlet med fast hund og hundefører i tilrettelagt agility-aktivitet. Erfaringer fra prosjektet viser at agility med hund kan motivere lite aktive barn til aktivitet. Glede over samhandlingen med hunden fremstår som viktig motivasjonsfaktor for deltakende barns innsats og utholdenhet i en fysisk krevende aktivitet.
At lite aktive barn bør bli mer fysisk aktive utfordrer lokale helsemyndigheter til å utvikle engasjerende aktivitetsarenaer som kan bidra til å fremme fysisk aktivitet også hos disse barna.
Agility
I denne artikkelen beskriver vi hvordan folkehelsepersonell, ekvipasjer fra en kennelklubbs agility-gruppe og universitet samarbeidet i prosjektet «Aktiv med hund». I prosjektet ble det benyttet dyreassistert intervensjon (DAI) (1). Samhandling mellom hund og barn i hundesporten agility var valgt intervensjon. I prosjektet deltok åtte barn i aldersgruppen ni til tolv år i agility en gang per uke i åtte uker. Ideen bak prosjektet bygger på kunnskap fra folkehelsevitenskap, frivillighetsarbeid, studie av samhandlinger mellom mennesker og dyr, DAI og hundesporten agility. Man antok at en fartsfylt aktivitet sammen med hund kunne appellere til barn i aktuell aldersgruppe. Førsteforfatter fra Universitetet i Agder hadde ideen og ledet prosjektet.
Bakgrunn
De fleste norske barn har god helse og oppfyller WHOs
anbefalinger som er 60 minutters daglig fysisk aktivitet.
Aktiviteten bør føre til at barnet både blir svett og andpusten.
For lite fysisk aktivitet antas å ha uheldige konsekvenser for
nåværende og fremtidig helse. Noen barn, også i Norge, har
utfordringer knyttet til det å være nok fysisk aktiv.
Forskning viser et fall i aktivitetsnivået når barn beveger seg
inn i ungdomsalden. Lite aktive barn kan derfor få dobbelte
utfordringer; fra deres generelle lave aktivitetsnivå, og fra
effekten av ytterligere nedadgående fysisk aktivitet mot
ungdomsalder. Barn bør i ung alder oppleve å være motivert for
fysisk aktivitet, og erfare gleden ved å bevege seg. For lite
aktive barn vil all aktivitetsøkning være en fordel.
Hensikten med prosjektet var å få kunnskap om agility med hund
er et tiltak som kan motivere lite fysisk aktive barn til fysisk
aktivitet (2–6).
Gjennomføring
Barna ble tildelt fast hund og hundefører. Disse samhandlet
gjennom prosjektperioden. Agility ble gjennomført i hall én gang
per uke over åtte uker. Hver agility-aktivitet var på halvannen
time. Barna var aktive i løype i cirka 45–60 minutter. Resten av
tiden bidro de med å dekke sin hunds behov for hvile, lufting og
væske, og hjalp til med rigging av agility-hindre.
I starten av prosjektperioden var oppmerksomheten rettet mot at
barn, hund og hundefører skulle bli kjent og trygge på hverandre.
Hundens signaler, velferdsbehov og nødvendige kommandoer til bruk i
agility ble formidlet. Barna fikk opplæring i hvordan de skulle
lede hunden gjennom hindrene. I starten var hundefører tett på sitt
barn og hund for å bistå begge i forsering av hindrene. Mot slutten
var de i en noe mer tilbaketrukket posisjon. Etter hvert fikk barna
økende kompetanse i å lede og følge hunden gjennom mer krevende
løypeoppsett. Mot slutten av prosjektperioden mestret de fleste
barna å forsere en løype på cirka 100 meter sammen med hunden,
gjennomført i et tempo der de ble svette og andpustne.
Prosjektet var godkjent av Norsk samfunnsvitenskapelig
datatjeneste. Forskningsetiske prinsipper ble fulgt. I evalueringen
ble det benyttet kvalitativ tilnærming. Datainnsamling ble
gjennomført ved individuelle intervjuer med foresatte til hvert
barn, og med fokusgruppeintervjuer med hundeførerne.
Engasjement
Fire sentrale kategorier utkrystalliserte seg i analysen; glede og forventning, tilknytning mellom barn og hund, ansvar og forpliktelse og engasjement og utholdenhet. En overordnet tolkning av kategoriene viser at deltakende barns samhandling med hund i agility motiverte barna til aktivitet og førte til utholdenhet og innsats i en fysisk krevende aktivitet.
Glede
Foresatte og hundeførere beskrev barnas uttrykk for glede som en gjennomgående erfaring. Foresatte beskrev videre at barna viste glede i og forventning til aktiviteten. Barna hadde, ifølge foresatte, uttrykt glede og stolthet over sin hunds prestasjoner i løypen. Både foresatte og hundeførere hadde erfart at barna var opptatte av sin hund, at de raskt fikk god kontakt med hunden, tok ansvar for dens velferd og samhandlet bra. Hundeførere erfarte at barna håndterte sin hund raskere enn det de hadde forventet, og at hunden viste tegn på tillit og trivsel i barnets selskap.
Aktive
Ingen av informantene hadde registrert vegring for aktiviteten,
snarere en iver etter å få være aktiv i løypen sammen med hunden.
Flere foresatte beskrev hvordan barna rettet sin oppmerksomhet mot
hundens prestasjon i løypen. De mente dette bidro til at barna så
ut til å glemme seg selv og «bare ville løpe». Ifølge dem hadde
barna gitt uttrykk for at hunden trengte barnas støtte gjennom
løypeforsering for å lykkes.
Foresatte var ikke sikre på om barna forsto hvor kompetente
hundene egentlig var, ei heller at barn og hund var helt avhengig
av å ha sin hundefører nært tilgjengelig. Foresatte bemerket at
barna snakket om og til hunden som om den var en venn. En mor
bemerket sitt barns forhold til hunden slik: «Han syns den er den
beste, er veldig stolt over hva hunden får til, og så løper han,
jeg tror han kunne løpt enda lenger, for han ser ikke ut til å
merke at det er så anstrengende». Barna ble observert som andpustne
og svette. Informantene beskrev barna som slitne, og glade. Dette
kan tolkes som om barnets glede og iver i samvær med hunden bidro
til at barnet flyttet sin oppmerksomhet over på hundens
prestasjoner, uten å kjenne på eller resignere ved anstrengelsen i
gjennomføringen.
Diskusjon
Funnene viser at barnas samhandling med hund i agility motiverte dem til å gjennomføre og utholde en fysisk krevende aktivitet. Barna uttrykte stolthet over sin hund, viste glede og forventning til samvær og aktivitet. De ga uttrykk for at hunden trengte dem, og at de selv var en viktig støtte for hunden. Barnas uttrykk for glede kan tolkes som om barna knyttet seg nært til sin hund selv om tildelt hund bare var til låns i åtte uker. Å samhandle med fast hund og ta del i omsorgen for denne kan ha styrket tilknytningen, og kan ha vært viktig for barnas opplevelse av glede over og i aktiviteten.
Bonding
Innen antrozoologi benevnes tilknytning som «bonding», og
beskriver den tilknytningsprosessen som finner sted mellom
mennesker og dyr. Prosessen er særlig aktuell i samhandling mellom
kjæledyr og dets eier, men kan også observeres mellom dyr og
mennesker i andre sammenhenger, gitt rett anledning. Mulighet for
fysisk nærhet, omsorg og god kommunikasjon er viktig for god
tilknytning (7–9).
Barna omtalte hunden som en venn, gledet seg til aktiviteten og
til å treffe sin hund. Dette underbygger god tilknytning. For barn
kan et dyr fremstå som et ikke-krevende individ som ikke dømmer
eller vurderer barnets prestasjoner, men er der som en støtte og
venn. Studier har vist økt utskillelse av oxytocin og nedgang
i stresshormon hos mennesker som samhandler med dyr.
Hormonpåvirkningen kan bidra til å oppleve velvære og glede, styrke
tilknytning og redusere stress (10,11).
Flyt
Det ble observert barn som tilsynelatende løp i løypen uten å la seg merke ved anstrengelsen. Dette kan antyde at barna var indre motivert i aktiviteten og befant seg i en tilstand der tid og rom opphørte. Dette beskrives som å være i en tilstand av flyt, observert hos motiverte personer med stor grad av glede og mestringsopplevelse i aktiviteten (12).
Wohlfarth et al
Wohlfarth et al (13) fant i sin studie økt
aktivitetsinnsats hos barn når hund var til stede i aktiviteten.
Denne effekten ble ikke registrert når hunden ble byttet ut med
person i aktiviteten. Forskerne tolker dette som at hundens
tilstedeværelse i arenaen ubevisst påvirket barna i en slik grad at
det satte barna i en tilstand der de opplevde glede og mestring,
med økt fysisk innsats som resultat. En annen studie viser hvordan
hunder påvirket barns utførelse av grovmotoriske ferdigheter
positivt. Også i denne studien tolkes hundens tilstedeværelse som
en viktig motivasjonsfaktor for barnas innsats og kompetanse
(13,14).
Ifølge Biophilia-hypotesen, om et instinktivt bånd mellom
mennesker og andre levende systemer, kan barnas naturlige
samhandling i «Aktiv med hund» kunne begrunnes i menneskers iboende
preferanse for dyr. Videre kan man anta at en slik preferanse, som
ble understøttet av tilrettelegging for nær samhandling med fast
hund over tid, kan ha bidratt positivt til motivasjonsoppbygging
hos barna og medvirket til at aktiviteten ble lystbetont. Hunden
fremstår i «Aktiv med hund» som motivator (15,16).
Konklusjon
Erfaringer fra prosjektet viser at agility med hund kan motivere til aktivitet hos lite aktive barn. Erfaringer fra prosjektet viser at frivillige med hundefaglig kompetanse og egnet hund er en ressurs som med hell kan knyttes tettere opp mot kommuners aktivitetsfremmende arbeid for barn. Dersom hensikten med intervensjonen er å motivere lite aktive barn til aktivitet, må design av intervensjonen planlegges godt, slik at barnet opplever å mestre. Vi anbefaler å ivareta stabilitet over tid mellom barn, hund og hundefører. Stabilitet over tid kan utfordre frivilliges tidsressurs. Samtidig underbygger funnene at nettopp stabilitet i prosjektperioden med fast hund og hundefører var gunstig for barna og bør etterstrebes.
REFERANSER:
1. Thodberg K, Berget B, Lidfors L. Research in the use of
animals as treatment for humans. Animal Frontiers 2014; 4:
43–48.
2. Bonham MH. Introduction to dog agility. New York: Barron’s
Educational Series, 2009.
3. Ministry of Health and Care Services. Physical activity
among 6-, 9-, and 15-year-olds in Norway: Results from a survey in
2011
https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-aktivitet-blant-6-9-og-15-aringer-i-norge-resultater-fra-en-kartlegging-i-2011.
(Nedlastet: 06.10.12).
4. Norwegian Institute of Public Health. The public health
report 2010–Health conditions in Norway Vol. 2
http://www.fhi.no/dokumenter/f5894f100f.pdf. (Nedlastet: 05.02.11).
5. Pannekoek E, Piek JP, Hagger MS. Motivation for physical
activity in children. A moving matter in need for study. Human
movement Science 2013; 32: 1097–1115.
6. World Health Organization. Physical activity.
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/.(Nedlastet:
04.02.14).
7. Melson GF, Fine AH. Animals in lives of children. I: Fine
AH, red. Handbook on animal-assisted therapy: Theoretical
foundations and guidelines for practice. London: Academic Press,
2010: 223–46.
8. Payne E, Bennett PC, Mc. Greevy PD.(2015). Current
perspectives on attachment and bonding in dog-human dyad.
Psychology Research and Behavior Management 2015;8:71–9.
9. Walsh F. Human-animal bonds: The relational significance of
companion animals. Family Process 2009; 48: 462–80.
10. Beetz A, Uvnäs-Moberg K, Julius H, Kotrschal K, Kikusui T,
Hart LA, Olbrich E. Psychosocial and psychophysiological effects of
human-animal interactions: the possible role of oksytocin.
Frontiers in Psychology 2012; 3: 1-1510.3389/fpsyg.2012.00234
11. LoBue V, Bloom Pickard M, Sherman K, Axford C, DeLoache JS.
Young children’s interest in live animals. British Journal of
Developmental Psychology 2013;31:57–69.
12. Csikszentmihalyi M. The flow experience and its
significance for human psycology. I: M. Csikszentmihalyi
Csikszentmihalyi IS, red. Optimal experience: Psychological studies
of flow in consciousness. New York: Cambridge University Press,
1992:15–35.
13. Wohlfarth R, Mutschler B, Beetz A, Kreuser F, Korsten-Reck
U. Dogs motivate obese children for physical activity: Key elements
of a motivational theory of animal-assisted interventions.
Frontiers in Psychology 2013; 4:1–7.
14. Gee NR, Harris SL, Johnson KL. The role of therapy dogs in
speed and accuracy to complete motor skills tasks for preschool
children. Anthrozoos: A Multidisciplinary Journal of The
Interactions of People & Animals 2007;20:375–86.
15. Kahn PH. Developmental psychology and the biophilia
hypothesis: Children’s affiliation with nature. Developmental
Review 1997;17:1–61.
16. Krøger E, Slettebø Å, Fossum M. Agility Activities for
Children in a Municipality in Norway. Journal of Community Health
Nursing 2015;32:53–67.
0 Kommentarer