fbpx Sykepleiere i lavterskeltjenester: – Forskjellig praksis med foreldrekontakt Hopp til hovedinnhold

Sykepleiere i lavterskeltjenester: – Forskjellig praksis med foreldrekontakt

Bildet viser sykepleier Therese Steinskog og en helsesykepleier som sitter på et kontor sammen med en ung kvinne.

Sykepleiere i lavterskeltjenester har varierende grad av foreldrekontakt, viser en studie. De fleste har kontakt med foreldre på telefon.

Therese Steinskog er sykepleier i skolehelsetjenesten i Rennebu kommune i Trøndelag. Sammen med tre forskerkolleger har hun undersøkt i hvilken grad sykepleiere i lavterskeltjenester har kontakt med foreldre. 

Studien er basert på spørreskjemadata fra en tverrsnittsstudie gjennomført av Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP) Øst og Sør. 243 sykepleiere har deltatt.

Studien er presentert i en forskningsartikkel i Sykepleien Forskning.

– Ikke nødvendigvis overrasket

Resultatene viser at foreldrekontakt varierer i typen kontakt og hyppighet. Telefonkontakt var den hyppigste måten å involvere foreldre på.

94 prosent av sykepleierne i studien rapporterte at de noen ganger, ofte eller alltid hadde telefonkontakt med foreldre. Litt over 63 prosent oppga at de noen ganger, ofte eller alltid hadde foreldre og barn sammen i timene. Rundt 30 prosent av deltakerne fortalte at de aldri eller sjelden verken hadde foreldre sammen med barnet i timen eller kun jobbet med foreldre.

– Som ansatt i skolehelsetjenesten blir jeg ikke nødvendigvis overrasket over at praksisen med foreldrekontakt er så forskjellig, sier sykepleier og forsker Therese Steinskog.

Mange ulike forhold i arbeidshverdagen gjør at det kan være krevende å ha samtaler med både barn og foreldre, påpeker hun.

– Som sykepleier kan en også være usikker på egen kompetanse til å veilede foreldre. Jeg har selv kjent at opplæring i foreldreveiledningsverktøy kan gjøre at en føler seg tryggere i rollen, sier Steinskog.

– Viktig å involvere foreldrene når har barn psykiske vansker

– Hvem vil kunne dra nytte av forskningen i klinisk praksis? 

– Vi håper at funnene i studien kan inspirere ansatte og ledere i lavterskeltjenestene til å reflektere over egen praksis og i hvilken grad foreldre involveres i hjelpen til barn og unge. Vi håper også forskningen kan være nyttig for ansatte i lavterskeltjenestene ved at den setter søkelyset på hvor viktig det er å involvere foreldre når barn har psykiske vansker.

Sykepleieren sier det kan være situasjoner hvor det ikke er riktig å involvere foreldre, men hun mener det i alle saker er viktig å vurdere etikken når man jobber med endringer kun med barnet. 

– Det er en fare for at vi legger ansvar på barnet for å skulle håndtere eller endre situasjonen sin, til tross for at vi som fagpersoner vet hvor viktige foreldre er for barns trivsel og fungering. Det er vårt ønske at funnene kan inspirere andre til å gjøre større og mer omfattende studier på foreldreinvolvering i lavterskeltjenestene.

Les hele forskningsartikkelen her

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse