Helseplattformen under lupen: – Jeg har vanskelig for å se at rapporten vil kunne ha konkrete konsekvenser
– Innføringen av Helseplattformen blir neppe reversert, men jeg håper rapporten kan vise et betydelig læringspotensial for alle involverte, sier foretakstillitsvalgt for sykepleierne ved St. Olavs hospital.
I dag skal Riksrevisjonen og kommunerevisjonen i Trondheim legge frem en ny rapport om det elektroniske journalsystemet og samhandlingsløsningen Helseplattformen.
Det varsles at rapporten vil ta for seg ulike problemer som har oppstått ved innføringen av journalsystemet samt om det har vært en realistisk budsjettering av anskaffelse, innføring, drift og videreutvikling.
Mye har blitt skrevet og sagt om løsningen, både før og etter at utrullingen startet for et par år siden.
Ifølge mandatet som gir utgangspunkt for rapporten, er det avdekket «flere alvorlige problemer med blant annet informasjonsflyt». «Redusert pasientsikkerhet og lite effektiv pasientbehandling» nevnes som noen av konsekvensene.
– Blir neppe reversert
St. Olavs hospital tok systemet i bruk i november 2022.
I en spørreundersøkelse blant 2200 av sykehusets sykepleiere et par måneder senere, svarte 27 prosent at de hadde vurdert å slutte som følge av arbeidsbelastningene etter innføringen journalsystemet.
Foretakstillitsvalgt for Norsk Sykepleierforbunds medlemmer ved St. Olavs hospital, Maiken Isachsen-Hagen, er svært spent på hva Riksrevisjonen har å melde.
– Men jeg har vanskelig for å se at rapporten vil kunne ha konkrete konsekvenser, sier hun.
– Innføringen av Helseplattformen blir neppe reversert, men jeg håper rapporten kan vise et betydelig læringspotensial for alle involverte og for fremtidige aktører som jobber med journalsystemer.
– I 2022 sa du til Sykepleien at du håpet tallet på sykepleiere som vurderte å slutte på grunn av Helseplattformen, ville synke. Ser du noen tegn til det?
– I en nyere undersøkelse så vi en viss positiv utvikling i hvordan sykepleiere oppfatter Helseplattformen. Spørsmålet er om dette skyldes reelle bedringer ved selve systemet, eller at folk har vendt seg mer til det og kapitulert.
Brukervennlighet
I en spørreundersøkelse Sykepleien gjennomførte om sykepleieres erfaringer med elektronisk pasientjournal (EPJ), oppga 30 prosent av respondentene som brukte Helseplattformen, at de var fornøyde med systemet. 40 prosent var misfornøyde. Til sammenlikning sa 70 prosent av Dips-brukerne seg fornøyde med sin løsning, mens kun 5 prosent var misfornøyde.
Sykepleiens undersøkelse viser videre at Helseplattformen kommer spesielt dårlig ut når det gjelder brukervennlighet. Systemet baserer seg på strukturert dokumentering, heller enn fritekst, og mange har opplevd løsningen som tungvint og tidkrevende.
– Det er gjort visse forbedringer i Helseplattformen, men foreløpig mest på de mest kritiske områdene for pasientrisiko. Disse er i stor grad knyttet til legetjenesten, sier Isachsen-Hagen.
Hun understreker at det også er gjort forbedringer som påvirker sykepleieres hverdag, men at det er mye mer som kan gjøres med tanke på brukervennlighet.
– Det mest kritiske knyttet til sykepleietjenesten, har handlet om legemiddeladministrering. Her har sikkerheten økt, men ikke brukervennligheten.
Isachsen-Hagen påpeker at det også er behov for enhetlig bruk av verktøyet blant ansatte.
– Helseplattformen er i utgangspunktet en strukturert journal, men systemet har også mulighetsrom for å skrive fritekst, noe enkelte benytter seg av mer enn andre, sier hun.
– Er det aspekter ved løsningen som du mener innebærer en forbedring, sammenliknet med tidligere system?
– Ja, mulighetene som ligger i standardisert og strukturert journal er stort. Det gir potensial for tidsbesparing og bedre pasientsikkerhet, men vi er ennå ikke i nærheten av å hente ut gevinstene.
– Vil ta noe tid
I en kommentar til resultatene fra Sykepleiens EPJ-undersøkelse, fortalte avdelingsdirektør for kommunikasjon og marked i Helseplattformen, Tor Erling Evjen, at de var opptatt av nettopp brukeropplevelsen.
Han forsikret om at de hadde flere tiltak på å forenkle arbeidsflater og gjøre hverdagen bedre for sluttbrukerne.
Samtidig gjorde Evjen oppmerksom på at Helseplattformen er en omfattende og kompleks løsning.
– Det vil ta noe tid før vi får tunet alle arbeidsflater og prosesser til en optimal løsning.
Rapporten fra Riksrevisjonen og kommunerevisjonen i Trondheim, vil bli presentert på Radisson Blu Royal Garden Hotel i Trondheim 24. oktober 2024 klokken 11.
0 Kommentarer