Helseplattformen: Innleid ekspert fikk ikke logget seg på – samtidig gikk taksameteret
En vikarlege skal ha brukt tre dager på å logge inn i Helseplattformen. Rotårsaken til problemet er ikke Helseplattformen, mener prosjektleder.
Helse Møre og Romsdal hyrte i forrige uke inn en røntgenlege for å ta unna ekstraarbeid. Problemet oppsto da vikaren, som er utenlandsk statsborger, skulle logge seg inn i Helseplattformen. Vikaren manglet norsk d-nummer, melder Sunnmørsposten (krever innlogging).
– Følges opp på systemnivå
Legen var på plass mandag i forrige uke, men kom ikke inn i systemet før torsdag, skriver avisen.
– Vi har nå tett dialog med Helseplattformen AS for å sørge for at dette følges opp på systemnivå, for å unngå at slikt skjer igjen, sier Henrik Erdal, faglig leder for innføringa av Helseplattformen i Helse Møre og Romsdal, til Sunnmørsposten.
Igor Jokic er foretakstillitsvalgt overlege i Helse Møre og Romsdal. Så langt han vet, kostet den innleide legen rundt 2000 kroner timen.
Prosjektleder: Derfor blir det trøbbel
Heidi Johansen er prosjektleder for Pasientens legemiddelliste (PLL) og ansatt i Helse Nord. Hun mener det blir feil å gi Helseplattformen skylden for at vikarlegen i Helse Møre og Romsdal ikke fikk logget inn med en gang.
– Slik vi ser det ligger ikke rotårsaken til problemet i Helseplattformen, men i den nasjonale policyen for autentisering opp mot de sentrale ehelseløsningene. Man må autentiseres i henhold til sikkerhetsnivå 4 og benytte norsk elektronisk ID (eID), for eksempel BankID, Buypass- eller Commfides-kort, når man skal autentisere seg mot disse nasjonale løsningene. Det ligger en treghet i tildelingen av norsk identifikator og norsk eID, og dette skaper igjen trøbbel med innlogging, skriver Johansen i en e-post til Sykepleien.
0 Kommentarer