- Underviserne må få høyere status
– Å være en fremragende underviser må bli like gjevt som å være en fremragende forsker. Det sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen på kontaktkonferansen 2017.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen benyttet Kontaktkonferansen 2017 til å komme med noen «lekkasjer» fra den varslete stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning. Selve meldingen skal komme om kort tid.
– Jeg vil informere de som jobber i utdanningsinstitusjonene om hva som kommer i stortingsmeldingen, sa han.
Mål for kvalitetsmeldingen
Isaksen lanserte sju mål for kvalitet i høyere utdanning.
- Alle studenter skal forvente krevende og engasjerende studier
- Studenter skal inn i fellesskapet ved utdanningsinstitusjonene
- Læringsmålene skal være tydelige og danne en helhet
- Lærings- og vurderingsformer kan være forskjellige og variere ut fra hva som vil oppnå best resultater i form av læringsutbytte og kvalitet
- Samarbeid med arbeidslivet må styrkes for alle utdanninger
- Lærere skal ha god pedagogisk kompetanse
- Undervisning skal verdsettes høyere
Utdanningsinstitusjonene må selv ta ansvar
– Det finnes ingen enkel oppskrift på å utvikle en god kultur. Det ansvaret må dere, utdanningsinstitusjonene, påta dere, sa Isaksen.
Han lovet samtidig at tiltak som settes i gang for å oppnå målene, ikke skal styres fra sentralt hold.
– Dette må bygges på en tillit til at utdanningsinstitusjonene selv finner ut hvilke tiltak som bør settes inn for å nå målene, sa han.
Skal bli lettere å sjekke studietilbudene
Isaksen ønsker å samle all statistikk og databasene som for eksempel Studiebarometeret og Database for statistikk om høyere utdanning på ett sted.
– Det skal bli like lett å sjekke ut kvaliteten på utdanninger som det i dag er å finne en forbrukertest på nett før du kjøper ny oppvaskmaskin. Utdanningsvalg er tross alt et viktigere valg enn en oppvaskmaskin, sa han.
Verdsette god undervisning
Av andre nyheter som kommer i Stortingsmeldingen trakk han frem et nytt belønningssystem som skal være på plass i løpet av to år.
– Undervisere kan søke om å bli godkjent som «fremragende underviser». Blir søknaden godkjent, er det ikke bare en tittel, men også tre lønnstrinn opp, sa Isaksen, som ønsker at det å være en fremragende underviser må bli like gjevt som å være en fremragende forsker.
– Avgjørende kompetanse
Før Isaksen fikk ordet, innledet Erna Solberg. Hun hadde noen synspunkter på fremtidens sykepleiere etter at hun innledet med at kunnskap og kompetanse vil bli avgjørende for Norge i fremtiden.
– Vi må være omstillingsdyktige i forhold til den teknologiske utviklingen, sa hun, og pekte på at helsesektoren spesielt bør forberede seg på store endringer.
– I fremtiden vil en sykepleier være en blanding av sykepleier og ingeniør, sa statsministeren.
0 Kommentarer