fbpx Det er for lite forskning på KI i primærhelsetjenesten Hopp til hovedinnhold

Det er for lite forskning på KI i primærhelsetjenesten

Bildet viser professor Christoph Trattner

Vi ser at det er flest initiativ til å forske på bruk av kunstig intelligens (KI) i spesialisthelsetjenesten. Det er derimot for lite forskning på primærhelsetjenesten hvor det aller meste av pasientkontakt og kommunikasjon skjer.

«KI kan redde liv» heter det i VG. Også NRK og DN har skrevet om KI-verktøy som kommer til å revolusjonere helsevesenet. Likevel er det for lite oppmerksomhet på helsetjenester som leveres i lokalsamfunnet i det daglige.

Vi ser at det er flest initiativ til å forske på bruk av KI i spesialisthelsetjenesten. Dette blir bekreftet av nyhetsartikler om, for eksempel, sykehuset i Vestre Viken som har implementert KI i røntgenanalyse. I likhet med mange andre land er det derimot for lite forskning på primærhelsetjenesten hvor det aller meste av pasientkontakt og kommunikasjon skjer. 

Skal lede til riktig helsehjelp

På bakgrunn av samfunnsrelaterte endringer i samspill mellom helsepersonell og pasient, er det nødvendig å sørge for å optimere arbeidsflyten og kommunikasjon til ansatte i helsevesenet. Å utvikle teknologi som identifiserer feilinformasjon på nett, er en måte å forbedre helsekommunikasjon i Norge. En annen ting er å støtte helsepersonell i sin daglige jobb. Akkurat der har Universitetet i Bergen og MediaFutures bidratt inn i et forskningsprosjekt som knytter et bånd mellom helse og medier. 

Forskningsprosjektet RE-AIMED hjelper sykepleiere som på telefon er i daglig kontakt med pasienter. Ph.d.-kandidat Arngeir Berge fra MediaFutures (ansatt i Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin som er en gruppe i NORCE) forteller at de hjelper telefonoperatører med hva som kan være naturlig å spørre om og å tilpasse seg hvordan pasientene presenterer problemet sitt. 

«Det handler om å lede befolkningen til riktig helsehjelp på riktig nivå», sier Berge.

I prosjektet bruker vi et anbefalingssystem slik som vi kjenner det fra Netflix. Mens helsepersonell vanligvis har flere lister og kapitler med spørsmålsforslag foran seg som de besøker mens de er i telefonsamtale, skal nå et anbefalingssystem foreslå en kort liste med spørsmål som kan være relevant for samtalen.

Tar hensyn til pasientene

Forskningsprosjektet ble startet opp i 2020 og er basert på en database laget av spørsmål brukt ved AMK (akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) og 116 117 (legevaktsentralene). Disse telefontjenestene har to forskjellige beslutningsstøttesystem som er erfaringsbasert, og begge er brukt som inspirasjon for den KI-modellen som kan tilpasse spørsmål til samtalen. På denne måten unngår telefonoperatørene en veldig skriptet samtale og tar mer hensyn til at pasienter kommuniserer på ulike måter.

Berge sier at sykepleierne ser potensial i den nye måten å jobbe på. «De ønsker å ha muligheten til fleksibilitet i samtalen fordi ikke alle samtaler passer inn i et skript, og det kan skje at pasienter har flere problemer samtidig. Noen ting er vanskelig å passe inn i tradisjonell beslutningsstøtte», forteller han.

Mens SFI MediaFutures fungerer som et ledende konsortium for ansvarlig medieteknologi og KI i Norge, har helsesektoren ingenting liknende enda. Professor ved Klinisk institutt 2 og visedekan for innovasjon ved Det medisinske fakultet, Helge Ræder, er en av de visjonærene som holder på å organisere et nettverksmøte for eksperter innen dette feltet. Han synes det er på tide å samle sykehus, helseprosjekter, organisasjoner og enkelte forskere i en struktur lik den MediaFutures bruker for å fremme ansvarlig og samfunnsorientert helseforskning.

Store muligheter for bruk av KI

«Det er store bevegelser innen helsekommunikasjon og bruk av KI i helsesektoren. Et bredt samarbeid innebærer å samle eksperter fra medisin, medier, IT, etikk, juss og mange andre fagfelt for å utnytte alle mulighetene som teknologiutviklingen bringer med seg», sier Ræder.

Flere aktører har uttrykt ønske om å skape et koordinert senter for medisin med KI på Vestlandet. Det er behov for et partnernettverk tilsvarende det SFI MediaFutures har etablert. Hvorfor ikke bruke vellykkede eksisterende organisasjonsstrukturer som modell for å starte et nytt nettverk i et overlappende forskningsfelt? 

Det er plass for flere nasjonale KI-sentre som er spesialisert i sine fagfelt. I likhet med pluralismen innen politikk, medier og språk i landet, mener vi at dette prinsippet også bør gjelde for utviklingen av kunstig intelligens. Nå handler det bare om å fordele KI-milliardene mellom de største konsortiene. Vi i SFI MediaFutures ønsker i alle fall et slikt initiativ hjertelig velkommen.
 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse