Vi trenger en praksisrevolusjon
l høst skal store, nye studentkull på helse- og sosialfag ut i praksis. Dessverre er det store utfordringer med å skaffe nok praksisplasser til flere av utdanningene, skriver prorektor Nina Waaler.
Ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har vi noen av landets
største utdanninger innen helse- og sosialfag. Hvert år
uteksaminerer vi mer enn tusen nye sykepleiere, sosionomer,
vernepleiere, fysioterapeuter, jordmødre og en rekke andre som
bidrar til å sikre innbyggernes helse og velferd. Felles for disse
yrkene er at de er tett på brukere og pasienter. For at studentene
skal lære å gjøre jobben på en god og forsvarlig måte, trenger de
mye og relevant praktisk opplæring og erfaring.
Derfor har våre helse- og sosialfagutdanninger mye veiledet
praksis underveis i utdanningen.
Må skaffe nok praksisplasser
Gjennom praksisstudiene blir studentene godt kjent med aktuelle
problemstillinger og arbeidsmetoder allerede før de er ferdig
utdannet. Samtidig utfordrer studentene etablert praksis ved å
stille spørsmål ved arbeidsformer, rutiner og løsninger. I
tillegg tar de med seg oppdatert og forskningsbasert kunnskap fra
utdanningene. Den tette kontakten vi har med arbeidslivet gjennom
praksisstudiene, gir oss samtidig unike muligheter til å tilpasse
utdanningene våre til arbeidslivets behov.
I dag har vi dessverre store utfordringer med å skaffe nok
praksisplasser til flere av utdanningene. Innen mange av
helsefagene er situasjonen så kritisk at det er stor sannsynlighet
for at vi ikke lykkes i å få nok praksisplasser.
Må tenke nytt
Nå er tiden inne for at vi i utdanningene, praksisfeltet, privat
sektor og myndigheter øker innsatsen og jobber sammen for å få til
en praksisrevolusjon. Vi mener følgende må til:
1. Vi må tenke nytt om hvordan og hvor studentene lærer best.
For det første ønsker vi å få i gang en grundig faglig diskusjon om
studentenes læringsutbytte i praksisstudiene. Er vi sikre på at det
er i praksisstudiene studentene faktisk lærer praksis best? Eller
bør vi øke bruken av simulerings- og ferdighetstrening her på
høgskolen? Denne diskusjonen må vi ha med tjenestene vi utdanner
for.
Helse- og sosialsektoren har gjennomgått store endringer og
reformer det siste tiåret. Disse endringene innebærer blant annet
økte krav til tverrfaglig kompetanse. Fremtidens sykepleiere,
ergoterapeuter, sosialarbeidere og vernepleiere vil inngå i team på
arbeidsplassene. Derfor må også praksis i sterkere grad legge til
rette for tverrprofesjonelt samarbeid.
Samhandlingsreformen flyttet flere av
spesialisthelsetjenestens oppgaver ut i kommunene, for å være
nærmere der folk bor. Dermed må helsefaglige praksisplasser finnes
flere steder enn ved de store sykehusene. Når stadig mer av
helsetjenestene flyttes fra sengeposter til dagtjenester, og fra
sentralt til lokalt i kommunehelsetjenesten, må også
praksisplassene følge etter.
Lovfestet plikt
Derfor må utdanningene sammen med praksisfeltet tenke nytt om hvordan praksisstudiene er organisert.
2. Kommunene må få lovfestet plikt til å ta imot
praksisstudenter - og ordningen må sikres finansiering. Vi opplever
at kommunene ønsker flere praksisstudenter knyttet til sine helse-
og sosialtjenester og at de ønsker å legge til rette for dette. Vi
har allerede etablert gode samarbeidsordninger med noen
kommuner.
Problemet er ulike rammebetingelser. Mens
spesialisthelsetjenesten er sikret nødvendige rammer for gode
praksisstudier gjennom lovhjemmel og etablerte
finansieringsordninger, har kommunale helse- og
omsorgstjenester kun ansvar for å «medvirke til undervisning
og praktisk opplæring av helsepersonell. Kommunal sektor har heller
aldri vært tilført midler tilpasset dette ansvaret.
Politisk ledelse er godt kjent med problemet.
HelseOmsorg21-strategien, stortingsmeldingene Utdanning for
velferd og Fremtidens primærhelsetjeneste peker alle på det samme:
Studenter ved de helse- og sosialfaglige utdanningene har altfor få
relevante praksisplasser i den kommunale helse- og
omsorgstjenesten.
Bedre samarbeid mellom sektorene
Uten bedre rammebetingelser er det det vanskelig for kommunale
helse- og sosialtjenester å prioritere å bruke knappe ressurser på
praksisveiledning og -organisering.
3. Vi trenger bedre samarbeid mellom sektorene. Mens
utdanningene er underlagt Kunnskapsdepartementet og regulert av
Universitets- og høgskoleloven, ligger praksisarenaene under andre
sektordepartementers myndighetsområder.
Vi forventer at de berørte departementene gjør en felles
innsats for å sikre mer helhetlige og forutsigbare rammebetingelser
for praksisstudiene. Det vil gjøre det vesentlig lettere for
universitetene og høyskolene og helse- og velferdstjenestene å
samarbeide om gode praksisordninger.
For at vi skal kunne levere utdanninger av høy kvalitet,
trenger vi flere og bedre praksisplasser, og vi trenger dem nå. Det
er liten tvil om at dette vil koste. Men det koster garantert mer å
la være.
(Innlegget ble først publisert i Dagsavisen)
LES MER PÅ sykepleien.no: Utdanning, Sykepleierutdanning og Tåkeprat i sykepleierutdanningen
0 Kommentarer