fbpx Hver femte som klaget på eksamen, gikk opp en karakter Hopp til hovedinnhold

Hver femte som klaget på eksamen, gikk opp en karakter

sigrid husøy larsen, leder av NSF student

Nesten 21 prosent av studentene som klaget, gikk opp én karakter etter ny sensur. NSFs studentorganisasjon vil ha tydelige sensorveiledninger og automatisk skriftlig begrunnelse på alle eksamener.

De aller fleste som klager på eksamenskarakteren, beholder den opprinnelige karakteren, viser statistikk fra fire universiteter.

Disse tallene gjelder alle utdanninger ved universitetene. I gjennomsnitt var det en av tre klager på eksamenskarakteren som endte med at karakteren ble endret, skriver Khrono.

Nesten 21 prosent av klagene gikk opp én karakter etter ny sensur. Derimot førte nesten ti prosent av klagene til at karakteren gikk ned.

Klagestatistikk for 2022

Khrono har fått klagestatistikk for 2022 fra NTNU, Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen og Universitetet i Tromsø.

NTNU og Universitetet i Tromsø har sykepleierutdanninger.

Leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), Maika Godal Dam, sier det viktigste ikke er hvilket resultat klagerne ender opp med, men at studentene har en mulighet til å klage.

– Det hadde vært veldig bra om alle som klager, blir stående på samme karakter. Da hadde vi hatt en vanntett system. Det vil vi nok aldri se siden det er muligheter for ulike tolkninger av karaktersetting, sier hun til Khrono.

Uendret for sykepleiestudent

Astrid Hilling, sykepleierstudent og tidligere leder av Studenttinget ved NTNU, har selv opplevd at karakteren ble uendret da hun klaget.

– At jeg endte med samme resultat etter klage, var jo i seg selv en bekreftelse på at jeg hadde fått riktig resultat, sier hun til Khrono.

– Automatisk skriftlig begrunnelse

Sigrid Husøy Larsen, studentleder i Norsk Sykepleierforbund, støtter både NSO-lederen og den tidligere lederen av studenttinget ved NTNU.

– Mulighet for klage er en viktig del av rettssikkerheten til studentene, selv om mange beholder karakteren sin. At så mange beholder karakteren etter klage, er en kvalitetsindikator på allerede gitt sensur.

NSF Student mener det må være tydelige sensorveiledninger og automatisk skriftlig begrunnelse på alle eksamener.

– Dette gir studentene mulighet til å vurdere egen prestasjon og komme frem til om de skal klage på karakteren eller ikke.

Fakta
Fakta om klage på eksamenskarakter

Den nye karakteren kan bli bedre, lik eller dårligere enn den opprinnelige karakteren. Du ikke kan klage på den nye karakteren, og at det er denne karakteren som blir stående. 

Du kan ikke klage på karakteren du får på en muntlig eller praktisk eksamen.

Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. En eventuell endring av karakter etter klage vil bare gjelde for den som har klaget.

Etter du har sendt inn klagen, sensureres eksamensbesvarelsen din på nytt. Eksamensbesvarelsen blir sensurert av minst to nye sensorer, der minimum en er ekstern. Sensorene får ikke vite din opprinnelige eksamenskarakter.

Du har rett til å trekke klagen inntil saken er avgjort.

Du må klage senest tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort, eller tre uker etter du har motatt begrunnelse for karakter eller svar på klage om formelle feil.

Du skal få svar på klagen innen fire uker etter klagefristen.

Kilde: Oslomet

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse