Verdens pasientsikkerhetsdag: Det skal være trygt å få behandling i norsk helsevesen
Helsepersonell som grundig dokumenterer pasientskader, bidrar til at pasienters rettssikkerhet blir ivaretatt.
I dag er Verdens pasientsikkerhetsdag, og WHO (World health organization) oppfordrer til solidaritet og samordnet handling fra alle land og internasjonale aktører for å forbedre pasientsikkerheten.
Et felles mål er at enhver pasient skal motta korrekt behandling til korrekt tid og at feil ikke skal forekomme. Dessverre er ikke dette alltid tilfellet. Pasientsikkerhet etter en pasientskade handler om mer enn psykisk og fysisk ivaretakelse av pasienten og av involvert helsepersonell.
Må dokumentere hendelser
For den pasientskadede og pårørende er ikke hendelsen over ved utskrivelse, og pasienten er den som må leve videre med konsekvensene. Nær familie, arbeidsplasser og samfunnsøkonomi påvirkes direkte, og pasienten kan endre opp som ufør. Pasientskadede er ofte storforbrukere av fastlegetjenester, spesialisthelsetjenesten og ofte også kommunale tjenester.
For å sikre rettssikkerheten til pasienter også i etterkant av en pasientskade må derfor hendelsen og all helsehjelp knyttet til den, dokumenteres grundig. Dette følger av helsepersonelloven § 39. Plikt til å føre journal.
Helsevesenet må lære av hendelser
Helsevesenet må ha nok informasjon til å kunne ettergå og lære av hendelser. Pasienter, på sin side, er avhengig av å kunne dokumentere skade for å få erstatning for tapt inntekt eller VMI (varig medisinsk invaliditet).
Ingen helbredes av å motta økonomisk erstatning, men det kan for eksempel hjelpe pasienten med å beholde sitt hjem når ikke helsen lenger tillater at man kan gå tilbake til jobb. Mangelfull informasjon rundt hendelsen derimot, gir en usikkerhet som juridisk sett ofte rammer pasienten.
Kun ved grundig dokumentasjon av hele hendelsen kan pasienters rettssikkerhet ivaretas når de blir utsatt for en pasientskade.
0 Kommentarer