Det døve øret
Like før jul la arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) fram
regjeringens forslag til ny arbeidsmiljølov. Det kom ikke uventet.
Regjeringspartiene har lenge ment at loven står i veien for større
fleksibilitet når arbeidsgivere skal finne løsninger for sine mange
utfordringer. Dagens ordning er for rigid, mener regjeringen. De
tror også at en «oppmykning» av loven vil gi høyere sysselsetting,
fordi arbeidssøkere lettere kan få jobber i stillinger som ikke er
permanente. De vil dessuten gjøre det lettere for arbeidsgiverne å
inngå lokale arbeidstidsavtaler uten å måtte gå omveien via de
sentrale fagforeningene. Det vil gi større fleksibilitet, mener de.
Les: Arbeidsgiverne vil lettere få gjennomslag.
Uteligger
Forslaget som åpner for utvidet bruk av midlertidige
ansettelser og som gir arbeidsgiverne større styringsrett over
arbeidstakernes arbeidstid, har som ventet fått varm støtte fra
NHO. Også enkelte økonomer er begeistret. I Dagens Næringsliv
beskriver professor i økonomi Ola Kvaløy dagens arbeidsmiljølov som
en «statistisk uteligger»: I motsetning til i utlandet har vi i
Norge generelt mye tillit til våre politikere og institusjoner, men
den nåværende arbeidsmiljøloven er et beklagelig unntak. Den er alt
for rigid, ifølge Kvaløy. Les: Firkantet.
Han mener at jo mindre statlig regulering, desto større vil
tillitsnivået i samfunnet være. Ergo vil deregulering (les: færre
lover som setter grenser for hva arbeidsgivere ensidig kan gjøre)
styrke velferdsstaten heller enn å svekke den.
Det vil mange – jeg inkludert – være grundig uenig i.
Regjeringens forslag oser faktisk av mistillit til at partene i
arbeidslivet godt kan finne fram til gode ordninger innenfor dagens
lov. Norsk arbeidsliv de siste 15 årene har vært en eventyrlig
suksess med den loven vi har. I en tid hvor de fleste landene i
Europa har slitt med skyhøy arbeidsledighet og motsetninger mellom
forskjellige befolkningsgrupper, har vi i Norge for få mennesker
til å bemanne de jobbene vi faktisk har. Det er vanskelig å se at
den samme arbeidspolitikken nå plutselig skulle stå i veien for et
inkluderende og godt fungerende arbeidsliv. Med mindre man tror at
en økonomisk krise er like rundt hjørnet.
Bodybuilding
Det er tydeligvis likevel et akutt behov, siden regjeringen nå
tar sjansen på å komme på kant med en samlet fagbevegelse i Norge
med et forslag ingen vil ha. Behovet er ikke først og fremst av
økonomisk art, men likner mer på en eksistensiell krise for to
partier som lenge har vært i opposisjon: De kan nesten ikke vente
med å sette sitt ideologisk fotavtrykk på Norge. Forslaget til ny
arbeidsmiljølov er i likhet med Segway-frislippet og
taxfree-tiltakene et utslag av ideologisk bodybuilding: Nå som
sjansen byr seg, vil de vise at de har baller.
Selv om arbeidsministeren Eriksson forsøker å late som om
lovforslaget er en siste livbøye til dem som i dag står utenfor
arbeidslivet, handler det i realiteten om at høyresiden nå sier
«Morna Jens!», bare i paragrafform. De tror på deregulering uansett
om det er krise eller ikke. Å gjøre ting enklere i arbeidslivet
(les: slippe å forhandle med motparten) skal liksom gjøre oss mer
konkurransedyktige.
Forstå meg vel, det finnes gode eksempler på at liberalisering
har resultert i effektive tiltak som ingen i dag har lyst å skrue
tilbake. Ingen savner det Norge hvor alle butikkene måtte stenge
tidlig, hvor vi hadde kun én tv-kanal og et kommunalt
drosjeselskap. Deregulering kan være en god ting, men det motsatte
gjelder også: Ikke all regulering fører oss til helvete. Da Dagfinn
Høybråten introduserte loven som kastet ut røykerne, var
begrunnelsen først og fremst hensynet til hotell- og
restaurantansatte. Mange mente den gang at det var en helt
unødvendig og alt for streng regulering, men jeg har ennå til gode
å møte noen som drømmer seg tilbake til tiden før røykeloven kom.
Ikke har restaurantnæringen gått konk heller, slik noen spådde.
Medisin
Det er altså ikke alltid godt å vite hva
regulering/deregulering fører til – på sikt. Da Gerhard Schröder i
Arbeiderpartiets tyske søsterparti SPD tidlig på 2000-tallet
lanserte drastiske kutt i velferdsordningene og en liberalisering
av arbeidslivet, møtte han en vegg av motstand fra nær sagt hele
fagbevegelsen. Men da den høye arbeidsledigheten i Tyskland etter
litt tid begynte å gå ned, forstummet protestene gradvis. Medisinen
hadde virket, selv om den smakte vondt.
Man skal derfor ikke mistenke høyresiden i Norge for uedle
motiver når de nå går løs på en lov som hittil har fungert fint og
gitt arbeidstakere forutsigbarhet og trygghet. Erna & co tror
på tiltaket. Likevel er det god grunn til å bebreide de blåblå for
tidspunktet for forslaget, og ikke minst for prosessen i forkant av
lovforslaget.
Norge har gode tradisjoner for dialog i arbeidslivet. Det
såkalte trepartssamarbeidet mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og
regjeringen har i mange år forebygget konflikter i arbeidslivet som
vanligvis koster samfunnet dyrt, slik vi har sett det i mange andre
land. Trepartssamarbeidet har gitt oss effektive tiltak mot
sykefravær og for et inkluderende arbeidsliv. Likevel velger
regjeringen nå å lansere en radikal arbeidslivsreform, vel vitende
om at én av partene ville være massiv imot. Høyre og
Fremskrittspartiet har valgt å høre på arbeidsgiverne, og gitt
blaffen i arbeidstakerne. Fagbevegelsen, Sykepleierforbundet
inkludert, har på forhånd advart mot konsekvensene av en oppmykning
av loven. Men regjeringen har bevisst valgt å vende det døve øret
til.
Svekket tillit
En slik framgangsmåte bryter ikke bare med lange tradisjoner i
norsk arbeidsliv; den virker trolig også mot sin hensikt. Mon tro
om ikke LO, YS og Unio hadde tatt hansken om de hadde blitt
invitert inn til å drøfte forslag til modernisering av loven? Nå
blir det i stedet generalstreik 28 januar. Tilliten vil svekkes
(sorry, Kvaløy), og frontene vil være steile. Det er en gavepakke
til venstresiden. •
0 Kommentarer