Her innførte de oppgavedeling årevis før det ble et begrep
Nordlandssykehuset har laget kompetanseplaner og opplæringsmateriell for at helsefagarbeiderne kan overta flere sykepleieoppgaver. Dette har de holdt på med i flere år.
– Vi er nødt til å gjøre noe annerledes slik at det blir «levelig» å jobbe som sykepleier, og for ikke å miste de vi har. Oppgavedeling gir oss muligheten til å løse utfordringene med mangel på helsepersonell. Nøkkelen er at dette er oppgaver som ikke er definert som sykepleieroppgaver, men kan deles mellom profesjoner, sier enhetsleder Ragnhild Pedersen ved enhet for nyre, fordøyelse og infeksjon i medisinsk klinikk i Nordlandssykehuset i en pressemelding.
Startet før oppgavedeling ble et begrep
De ansatte på medisinsk sengepost A4 i Bodø har i praksis gjennomført oppgavedeling i mange år før det ble et begrep, og ikke nødvendigvis satt i system, ifølge sykehusets hjemmesider.
Pedersen mener at arbeidsoppgavene i spesialisthelsetjenesten er sammensatte og krever at ulike faggrupper samarbeider.
– Helsefagarbeidere får nå tilbud om standardisert og kvalitetssikret opplæring i prosedyrer som i stor grad tidligere bare ble utført av sykepleiere, sier hun.
Medisinsk sengepost A4 – enhet for nyre, fordøyelse og infeksjon har kommet godt i gang med opplæring av ansatte til oppgaver som kan deles mellom helsefagarbeidere og sykepleiere.
– Jeg får flere muligheter til å utvide kompetansen min her. Jeg får opplæring i nye oppgaver og lov til å gjøre mye nytt og spennende, sammenliknet med andre arbeidsplasser jeg tidligere har jobbet ved, sier helsefagarbeider Tora Rognmo Sørensen.
Setter venekanyle
På A4 har hjelpepleierne og helsefagarbeidere tatt i bruk de sentrale kompetanseplanene og har fått opplæring i flere nye oppgaver. Nå utfører helsefagarbeideren blant annet innleggelse av venekanyle som brukes ved intravenøse infusjoner.
De har også fått opplæring i å motta og sende PLO-meldinger. Disse meldingene er standardiserte elektronisk meldinger som utveksler informasjon mellom sykehuset og pasientens helse- og omsorgstjeneste i hjemkommunen.
Meldingene er viktig for å sikre god omsorg etter at pasienten skrives ut fra sykehuset.
– Det var litt skummelt å få vite at vi skulle læres opp i nye oppgaver, men det ble veldig spennende da vi først kom i gang, sier hjelpepleier Trude Kristiansen.
– Deles på en god måte
Enhetsleder Ragnhild Pedersen er stor tilhenger av oppgavedeling, fordi det fremover blir enda større behov for å fordele Nordlandssykehusets ressurser best mulig.
– Vi har for få sykepleiere, og de har ofte for mange arbeidsoppgaver og veldig travle vakter. Før var det slik at mens hjelpepleierne og helsefagarbeiderne gjerne ville hjelpe, var det ingen arbeidsoppgaver de kunne hjelpe til med. Slik er det ikke lenger.
Nå er det flere tidkrevende oppgaver de kan hjelpe til med.
– Jeg er opptatt av at oppgavene som deles, deles på en god måte med kvalitet i opplæring og gjennomføring, poengterer Pedersen.
– Bare positivt
Sykepleier Marte Lieng synes det er bare positivt å dele oppgaver for å få avlastning.
– Jeg er veldig glad for å få mer hjelp til oppgaver, og samtidig er jeg trygg på at helsefagarbeiderne kan utføre oppgavene. Noen av dem er til og med bedre enn meg, ettersom de har gjort disse oppgavene så mange ganger, sier Lieng.
Helsefagarbeider Tora Rognmo Sørensen og hjelpepleier Trude Kristiansen nikker og legger til:
– Det er veldig fint at vi kan samarbeide, det hadde blitt ekstremt mye for sykepleierne hvis ikke kunne delt på oppgavene. Det beste er at man er et team og kan delegere begge veier, og at vi har tillit til hverandre.
0 Kommentarer