Helseplattformen tatt i bruk i helga
Natt til 12. november gikk startskuddet for det nye elektroniske pasientjournalsystemet Helseplattformen ved St. Olavs hospital og seks nye kommuner. Det utskjelte systemet fikk en god start, ifølge både hovedtillitsvalgt fra NSF og pressemeldingen fra sykehuset.
– Overgangen gikk etter planen. Som forventet er det noen utfordringer, og disse løses fortløpende. Ansatte har gjort en fantastisk innsats med å gjøre seg klar for å ta i bruk det nye systemet, sier sykehusdirektør Grethe Aasved i en pressemelding fra St. Olavs hospital.
Hun er lettet over at de nå har kommet seg over «på den andre siden».
Også Norsk Sykepleierforbunds hovedtillitsvalgt ved sykehuset er positiv. I hvert fall foreløpig:
– Premièren har gått så bra som den kunne gå, men den var jo i en helg. Nå har vi akkurat startet hverdagen med poliklinikker og annet som skal skje, så vi får se om det varer utover i uka, sier Tone Fjelly.
Amerikansk system
Dermed er nærmere 12 000 ansatte ved St. Olavs hospital nå over på Helseplattformen, det nye journalverktøyet som Trondheim kommune har hatt en stund. Det er også rundt 2000 ansatte fordelt på de seks kommunene Os, Røros, Holtålen, Ørland, Åfjord og Indre Fosen.
Systemet er levert av det amerikanske Epic System Corporation, men har blitt tilpasset norske forhold ved hjelp av fagfolk som skal bruke det, inkludert flere sykepleiere.
Som Sykepleien har skrevet om, skulle systemet egentlig lanseres i november 2021. Ny dato ble satt til 30. april 2022, men det hele ble utsatt nok en gang til 12. november i år fordi systemet ikke var klart.
Advarsler fra ansatte
Det har ikke manglet på advarsler fra ansatte.
Både leger og sykepleiere har advart mot at Helseplattformen skal innføres, blant annet 102 sykepleiere og spesialsykepleiere ved hovedintensiv og toraksintensiv avdeling ved St Olavs hospital:
«Etter å ha vært nærmest lammet av vantro over det vi fikk presentert på to dager med introduksjonskurs med Helseplattformen tidligere i år, har en stor del av sykepleietjenesten ved Hovedintensiv og Thoraxintensiv gått inn i en fase av resignasjon og forundring. Er det virkelig mulig at vi skal ta i bruk dette journal- og dokumentasjonsverktøyet?», skrev de i et leserinnlegg i Adresseavisen den 12. oktober.
– Epic har levert et gammelt, tidkrevende og ekstremt lite brukervennlig system, skrev de tre overlegene Kristin Helset, Monica Engstrøm og Mie Cappelen Skovholt i Aftenposten 6. november.
– Trykker du feil, så har ikke systemet en tilbake-knapp. Da må du begynne på nytt. Det tar tid, da får vi gjort mindre enn i dag, og det kan glippe, sa røntgenlege og avdelingssjef ved klinikk for bildediagnostikk, Åsmund Straum til Aftenposten 26. oktober.
Floor-support for å ivareta pasientsikkerheten
Det er særlig pasientsikkerheten ansatte er bekymret for.
– Hva har St. Olavs gjort for å ivareta den?
– For å identifisere hva som kan true pasientsikkerheten, samarbeider Epic med ansatte, fageksperter og superbrukere, sier Fjelly og utdyper:
– Ved hjelp av floor-support fra Epic og Helseplattformen jobber vi sammen for å identifisere hva som kan være kritiske feil og hva som eventuelt kommer av brukerfeil, nettopp for å sørge for fortsatt god pasientsikkerhet.
Høye kostnader
– Kostnadene var opprinnelig 2,3 milliarder kroner, men este ut med 1,5 milliarder kroner i konsulenthonorar, skrev de tre overlegene videre i Aftenposten-innlegget.
I tillegg kommer alle millionene det har kostet å utsette systemet. Til Sykepleien i januar uttalte Sigmund Østgård Gismervik at det koster kanskje 300 millioner kroner å utsette innføringen av Helseplattformen med et halvt år.
Ved siden av å være konstituert klinikksjef ved Fysikalskmedisin og rehabilitering ved St. Olavs hospital, er Gismervik også førsteamanuensis ved NTNU og prosjektleder for et forskningsprosjekt som skal se på både hvordan overgangen til den nye Helseplattformen og den kommende eldrebølgen vil påvirke de ansattes arbeidshverdag og helse.
0 Kommentarer