fbpx – Jeg er tilbøyelig til å si at det er trakassering Hopp til hovedinnhold

– Jeg er tilbøyelig til å si at det er trakassering

Bildet viser Ragnhild Hegg

Tidligere fylkesleder i NSF Akershus, Ragnhild Hegg, mener Nesodden kommune håndterer varsler på samme måte i dag som for 19 år siden. Det gjør henne bekymret.

– I løpet av mine 19 år som fylkesleder har jeg aldri opplevd liknende forhold som på Nesodden, med hensyn til hvordan varslersakene blir fulgt opp i ettertid, sier tidligere fylkesleder for Norsk Sykepleierforbund (NSF) i Akershus (nå Viken), Ragnhild Hegg.

Bekymret

Hegg gikk av som fylkesleder i september. Hun sier den første varslersaken hun var involvert ifra Nesodden, var den til Edith Roth Gjevjon i hjemmetjenesten i 2003/2004, som Sykepleien skriver om her.

– Det endte med at Gjevjon måtte slutte. Nesodden behandler varslersaker på samme måte nå som da, og det bekymrer meg, sier Hegg.

– Kaller det gjerne personalsaker

– Hva kjennetegner den måten Nesodden behandler varslersaker på?

– Arbeidsgiver skal ivareta folk og gjøre dem så gode som de kan bli. På Nesodden sier de at de gjør det, men det skjer ikke. De kaller det gjerne personalsaker, ikke varslersaker. At også varslingsutvalget gjør det, mener jeg er betenkelig.

– At varslingsutvalget tar stilling og gir to ulike svar, et til varsler og et til virksomhetsleder og rådmann – der de i siste versjon anbefaler arbeidsgiver å se på ansettelsesforholdet på nytt, slik de gjorde med en sykepleier sin varsling (omtalt her) – høres rett og slett ulovlig ut, mener Hegg.

– Trakassering

– Er det snakk om trakassering av varslerne i de sakene du har vært borti?

– Jeg er tilbøyelig til å si at det er trakassering, sier hun og peker på at det i en av sakene hun har fulgt, dukket opp bekymringsmeldinger en masse i etterkant av varslingen, og når vedkommende kom tilbake etter langvarig sykmelding.

– Som å bokse i smør

I et møte i juni i år ble det fremlagt flere bekymringsmeldinger mot denne varsleren så langt tilbake i tid som fra julaften 2019.

– Poenget med slike meldinger er jo at man internt skal lære av det og forbedre sine systemer. Da må man jo ta det opp med vedkommende når det skjer, ikke samle opp en haug med beskyldninger til et møte et halvt år etterpå. Samtidig sier de at kvalitetssystemene deres fungerer. Det blir så ullent. Som å bokse i smør, sier Hegg.

Kommunalsjefen har ingen kommentarer

Kommunalsjef for helse og omsorg, Anita Nilsen, har fått intervjuet med Ragnhild Hegg til gjennomlesing og har ingen kommentarer.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse